Blog17 aug 2021

Zorgvraagtypering

Wat is het? En waarom wordt het ingevoerd?

Naast de zorgprestaties wordt per 1 januari 2022 een start gemaakt met het afleiden en vastleggen van de zorgvraagtypering.

Naast de zorgprestaties wordt per 1 januari 2022 een start gemaakt met het afleiden en vastleggen van de zorgvraagtypering.

Wat is het en waarom wordt het ingevoerd?

Zorgvraagtypering is een middel om de (werkelijke) zorgbehoefte transparant te maken. Het helpt een verband te leggen tussen zorgvraag en inzet van zorg. Daarbij kan het gaan over zorgzwaarte, maar bijvoorbeeld ook over de kans op herstel of op stabiliteit, terugval of recidive. Zorgvraagtypering maakt afspraken mogelijk tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders over wat voor specifieke patiëntengroepen een reële vergoeding is, gegeven de voor die groep gepaste zorg. Elke cliënt wordt door de regiebehandelaar via een vragenlijst gescoord. Na het invullen van de vragen wordt via een algoritme een zorgvraagtypering afgeleid. Die typering staat op de factuur.

De zorgvraagtypering wordt in 2022 en 2023 geregistreerd om inzicht te krijgen in de relatie tussen de typering en de hoeveelheid geleverde zorg en om informatie te krijgen over welke verbeteringen er in de typering moeten worden doorgevoerd. Vanaf 2024 zal de zorgzwaartetypering een onderdeel worden van de contractering. Naar verwachting zal het een rol gaan spelen in de afspraken die aanbieders en verzekeraars gaan maken.

Wanneer moet er getypeerd worden?

De zorgvraagtypering wordt bij de start van de behandeling, vaak nadat de diagnostische fase is afgerond, door de regiebehandelaar uitgevoerd. Het is een momentopname. Als er aanleiding voor is, bijvoorbeeld bij verergering, ander inzicht of afname van problematiek kan een nieuwe typering worden uitgevoerd. Vanaf dat moment staat de nieuwe typering op de factuur. De zorgvraagtypering is niet afhankelijk van de behandelsetting. Als een cliënt klinisch wordt dan hoeft de typering niet aangepast te worden, tenzij de behandelaar van mening is dat de oude typering niet langer de lading dekt.

De zorgvraagtypering is niet verplicht om te kunnen factureren, immers op het moment van diagnose stellen is de zorgvraagtypering vaak nog niet bekend. De diagnostische consulten kunnen zonder typering gefactureerd worden.

Zorgtrajectnummer

De zorgvraagtypering geeft inhoudelijke informatie over (een deel van) de behandeling. Samen met de zorgprestaties die de hoeveelheid zorg weergeven ontstaat inzicht in omvang en zwaarte van de zorg. Om de eenheid van de totale behandeling te waarborgen is het zorgtrajectnummer in het leven geroepen. Alle losse zorgprestaties en de zorgvraagtypering(en) en de DSM-diagnose worden aan het zorgtrajectnummer gekoppeld. Door het zorgtrajectnummer ontstaat informatie over het hele traject van de cliënt. Je kunt het beschouwen als een ‘onder water’ DBC met zorgzwaarte informatie.

Het zorgtraject is niet afhankelijk van tijd, diagnosen of zorgvraagtypering. Het wordt geopend bij de start van de behandeling en blijft door lopen totdat de behandeling wordt afgesloten. Dat kan na een paar maanden zijn, maar het kan ook een aantal jaren open blijven staan. Er staat per instelling altijd maar één zorgtrajectnummer per cliënt open. Parallelliteit is niet toegestaan.

Hoe gaat de zorgvraagtypering werken in de praktijk?

Zoals gezegd wordt de zorgvraagtypering door de regiebehandelaar uitgevoerd. Daarvoor moet een vragenlijst worden ingevuld. Er zijn twee soorten vragenlijsten: De volledige HoNOS+-vragenlijst en de dynamische versie van de HoNOS+-vragenlijst. Er kan gekozen worden voor de dynamische vragenlijst. Met 5-6 vragen wordt een typering afgeleid. De dynamische lijst mag gebruikt worden onder de voorwaarde dan minimaal 5% van de cliënten met de volledige lijst wordt getypeerd.
Het is de bedoeling dat de vragenlijst in het ECD kan worden geopend en afgenomen. Hoe het wordt uitgevoerd zal per ICT-leverancier verschillen.

Zorgvraagtypering bestaande cliënten

Wordt bij een declaratie voor een patiënt in 2022 het zorglabel ‘overgang uit oude bekostiging’ gebruikt, dan moeten behandelconsulten van deze patiënt vanaf het eerste logische moment en uiterlijk 1 januari 2023 voorzien zijn van een zorgvraagtype. Partijen hebben met elkaar afgesproken dat de vastlegging van het zorgvraagtype zal plaatsvinden tijdens het eerste logische moment in het behandelproces. Doorgaans is dit het moment waarop de (voortgang van de) behandeling wordt geëvalueerd.

 

Meer weten over hoe wij kunnen helpen bij de implementatie van het zorgprestatiemodel?

Lees hier meer over onze aanpak

Ook interessant

Brochure18 dec 2024

Brochure CareQ: minder wachttijd, betere zorg

In deze brochure presenteren wij CareQ. CareQ is een slimme en innovatieve oplossing die speciaal is ontwikkeld om zorgorganisaties te helpen met de wachtlijstproblematiek. Geen eindeloze spreadsheets of handmatig puzzelen meer, maar een gebruiksvriendelijke oplossing die overzicht en rust brengt.
Lees meer +
Webinar04 dec 2024

Webinar Grip op je wachtlijst: ontmoet CareQ

In dit webinar introduceren wij CareQ. CareQ is een slimme en innovatieve oplossing die speciaal is ontwikkeld om zorgorganisaties te helpen met de wachtlijstproblematiek. Geen eindeloze spreadsheets of handmatig puzzelen meer, maar een gebruiksvriendelijke oplossing die overzicht en rust brengt.
Lees meer +
Brochure06 jul 2023

Meer tijd voor zorg met functioneel applicatiebeheer

De rol functioneel applicatiebeheer in de zorg is misschien wel de meest onderbelichte rol bij zorgorganisaties. En dat terwijl FAB een grote rol speelt in de uitdagingen waar de zorg voor staat.
Lees meer +
Brochure30 jul 2021

Een gezonde organisatie beweegt mee met veranderingen in de zorg

De Ideale zorgorganisatie

De komende 20 jaar staat de zorgsector voor grote maatschappelijke uitdagingen. Om zorgorganisaties mee te laten groeien met de trends en ontwikkelingen in de zorg is een gezonde zorgorganisatie een must.

Christian Brinks

Zorgverslimmer bij Fierit

Bekijk profielBekijk profiel

De Ideale Zorgorganisatie is in balans

Er wordt volop gesleuteld aan bekostigingssystemen en ICT krijgt een steeds prominentere rol in de zorg en bij ondersteuning van de processen. Vakgebieden specialiseren zich steeds verder en zorgorganisaties veranderen continu. Als primair onderdeel van een ‘maatschappelijk ecosysteem’ moet de zorgorganisatie zich ook voortdurend aanpassen aan demografische veranderingen, een veranderende klantvraag en arbeidsmarkt en financiële kaders. Een zorgorganisatie is kortom een bedrijf in een markt, dat door middel van gezonde bedrijfsvoering rendement moet maken om de benodigde investeringen te kunnen doen en zich voortdurend moet aanpassen om te overleven.

Onze visie op de Ideale Zorgorganisatie gaat ervan uit dat de belangrijke pijlers binnen een zorgorganisatie in balans zijn. Aan de hand van onze IZO Quickscan en Scorecard voor bestuurders, managers en behandelaren bepalen wij hoe een zorgorganisatie ervoor staat.

Christian Brinks

Zorgverslimmer bij Fierit

Bekijk profielBekijk profiel

Mail mij de brochure

Vul onderstaand formulier in om de brochure te ontvangen.

Ook interessant

Whitepaper07 mrt 2021

Succesfactoren voor een positieve ECD-businesscase

Hoe leidt een ECD tot hogere efficiency, lagere kosten en hogere kwaliteit van zorg?
Lees meer +
Whitepaper12 apr 2021

Grip op zorg door financiële sturing

In de whitepaper Grip op zorg door financiële sturing lees je hoe je meer grip krijgt op de bedrijfseconomische kant van het zorgproces, hoe je de zorgvraag beter kunt voorspellen en hoe je een realistische begroting maakt.
Lees meer +
Whitepaper04 nov 2020

De Ideale Zorgorganisatie: van meten naar beter

Lees meer +
Opname06 jul 2021

Van wachtlijstbeheer naar zorglogistiek

De kranten staan er al jaren vol mee: wachtlijsten in de zorg. Zeker in de jeugdzorg en ggz zijn de problemen groot en zien we schrijnende gevallen in de media. Het ontbreekt in veel organisaties aan centraal inzicht in wachtlijsten, wachttijden of het aantal beschikbare bedden voor crisisopvang. Excelsheets, gefragmenteerde cijfers, geen inzicht in uitval en wachttijden in retroperspectief zijn een paar van de oorzaken.

Bekijk profielBekijk profiel

Start met inzicht en overzicht

In ons webinar ‘van wachtlijstbeheer naar zorglogistiek’ neemt Business consultant Willem Teunissen je mee in veel voorkomende oorzaken en knelpunten die hij regelmatig in zijn werk bij zorgorganisaties tegenkomt. Ook laat Willem zien welke stappen je kunt zetten om meer inzicht en overzicht te creëren in jouw zorgorganisatie, bijvoorbeeld door het inrichten van dashboards. Productmanager Heike Brandes laat zien wat mogelijke oplossingen kunnen zijn, nu en in de toekomst.

Dit webinar was op 6 juli. Heb je het gemist? Via het formulier kun je een link aanvragen om het webinar terug te kijken!

Bekijk profielBekijk profiel

Kijk het webinar terug

Na het versturen van het formulier krijg je een link om het webinar terug te kijken

Opname08 jun 2021

Simulaties: uitkomsten en inzichten uitgelegd

Simulatie ZPM

Benieuwd naar de resultaten van de simulaties bij onze opdrachtgevers, tot nu toe? Bekijk de opname terug van ons webinar van 8 juni. Hierin presenteren we een globaal beeld van de uitkomsten. We kijken of er patronen zichtbaar zijn, waardoor die veroorzaakt worden en – misschien wel het belangrijkste – wat kunnen we er aan doen?

In het webinar gaan we in gesprek met zorgorganisaties waarbij we de simulaties uitvoerden: Johan Linssen, bestuurder van Yes We Can Clinics en Jeffrey de Roock, manager bedrijfsvoering van Apanta.

Rens van Vark, accountmanager en Jaap Stam, strategisch adviseur van Tenzinger en 6Gorilla’s duiden de uitkomsten en nemen je mee in de achtergronden. Wat hebben organisaties aan de uitkomsten en wat kunnen ze ermee doen.

Ben je ook nieuwsgierig naar de impact van de simulaties? Bekijk dan de opname terug!

Vraag de opname aan

Opname18 mei 2021

Positieve Gezondheid in de praktijk

Sprekers:

Arriejanne Brouwer – Manager Productmanagement
Machteld Huber – Arts/Onderzoeker en oprichter IPH

In Positieve Gezondheid staat een betekenisvol leven centraal. Daarom wordt mensen gevraagd wat zij zélf het liefst willen veranderen. Je spreekt daarmee hun bron van veerkracht aan. Steeds meer professionals vinden in deze methodiek de sleutel om dat wat vastloopt in de zorg te verbeteren. Of het nu gaat om spreekuren, beleidskeuzes of de zorg voor patiënten.

De grondlegger van deze filosofie, Machteld Huber, gaat in gesprek met Arriejanne Brouwer. Want hoe breng je zo’n filosofie nu in de praktijk en hoe kijken we als softwareleverancier hier tegenaan? Je hoort het in deze opname over Positieve Gezondheid in de praktijk.

 

Machteld Huber (grondlegger van Positieve Gezondheid) en Arriejanne Brouwer (manager product management)

Bekijk de opname

Vul onderstaand formulier in en ontvang de opname van het webinar.

Whitepaper12 apr 2021

Grip op zorg door financiële sturing

Budgetteren in de zorg is vaak een uitdaging. Hoe meer grip je hebt op de bedrijfseconomische kant van het zorgproces, des te beter je de zorgvraag kunt voorspellen.

Bekijk profielBekijk profiel

Next level sturen op zekerheid

Levert jouw organisatie meer zorg dan dat er gedeclareerd wordt? Is het lastig om de zorgvraag van volgend jaar in te schatten? Download dan onze whitepaper ‘Grip op zorg door financiële sturing’. Hierin lees je hoe je meer grip krijgt op de bedrijfseconomische kant van het zorgproces, hoe je de zorgvraag beter kunt voorspellen en hoe je een realistische begroting maakt.

Het zorgproces is ook een bedrijfseconomisch proces, maar die twee werelden staan vaak ver van elkaar af. Soms voldoet datgene wat is geregistreerd niet aan het declaratieproces, met als gevolg dat die zorg helemaal niet of slechts gedeeltelijk wordt vergoed. Ook het inschatten hoeveel zorg volgend jaar geleverd gaat worden, is met veel onzekerheid omgeven. Hoe kun je meer grip krijgen op de bedrijfseconomische kant van het zorgproces? En hoe kun je ervoor zorgen dat begroting en realisatie dichter bij elkaar komen te liggen?

Verder lees je in deze whitepaper:

  • Hoe je in 6 stappen naar financiële sturing gaat
  • Waarom de verbinding tussen financiën en zorgverlening belangrijk is
  • Hoe je de efficiency en kwaliteit van zorg verbetert

Mail mij deze whitepaper

Vul onderstaand formulier in om de whitepaper te ontvangen.

Ook interessant

Whitepaper14 jun 2023

Een heldere API strategie maakt verzamelen, verbinden en verslimmen mogelijk

Elektronische gegevensuitwisseling wordt steeds meer een randvoorwaarde voor het bieden van goede zorg. Daarin spelen API's een grote rol. In dit whitepaper lees je meer over het inzetten van API's.
Lees meer +
Whitepaper22 mei 2023

Sturen op data: zo ontdek je verbeterkansen

In vrijwel ieder zorgproces kun je wat verbeteren. Waar je die verbeterkansen eerder alleen ontdekte door het proces stap voor stap te analyseren, kun je nu ook veel inzichten halen uit data.
Lees meer +
Whitepaper10 nov 2022

Meer tijd voor zorg met slimme signaleringen

In deze whitepaper gaan we dieper in op hoe je je ECD volautomatisch signalen kunt laten genereren op basis van zorginhoudelijke triggers.
Lees meer +
Opname23 mrt 2021

E-health…dichtbij dankzij de afstand

Bij e-health denken we al snel aan het gebruik van online tools zoals beeldbellen, online dagboeken en allerlei andere mobiele apps die ondersteunen bij de behandeling. Tijdens de coronacrisis zijn deze tools bijna onmisbaar geworden om het werk van een zorgprofessional te kunnen uitvoeren. Maar draait het wel echt om de tools, of komt er meer bij kijken?

Tijdens het webinar ‘E-health…dichtbij dankzij de afstand’ gaat Arriejanne Brouwer, Manager Product Management bij Tenzinger, in gesprek met Philippe Bocklandt. Philippe is docent en onderzoeksmedewerker onlinehulp bij Arteveldehogeschool in Gent. In samenwerking met welzijns- en zorgorganisaties ontwikkelde de Arteveldehogeschool meerdere methodieken voor online hulpmethodieken. Daarnaast zetten ze ondersteunende hulpmiddelen in om e-health op een professionele wijze te implementeren.

Laat je tijdens de opname inspireren door de visie op het implementeren van e-health vanuit Vlaamse zorginstellingen.

Bekijk de opname van het webinar door je gegevens in het formulier in te vullen.

Het webinar is geschikt voor onder andere informatie- en programma managers, ondersteuningsfunctionaris cliëntparticipatie en digicoaches.

Bekijk de opname

Vul onderstaand formulier in en ontvang de opname van het webinar.

Whitepaper07 mrt 2021

Succesfactoren voor een positieve ECD businesscase

Wat kunnen zorgorganisaties doen om ervoor te zorgen dat een ECD of EPD leidt tot een hogere efficiency, lagere kosten en hogere kwaliteit van zorg?

Een positieve ECD businessscase

De belofte van automatisering is dat het werk eenvoudiger en sneller gedaan kan worden en dat de kwaliteit toeneemt. De praktijk is helaas nog te vaak dat de administratieve lasten toenemen en dat het zicht op de cliënt door die zware administratielast wordt weggenomen. Wat kunnen zorgorganisaties doen om ervoor te zorgen dat een ECD of EPD leidt tot een hogere efficiency, lagere kosten en hogere kwaliteit van zorg?

In deze whitepaper lees je:

  • Hoe een ECD de basis is voor een gezonde organisatie
  • Wat de zorginhoudelijke eisen zijn voor kwalitatieve en efficiënte zorgverlening
  • Wat de technische voorwaarden voor maximaal rendement zijn

Mail mij deze whitepaper

Vul onderstaand formulier in om de whitepaper te ontvangen.

Vergoten van grip op bedrijfsvoering

Wie de grip op de bedrijfsvoering wil vergroten, moet ervoor zorgen dat de data in het actueel, accuraat en volledig zijn. Dat betekent dat het voor zorgverleners makkelijk moet zijn om registraties te doen. De zorgverleners staan immers aan de bron van alle registraties. Dit is een voorbeeld waarbij het ECD van cruciaal belang is. Bij de keuze voor een nieuw of ander EPD is het ook belangrijk om te kijken naar businesscase: wat kost het ECD of EPD? Wat is de toegevoegde waarde van het ECD of EPD? En wat zijn de belangrijkste eisen om te kiezen voor een ECD.

 

Na een demonstratie van de software voor het elektronisch cliëntendossier weet je in hoeverre een software leverancier aansluit op de wensen en behoeftes van jou en jouw collega’s. Wil je meer informatie over de businesscase van een ECD of met ons in contact komen? Wij gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden.

Gerelateerde berichten

Whitepaper14 jun 2023

Een heldere API strategie maakt verzamelen, verbinden en verslimmen mogelijk

Elektronische gegevensuitwisseling wordt steeds meer een randvoorwaarde voor het bieden van goede zorg. Daarin spelen API's een grote rol. In dit whitepaper lees je meer over het inzetten van API's.
Lees meer +
Whitepaper22 mei 2023

Sturen op data: zo ontdek je verbeterkansen

In vrijwel ieder zorgproces kun je wat verbeteren. Waar je die verbeterkansen eerder alleen ontdekte door het proces stap voor stap te analyseren, kun je nu ook veel inzichten halen uit data.
Lees meer +
Whitepaper10 nov 2022

Meer tijd voor zorg met slimme signaleringen

In deze whitepaper gaan we dieper in op hoe je je ECD volautomatisch signalen kunt laten genereren op basis van zorginhoudelijke triggers.
Lees meer +
Whitepaper10 nov 2020

Veilig werken met een SaaS ECD

Wat is veiliger, software op een eigen lokale server of software in de cloud? Het elektronisch patiëntendossier (EPD) wordt steeds vaker als een ‘Software as a Service’ (SaaS) dienst aangeboden. Hierbij draait het EPD niet op een server bij de eindgebruiker, maar bevindt de server zich in ‘de cloud’. Waar de data ook staat, de zorginstelling is eindverantwoordelijk. Daarom is het belangrijk kritische vragen te (blijven) stellen aan jouw EPD-leverancier om te weten hoe deze omgaat met privacy, informatiebeveiliging en dataopslag. In deze whitepaper lees je hoe je vanuit een SaaS-situatie mogelijke risico’s samen met je EPD-leverancier minimaliseert.

Arie Bouw

Zorgverslimmer bij Fierit

Bekijk profielBekijk profiel

In dit whitepaper lees je:

  • Veiligheidschecklist die je kunt gebruiken bij de selectie van een EPD-leverancier.
  • Wat zijn de gevolgen van de aangescherpte privacywetgeving?
  • Wat zijn de voordelen van een EPD in de cloud?
  • Ketenverantwoordelijkheid; de relatie tussen zorgorganisatie, EPD-leverancier en datacenter.
  • Wat zijn passende maatregelen op het gebied van informatiebeveiliging?
  • Werkt je EPD-leverancier volgens de normenkaders ISO 27001 en NEN 7510?

Mail mij deze whitepaper

Vul onderstaand formulier in om de whitepaper te ontvangen.

Gerelateerde berichten

Whitepaper14 jun 2023

Een heldere API strategie maakt verzamelen, verbinden en verslimmen mogelijk

Elektronische gegevensuitwisseling wordt steeds meer een randvoorwaarde voor het bieden van goede zorg. Daarin spelen API's een grote rol. In dit whitepaper lees je meer over het inzetten van API's.
Lees meer +
Whitepaper22 mei 2023

Sturen op data: zo ontdek je verbeterkansen

In vrijwel ieder zorgproces kun je wat verbeteren. Waar je die verbeterkansen eerder alleen ontdekte door het proces stap voor stap te analyseren, kun je nu ook veel inzichten halen uit data.
Lees meer +
Whitepaper10 nov 2022

Meer tijd voor zorg met slimme signaleringen

In deze whitepaper gaan we dieper in op hoe je je ECD volautomatisch signalen kunt laten genereren op basis van zorginhoudelijke triggers.
Lees meer +
Whitepaper04 nov 2020

De Ideale Zorgorganisatie

Van meten naar beter

Christian Brinks

Zorgverslimmer bij Fierit

Bekijk profielBekijk profiel

Van meten naar beter

Bestuurders van zorginstellingen in Nederland zijn nu meer dan ooit aan zet. In onze whitepaper “IZO; van meten naar beter” geven we een uitgebreide toelichting op hoe we de IZO Quickscan en Scorecard voor jouw organisatie kunnen inzetten. Deze tools zijn speciaal ontworpen voor bestuurders, managers en behandelaren om te meten hoe de organisatie ervoor staat.

Mail mij deze whitepaper

Vul het formulier in

Gerelateerde berichten

Brochure30 jul 2021

Brochure De Ideale Zorgorganisatie

Onze visie op de Ideale Zorgorganisatie gaat ervan uit dat de belangrijke pijlers binnen een zorgorganisatie in balans zijn.
Lees meer +

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Zo ben jij elke maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de zorg!

Door op de button te klikken ga je akkoord met het Fierit privacy statement