De Waerden kiest voor Fierit, het ECD van IT- en zorgdata innovator Tenzinger. André van Bentum, Manager Services & Advies bij De Waerden: “Het is voor ons belangrijk dat het partnerschap met Tenzinger verder gaat dan alleen het ECD. Als partners kunnen we echt in de frontlinie met elkaar oplopen in de ontwikkelingen voor de sector gehandicaptenzorg.”
Klantcase
De Waerden kiest voor het ECD Fierit
De Waerden kende Tenzinger al via het bedrijfsonderdeel Cure4. “Ik had de teams er al enigszins op voorbereid dat de beslissing van Tenzinger om de ECD’s te vervangen de verbetering kon betekenen die we nodig hadden”, vertelt hij. “Toen wij kort daarna besloten dat we uit de Carante Groep zouden stappen, hebben we Fierit in een groot aantal sessies en demo’s met medewerkers geanalyseerd en beoordeeld en besloten dat we, om de continuïteit te borgen, dat we beter direct de overstap naar Fierit konden maken. We hebben genoeg vertrouwen in Tenzinger en in de oplossing.”
Mobile first
André: “We zijn er echt van overtuigd dat het de beste oplossing voor ons is”, vertelt Van Bentum verder. “Niet alleen vanwege die continuïteit, maar ook omdat we inmiddels – mede onder invloed van het feit dat nu met corona iedereen vanuit huis werkt – de beslissing hadden genomen om volledig mobile first te gaan. In die keuze past de app van Fierit natuurlijk heel goed. Verder zijn we voor de cliënt- en verwantengegevens samen met Tenzinger een directe koppeling met AFAS op het ECD aan het maken. Dat is ook waar we naar op zoek waren. Het ging ons niet alleen om het ECD , maar om het creëren van een samenwerking die voor zowel De Waerden als Tenzinger toegevoegde waarde heeft.”
Zorgvuldig implementatieproces
Voor de implementatie van het ECD ligt al een plan klaar. De planning is dat de implementatie per 1 oktober gereed is. Dan wordt drie maanden schaduw gedraaid en op 1 januari 2022 gaat de knop om. “Een spannend project, zeker omdat we veel trajecten tegelijk hebben lopen nu we net uit de Carante Groep zijn gestapt”, zegt Van Bentum. “Maar we zijn druk bezig de organisatie erop voor te bereiden. In dit kader zijn we ook bezig alle medewerkers uit te rusten met smartphones met alle relevante apps erop. Dan hebben we een kanaal waarmee we ze niet alleen met het nieuwe ECD kunnen laten werken, maar ze ook kunnen bereiken voor mail en intranet en alle andere applicaties die wij bij De Waerden gaan gebruiken.”
Voor de begeleiding vanuit Tenzinger van het implementatieproces worden op dit moment de afspraken gemaakt. “Tenzinger heeft hier een draaiboek voor”, zegt Van Bentum. “We doen alles stap voor stap want we willen het klein houden en gaan dus niet met een big bang over. Je moet mensen erin meenemen en daarvoor willen we de tijd nemen die ervoor nodig is.”
Partnerschap
Het is voor ons erg belangrijk dat Fierit een cloud oplossing is”, zegt Van Bentum, “omdat we afscheid nemen van onze eigen servers en overgaan naar Google, we gaan dus alles via internet doen.”
Al met al sluit de keuze voor het ECD Fierit dus goed aan op de visie en strategie van De Waerden op het gebied van ict. “De stap naar mobile first is vooral voor onze ambulante medewerkers een belangrijke verbetering”, stelt Van Bentum. “Voor de woonlocaties hebben we er nog geen ervaring mee, maar ook daar zal steeds meer via de mobiel gaan. In dat kader is het dus belangrijk dat het partnerschap met Tenzinger verder gaat dan alleen voor de implementatie van het ECD. Het is dan ook zeker ons beider intentie dit een partnerschap voor een langere termijn te laten zijn. Als partners kunnen we echt in de frontlinie met elkaar oplopen in de ontwikkelingen voor de sector gehandicaptenzorg.”
Boris Hololtcheff, CEO van Tenzinger, onderstreept dit: “Tenzinger biedt een integrale oplossing. Implementatie van een ECD is meer dan alleen een IT-traject. We kunnen de uitdagingen van de gehandicaptenzorg alleen aangaan als we gezamenlijk kijken naar innovatieve oplossingen. Optimalisatieslagen maken. We zijn trots dat De Waerden de overstap maakt. Dit bevestigt dat we met Tenzinger de juiste weg zijn ingeslagen.”
Over De Waerden
De Waerden biedt ondersteuning aan mensen met een beperking die bijdraagt aan een gelukkig bestaan en werkt aan een samenleving waarin iedereen een bijdrage mag leveren. Ze ondersteunen kinderen, volwassenen, ouderen en gezinnen waarvan één of beide ouders een verstandelijke beperking heeft.
Grip op zorg door financiële sturing
Budgetteren in de zorg is vaak een uitdaging. Hoe meer grip je hebt op de bedrijfseconomische kant van het zorgproces, des te beter je de zorgvraag kunt voorspellen.
E-health…dichtbij dankzij de afstand
Bij e-health denken we al snel aan het gebruik van online tools zoals beeldbellen, online dagboeken en allerlei andere mobiele apps die ondersteunen bij de behandeling. Tijdens de coronacrisis zijn deze tools bijna onmisbaar geworden om het werk van een zorgprofessional te kunnen uitvoeren. Maar draait het wel echt om de tools, of komt er meer bij kijken?
Klantcase
Aveleijn vindt dat applicaties er voor iedereen moeten zijn
Aveleijn beschouwt ict als een verbindend element in de organisatie. Voorwaarde hiervoor is dat toepassingen makkelijk bruikbaar zijn voor alle medewerkers en cliënten en aansluiten bij de missie en visie van de organisatie, zegt bestuurslid Susanne Bentvelsen. Voor de doorontwikkeling van het ECD Fierit vindt ze daarom partnerschap met Tenzinger een voorwaarde.
Susanne Bentvelsen is sinds 1 januari 2017 lid van de raad van bestuur van Aveleijn, de Twentse zorgorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking. Automatisering speelde al een belangrijke rol in de functie die ze daarvoor bekleedde als bestuurder van Bevolkingsonderzoek Oost. “Het borstkankeronderzoek zette in 2011 de stap naar digitalisering”, vertelt ze, “een aardverschuiving in de manier van werken, voor mij heel leerzaam.”
Bij Aveleijn verscheen het onderwerp digitalisering ook weer direct op haar agenda. “De organisatie was daarin achterop geraakt”, vertelt ze, “en was net bezig met een transformatieplan om weer up-to-date te worden. We hebben dit opgepakt in goede samenwerking met de nieuwe manager ict die rond dezelfde tijd aantrad, en hebben hier in de afgelopen jaren echt grote stappen in gezet. Dit heeft ons in staat gesteld om inmiddels de focus te verleggen van de puur technische kant van de zaak naar de praktische kant. Hierbij gaat het om de ondersteuning van onze missie en visie: de dienstverlening aan onze cliënten en medewerkers ondersteunen en richting geven aan het administratieve proces en de bedrijfsvoering.”
Het grote belang van digitalisering
Digitalisering heeft hiermee een heel belangrijke plaats in de organisatie gekregen, stelt Bentvelsen. “We investeren er veel in”, zegt ze. “We hebben een actief innovatieprogramma, op basis van ons uitgangspunt dat de ict er voor iedereen moet zijn, medewerkers en cliënten dus. We vinden het belangrijk dat beiden digivaardig zijn. We hebben digicoaches voor onze medewerkers. En we betrekken onze cliënten in het onderzoeken van de waarde van nieuwe digitale toepassingen in ons living lab. Steeds meer van onze cliënten bewegen zich in de digitale omgeving. We zijn ook gestart met een helpdesk waarin cliënten andere cliënten ondersteunen om gebruik te leren maken van de digitale toepassingen die voor hen van waarde kunnen zijn. De ict wordt daarmee echt een verbindend element in onze organisatie.”
De cliënten van Aveleijn zijn divers: van mensen met een licht verstandelijke beperking tot mensen die een zware meervoudige beperking hebben en van jong tot oud. “We hebben cliënten die al jaren bij ons wonen, op een van onze ruim vijftig intramurale locaties”, zegt Bentvelsen. “Maar we hebben ook zo’n dertig dagbestedingslocaties en begeleiden cliënten ambulant. Heel veel van onze cliënten raken steeds meer vertrouwd met digitalisering en weten de toepassingen goed te gebruiken. Belangrijk, vinden we, want het versterkt hun eigen regie. Ze hoeven niet meer terug te vallen op hun begeleiders om ze te herinneren aan een afspraak bij de kapper bijvoorbeeld.”
Verbeterstappen
Ondanks de sprong die Aveleijn in de laatste vier jaar heeft gemaakt, zijn nog steeds stappen te zetten op het gebied van digitalisering. “Het is niet alleen een feestje”, zegt Bentvelsen, “dat is het alleen als het werkt zoals je dat wilt en dat doet het nog niet altijd. Het is belangrijk dat applicaties goed afgestemd zijn op de gebruikerswensen. Het ECD levert tot op een bepaald niveau zeker wel maatwerk, maar is deels ook nog generiek. Het is gericht op individuen, maar wij hebben ook cliënten die als individu én als gezin worden begeleid. De verbinding tussen die twee kan soms ingewikkeld zijn.”
Zo zijn er meer uitdagingen. Bentvelsen vervolgt: “In de bedrijfsvoering is het nog steeds een uitdaging om de administratieve lasten te beperken. Bovendien hebben de medewerkers te maken met veel systemen: voor personeelsplanning, registratie, declaratie et cetera. Medewerkers die nieuw binnenkomen bij Aveleijn moeten daar echt aan wennen. Oudere medewerkers trouwens ook. Cliënten zijn soms digivaardiger dan medewerkers, en dan kunnen medewerkers hen niet altijd goed helpen als ze een vraag krijgen.”
Eindelijk tijd
Inmiddels is binnen Aveleijn het project Eindelijk tijd opgezet om de ontwikkelingen op ict-gebied de goede kant op te sturen. Bentvelsen legt uit: “Het registratieproces is ingezet vanuit het Wmo-domein. Daarin moest een koppeling tussen de begeleiding vanuit onze organisatie en de gemeentelijke financiering worden gelegd. Dat is echt anders dan de Wlz-registratie, waarin dat soort product gedreven tijdschrijven minder aan de orde is. We moesten tot een vorm van registratie komen die zowel nauwkeuriger is als makkelijker voor onze medewerkers. Die was immers erg omslachtig voor ze. Zo wilden we erop sturen om de juiste inzet voor cliënten te leveren. Hier zaten nogal wat moeilijkheden in.”
Aveleijn besloot een ict-veranderstrategie in samenwerking met de gebruikers. “Ons uitgangspunt hierbij was dat applicaties pas goed werken als ze de gebruikers ondersteunen”, zegt Bentvelsen, “als ze de juiste informatie op het juiste moment bieden dus, en bovendien passend in het beleid van de organisatie.” Hierbij koos Aveleijn voor de scrum-methode. “Steeds in korte sessies een onderdeel van het systeem aanpassen”, legt Bentvelsen uit. “Een ideale manier om regelmatig kleine successen te vieren. Bovendien zet het de medewerkers dicht op het proces en zien ze dus het belang ervan. De medewerkers krijgen de gelegenheid om aan te geven wat wel en niet goed werkt en worden met leermiddelen ondersteund om nieuwe toepassingen snel onder de knie te krijgen. Ik heb zelf een paar van die sessies bijgewoond en ben onder de indruk geraakt van hoe goed dit werkt.”
Partnerschap
Aveleijn werkt met het ECD Fierit. Hierin is nu in eerste instantie voor de ambulante zorg en de dagbesteding de overstap gemaakt naar het vernieuwde registratie platvorm. De volgende stap is dit ook te doen voor de cliënten die wonen bij Aveleijn. “Voor de medewerkers betekent dit dat de registratie echt gemakkelijker wordt”, zegt Bentvelsen. “Tenzinger werkt aan de voorkant van het proces mee aan de invulling van onze veranderstrategie waar het om het ECD gaat. Je hebt elkaar nodig om het te kunnen doorontwikkelen, voor ons is partnerschap dus belangrijk. Van onze kant uit betekent dit ook dat we voor die doorontwikkeling van het systeem de gebruikersexpertise inzetten. Bijvoorbeeld om het individu en het gezin een plaats te geven, wat ik zojuist al noemde als een van de ontwikkelpunten die we echt belangrijk vinden. Helemaal in lijn met wat ik ook al zei over onze doelstelling dat applicaties makkelijk bruikbaar moeten zijn voor iedereen. Dat bereik je alleen door een goede samenwerking met Tenzinger.”
Hierom is de afspraak gemaakt tussen Aveleijn en Tenzinger om iedere drie maanden te evalueren op basis van de vraag: waar staan we nu? “De expertise van Tenzinger met het systeem koppelen aan onze wensen voor een optimaal gebruik ervan is in ons beider voordeel”, zegt Bentvelsen. “Door op deze manier invulling te geven aan het partnerschap hopen wij ook te bereiken dat Tenzinger ons gebruikersperspectief nog beter kan meenemen in de architectuur van de systemen die het ontwikkelt.”
Voor Olav van de Reijken, directeur Commercial & Business Innovations bij Tenzinger, is dat partnerschap essentieel. “Zorginstellingen digitaliseren in hoog tempo”, zegt hij. “Hierin speelt Fierit als primaire applicatie voor veel instellingen een grote rol. In de implementatie daarvan staat ook voor ons partnerschap nadrukkelijk voorop. Als je de tijd neemt om samen op zoek te gaan naar de verbinding tussen de perspectieven zorg en techniek, zie je dat digitalisering tot mooie projecten leidt die ook echt landen bij de zorgmedewerkers. Dan vergroot je de adoptie van zorginnovatie.”
Succesfactoren voor een positieve ECD businesscase
Wat kunnen zorgorganisaties doen om ervoor te zorgen dat een ECD of EPD leidt tot een hogere efficiency, lagere kosten en hogere kwaliteit van zorg?
Vergoten van grip op bedrijfsvoering
Wie de grip op de bedrijfsvoering wil vergroten, moet ervoor zorgen dat de data in het actueel, accuraat en volledig zijn. Dat betekent dat het voor zorgverleners makkelijk moet zijn om registraties te doen. De zorgverleners staan immers aan de bron van alle registraties. Dit is een voorbeeld waarbij het ECD van cruciaal belang is. Bij de keuze voor een nieuw of ander EPD is het ook belangrijk om te kijken naar businesscase: wat kost het ECD of EPD? Wat is de toegevoegde waarde van het ECD of EPD? En wat zijn de belangrijkste eisen om te kiezen voor een ECD.
Na een demonstratie van de software voor het elektronisch cliëntendossier weet je in hoeverre een software leverancier aansluit op de wensen en behoeftes van jou en jouw collega’s. Wil je meer informatie over de businesscase van een ECD of met ons in contact komen? Wij gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden.
Informatiebeveiliging
Veilig werken in de cloud
Voor onze klanten is het ECD Fierit van cruciaal belang in de zorgverlening en bedrijfsvoering. In het ECD wordt gevoelige informatie over cliënten opgeslagen. Wij hebben uitgebreide maatregelen getroffen om informatiebeveiliging goed te regelen en daarmee zorg te dragen voor een betrouwbare en veilige dienstverlening.
Hoe Mobile Healthcare ons nú al kan helpen
Op dit moment werken 1 op de 7 werknemers in Nederland in de zorg. Als we in dit tempo zo door gaan, dan moet in 2040 1 op de 4 werknemers in de zorg werken. Dit zijn jaarlijks maar liefst 40.000 extra mensen die nodig zijn in de zorg. Hoe kunnen we deze uitdagingen met beide handen vastgrijpen? En hoe kunnen mobiele oplossingen nú al helpen met de uitdagingen waar zorgorganisaties dagelijks mee te maken hebben?
Van ketenzorg naar netwerkzorg
‘Eigenlijk zoals in de introductie ook wordt verteld staat de zorg de aankomende jaren voor een enorme uitdaging. De zorg is bijvoorbeeld wijkgerichter geworden. Mensen zijn steeds meer onderweg en leveren niet alleen zorg binnen een instelling. Verschillende zorgorganisaties en disciplines komen elkaar waar dan ook steeds meer tegen om gezamenlijk zorg te verlenen voor die ene cliënt. Zorgprofessionals van verschillende aanbieders en met verschillende disciplines werken hierdoor steeds meer samen. Het is dus geen ketenzorg meer, maar netwerkzorg.
Wat ik zelf een hele mooie verandering vindt is dat deze samenwerking natuurlijk ook direct invloed heeft op de cliënt. De cliënt (of mantelzorger) kan echt regie pakken, wordt steeds meer betrokken in de behandeling en kan hier zelf keuzes in maken. De manier van samenwerken tussen cliënten en zorgprofessionals veranderd dus ook.’
Vanuit de overheid zijn er steeds meer regels waar zorgorganisaties aan moeten voldoen. Denk bijvoorbeeld aan de Wet cliëntenrechten, wat het verplicht maakt dat je altijd elektronische inzage van je eigen gegevens moet kunnen hebben. Maar denk ook aan PGO’s (Persoonlijke gezondheidsomgeving) en MedMij. Er zijn steeds meer ontwikkelingen om de burger te ondersteunen in het krijgen van regie. Gerben vult hierop aan: ‘We moeten ervoor zorgen dat de wet- en regelgeving er niet toe gaat leiden dat de administratieve lasten steeds groter worden. Het wordt dan voor zorgprofessionals steeds lastiger om tijd te besteden aan cliënten. Daarbij zien wij ook dat zij worstelen met het delen van informatie. Zorgprofessionals willen samenwerken met alle betrokkenen voor de best mogelijke zorg voor de cliënt. Maar hoe krijg je nu je rapportage bij een andere discipline? Dit zijn uitdagingen waar ik en mijn team zich iedere dag mee bezig houden.’
We kunnen nú al inspelen op de uitdagingen van de zorg
Tenzinger is een technologie bedrijf dat zich richt op de zorg. Wij snappen de technologie en maken dit nuttig voor de zorg. De uitdagingen van de zorg leren we kennen vanuit gesprekken met de markt. ‘We zijn natuurlijk al jaren bezig met de uitdagingen en vraagstukken in de zorg. We werken daarom ook graag samen met onze klanten. Zo weten we wat er in de zorg speelt en waar er behoefte aan is. Uiteindelijk staat de zorg, en dan met name de zorgmedewerkers en de cliënt, centraal bij onze ontwikkelingen. Maar wel zodanig dat de bedrijfsvoering hun werk ook goed kan blijven doen. De registraties vanuit de zorg moet informatie worden voor de bedrijfsvoering. Natuurlijk met zo min mogelijk administratieve last.
Om een voorbeeld te geven merken we bijvoorbeeld dat er op dit moment veel behoefte is aan eenvoud, duidelijkheid en informatie. Als je bij je cliënt aankomt wil je vooraf al geïnformeerd zijn, zodat je in het contact alle aandacht aan je cliënt kan geven. Iemand moet zich eenvoudig kunnen inlezen en actuele informatie over de cliënt weten. Een verslag of activiteit moet eenvoudig gemaakt kunnen worden en vervolgens wil je kunnen zien waar je hierna naar toe moet en de route scannen. Tussendoor moet je misschien een crisis interventie plegen, je kilometers declararen of heb je een andere ongeplande activiteit die je gemakkelijk moet kunnen vastleggen. Hier wil je verder geen lasten bij hebben. Je wilt snel en soepel door je dag heen geholpen worden. De registratie van jouw zorgwerkzaamheden moeten ‘als vanzelf’ tevens leiden tot verantwoording van jouw activiteiten. Al deze informatie hebben we bij Tenzinger meegenomen in de ontwikkeling van onze Zorg App. Bovenstaand voorbeeld is dus geen toekomst, maar kan nu al. Er is nu al zo veel mogelijk met onze mobiele oplossingen. Zo worden zorgorganisaties nu al geholpen met alle uitdagingen waar een zorgprofessional dagelijks mee te maken heeft.
En we zijn zeker nog lang niet klaar! We zitten bij Tenzinger nooit stil. We hebben heel veel ideeën en kijken hoe we onze huidige oplossingen door kunnen ontwikkelen en ook nieuwe oplossingen kunnen ontwikkelen. Doordat we onlangs verder gegaan zijn als één Tenzinger kunnen we alle expertise van onze collega’s bij elkaar brengen. Er is zo veel kennis en ervaring in huis dat we nu nog meer slagkracht hebben om écht het verschil te maken in de zorg.’
Mobile Healthcare en gebruik van data zal op de voorgrond komen
‘In ons privé leven doen wij allen al heel veel ‘mobile’. In de zorg gebeurt dit nu ook meer en meer en met onze app ondersteunen we dit. Naast dat we kijken naar de huidige (door)ontwikkelingen, houden we ons bijvoorbeeld ook bezig met het verbeteren van de integratie van E-health en andere applicaties. We willen eigenlijk dat een zorgprofessional het gevoel heeft dat hij of zij vanuit één systeem werkt en hierin alles kan doen wat nodig is om zijn of haar dagelijkse werk zo gemakkelijk en goed mogelijk uit te voeren. De Zorg App is daarbij een belangrijk middel, maar ook de recente samenwerking met Centralpoint is een mooi voorbeeld. Met Centralpoint hebben we een totaaloplossing ontwikkeld om zowel je software als hardware naadloos op elkaar te laten aansluiten. Zo heeft een zorgorganisatie ook geen omkijken meer naar het beheer van devices. Onlangs heb ik hier samen met Gerben Boom van Centralpoint een eerste online sessie over gegeven.
Naast de huidige Zorg App en samenwerkingen gaan wij ook slim gebruik maken van de data die beschikbaar is. Alle jarenlange registraties zitten nog opgesloten in databases maar bevatten een schat aan informatie. Met moderne technologie kunnen wij de informatie ontsluiten en via bijvoorbeeld de Zorg App aan de zorg terug te geven. Denk bijvoorbeeld aan een sentiment-analyse of slimme signaleringen o.b.v. teksten. Deze technologie is vandaag de dag beschikbaar voor de zorg en we willen dit nu graag naar voren brengen.
Kortom: We kunnen nu al heel veel om de dagelijkse zorg en samenwerkingen te ondersteunen en daarnaast kijken we voortdurend naar de mogelijkheden om dit verder te brengen, ‘Mobile Healthcare’ en het gebruik van data zal dus nog veel meer op de voorgrond gaan komen de aankomende jaren. Anywho. Anytime. Anydevice. Anytime.’
De Optimale Zorgregistratie
De zorgregistratie is de basis voor een financieel gezonde zorgorganisatie. Vanuit de geregistreerde zorg, de zogenaamde “productie”, zullen declaraties ontstaan die verstuurd worden naar onder andere zorgkantoren, gemeenten en verzekeraars. De zorgregistratie is in feite de bron van inkomsten voor jouw zorgorganisatie, waarbij veel partijen zijn betrokken. Het is daarom belangrijk om je registratieproces goed te hebben ingericht en zo optimaal mogelijk te hebben draaien. Wij weten hoe belangrijk dit proces voor zorgorganisaties is en daarom hebben we ervoor gezorgd dat je op drie punten in het proces je zorgregistratie kunt optimaliseren en controleren, te weten: inrichting, uitvoering van zorg en controle.
Inrichting
Om je zorgregistratie te optimaliseren adviseren we om jaarlijks je interne producten langs te lopen en degene die niet meer in gebruik zijn een einddatum te geven, zodat ze niet meer gebruikt kunnen worden. Hetzelfde geldt voor de Externe Wmo/Jw producten, financieringswijzen, prestaties, tarieven en locaties. Ook is het aan te raden de prestatietabel zo schoon mogelijk te houden. Voor de zorgverzekeringswet kan je tarieven per koepelverzekeraar inrichten. Zijn de tarieven voor alle AGB binnen jouw organisatie gelijk? Differentieer dan in de prestaties niet op AGB code. Een opgeschoonde tarievenlijst zorgt ook voor minder werk in de toekomst, als nieuwe tarieven ingelezen moeten worden.
Ieder jaar wijzigt er wel iets in de wet- en regelgeving rondom de zorg. De ene keer zijn het grote en ingrijpende wijzigingen, de andere keer kleine aanpassingen. Op de website van iStandaarden kun je informatie vinden over de aanstaande wijzigingen. Deze wijzigingen hebben vaak ook invloed op (de inrichting van) jouw ECD. Vanuit Fierit worden jaarlijks sessies georganiseerd om jullie op de hoogte te brengen van de aanstaande wijzigingen, zodat jullie tijdig goede voorbereidingen kunnen treffen.
Uitvoering
Een optimale zorgregistratie in de uitvoering van zorg kan bereikt worden door te registreren via zo min mogelijk schijven, oftewel verantwoording door de bron. Dit wil zeggen dat bijvoorbeeld de wijkverpleegkundige of ambulant begeleider zelf de zorg die hij of zij levert, verantwoordt vanuit de Medewerkeragenda. Voor begeleiders op de dagbesteding betekent dit dat ze gelijk via de Aanwezigheidsregistratie aangeven welke cliënten aanwezig zijn op die dag. Verantwoording bij de bron voorkomt dubbele registratie en dus minder fouten die hersteld dienen te worden.
Het vervolg van verantwoording bij de bron is decentrale afhandeling van de verantwoorde zorg. Dit wil zeggen dat een teamleider of zorgmanager wekelijks de productie in het voorportaal afhandelt. Zij zijn in principe ook verantwoordelijk voor de geleverde zorg en hebben zo nog een controle mogelijkheid. Hierdoor komt minder druk bij centrale medewerkers te liggen, die vaak minder zicht hebben op de geleverde zorg.
Controle
Gebruik de cliëntkaarttellers: In de cliëntkaart, waar zorg wordt gepland, zijn boven in beeld groene of rode balkjes zichtbaar per intern product wat gepland kan worden via de cliëntkaart. Een groen balkje betekent dat er nog dat aantal uren, dagdelen of contacten is in te plannen om binnen de aangemelde zorgomvang te blijven. Een rood balkje betekent dat er te veel zorg gepland staat dan in de aanmelding staat. Zodra de balkjes dus niet meer zichtbaar zijn, weet je dat de geplande zorg even groot is als de omvang waarvoor de cliënt is aangemeld.
Gebruik overzichten: Als consultant krijg ik regelmatig de vraag; mis ik niks in mijn facturatie? Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden, zijn er in Fierit diverse overzichten die je hiervoor kan gebruiken. Een voorbeeld is het overzicht “productieverloop”. In dit overzicht kan je over een bepaalde periode, per financieringsstroom, zien hoeveel zorg is gepland, verantwoord, afgehandeld in het voorportaal en gefactureerd. Daarnaast is er ook een overzicht levering buiten bandbreedte voor Wmo/Jw en Wlz. Hierin wordt de zorg die geïndiceerd is, vergeleken met de zorg die is geleverd. Te veel zorg leveren, betekent dat een deel van de zorg niet vergoed zal worden en je dus op eigen kosten levert.
Meer informatie
Uiteraard is dit maar een beknopte beschrijving van de mogelijkheden waarop je je zorgregistratie kan optimaliseren. Vanuit Tenzinger bieden we onder andere een kosteloze optimaliseringsscan aan, om te kijken op welke punten jouw zorgregistratie geoptimaliseerd kan worden. Mocht je hier interesse in hebben, neem dan gerust contact met ons op.
Veilig werken met een SaaS ECD
Wat is veiliger, software op een eigen lokale server of software in de cloud? Het elektronisch patiëntendossier (EPD) wordt steeds vaker als een ‘Software as a Service’ (SaaS) dienst aangeboden. Hierbij draait het EPD niet op een server bij de eindgebruiker, maar bevindt de server zich in ‘de cloud’. Waar de data ook staat, de zorginstelling is eindverantwoordelijk. Daarom is het belangrijk kritische vragen te (blijven) stellen aan jouw EPD-leverancier om te weten hoe deze omgaat met privacy, informatiebeveiliging en dataopslag. In deze whitepaper lees je hoe je vanuit een SaaS-situatie mogelijke risico’s samen met je EPD-leverancier minimaliseert.
De Ideale Zorgorganisatie