Kind & Jeugd binnen Fierit
Wim Haazelager vertelt ons meer over hoe het project is verlopen: ‘In november 2020 zijn we gestart met de eerste scoping en hebben we gekeken naar de mogelijkheden die Fierit kon bieden op het gebied van Kind & Jeugd. We hebben gezien dat zij hier de afgelopen jaren flink op hebben doorontwikkeld. Na de vergelijking met Fierit en de huidige oplossing hebben we de belangrijkste speerpunten op een rijtje gezet: het individuele ondersteuningsplan, MDO (Multidisciplinair Overleg), cliëntvolgsysteem, gespreksverslagen en cliënttevredenheid. Deze speerpunten waren voor ons het uitgangspunt om iets te creëren wat handzaam, efficiënt en effectief is voor onze medewerkers en de begeleiding van onze cliënten. We vinden het vooral belangrijk dat de oplossing niet te complex is en onze doelen voorbij loopt.’
Fierit laat zien wat onze medewerkers werkelijk nodig hebben
Wim vervolgt: ‘Onze collega’s zien nu al dat Kind & Jeugd van Fierit het werk makkelijker maakt. Fierit zoekt eigenlijk de toenadering naar onze medewerkers en laat zien wat ze werkelijk nodig hebben. Zo vinden we het een groot voordeel dat er in het MDO een workflow zit. Als je deze in concept invult dan wordt er automatisch een taakverzoek naar de desbetreffende gedragsdeskundige gestuurd. Deze gedragsdeskundige kan hier iets aan toevoegen en deze terugsturen. Onze medische dienst werkte al met taakverzoeken, maar voor de begeleiding, verzorging en 24-uurs zorg is dit nieuw.’
Optimalisatieslag
In 2015 heeft de Trans de keuze gemaakt voor Fierit. Wim vertelt hierover: ‘Ik weet nog heel goed dat wij deze keuze hebben gemaakt, omdat we vonden dat Fierit heel sterk is in de workflow in vergelijking met andere ECD-aanbieders. Dat vinden we nog steeds. We zijn nu ook binnen de Trans aan het kijken hoe we weer optimaal gebruik kunnen maken van deze workflow.
Hiernaast zijn we ook gestart met het inzetten van rollen. Alleen al binnen ons kinderdagcentrum hebben we te maken met bijna 50 medewerkers met diverse disciplines. Van activiteitenbegeleiders, gedragsdeskundigen tot aan fysiotherapeuten en logopedisten. Hier hebben we rollen voor aangemaakt en dit werkt gewoon perfect voor ons. Gedragsdeskundigen kunnen de rol Kind & Jeugd kiezen en met een druk op de knop omschakelen naar een andere rol met de bijbehorende informatie. Dit was echt een mijlpijl voor ons.
De grote optimalisatieslag die nu plaatsvindt binnen onze organisatie hebben we dus mede te danken aan dit project voor het kinderdagcentrum. Ik kan dus zeker concluderen dat er genoeg ambitie is en er mooie ontwikkelingen spelen binnen de Trans.’
De kracht van een goed team
Mareille Hulshof (Functional Consultant bij Tenzinger) vult hierop aan: ‘De mooie ontwikkelingen die nu spelen binnen de Trans, zouden niet mogelijk gemaakt zijn zonder het goede projectteam. De werkgroep van de Trans (het team van Wim) wordt gekenmerkt door enthousiasme, creativiteit, het denken in mogelijkheden en oplossingen en de kracht om door te pakken en keuzes te maken. Met als aanvulling hierop de functioneel inhoudelijk experts en goede projectleiding. Mijn collega Erwin Veneman was in staat om het ontwerp en de behoeftes van de Trans te vertalen naar een passende ECD inrichting. Dit bewijst maar weer eens de kracht van een goed team en natuurlijk de mooie software mogelijkheden. Vanaf de eerste dag bij de scoping, werd mij duidelijk dat we met de juiste workflow in staat zijn de medewerkers van het kinderdagcentrum te ondersteunen. Ontzettend leuk om te horen dat dit ook zo goed heeft uitgepakt.’
Erwin Veneman (Consultant bij Tenzinger) heeft samen met projectleider Pim Post het hele project tot in de puntjes begeleid. Hij vertelt hierover: ‘Het fijne en soepele contact met de Trans heeft ervoor gezorgd dat ik terugkijk op een hele mooie samenwerking. Iedere week bespraken we met de Trans waar we stonden in het project, wat er goed ging en of we tegen bepaalde punten aanliepen. Dit maakte het mogelijk om snel te schakelen en door te pakken. Dit is voor mij de perfecte werkwijze en aanpak in het begeleiden van grote projecten bij zorgorganisaties. Vanuit mijn rol zorg ik dat er duidelijke afspraken worden gemaakt en hou ik overview op het totale project. Ik ben eigenlijk de schakel tussen de vraag en behoeftes van de zorgorganisatie, mijn collega’s binnen het projectteam en de uiteindelijke oplossing.’
Wim sluit af met de mooie woorden: ‘De duidelijke scoping vooraf, de wekelijkse afstemming en de fijne samenwerking hebben ervoor gezorgd dat we dit project in een zeer korte periode succesvol hebben voltooid. We hebben ervaren dat alles, wat we in nog geen vier maanden tijd samen hebben neergezet, goed ontvangen werd door onze collega’s. Wat we nu hebben neergezet werkt goed en ik verwacht dat dit ook zal blijven in de toekomst. Hier durf ik mijn handen voor in het vuur te steken.’
Over de Trans
De Trans biedt zorg en diensten aan mensen met een verstandelijke beperking en aan mensen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS). Dit kan op allerlei vlakken: van intensieve zorg tot ondersteuning thuis en van logeerzorg tot dagbesteding. De Trans vindt dat cliënten moeten zo veel mogelijk hun eigen keuzes kunnen maken. Ongeveer duizend medewerkers zetten zich dagelijks in om de zorg en begeleiding voor cliënten zo goed mogelijk te organiseren.