GRIP op probleemgedrag is een effectieve methode bij ouderen met dementie. Probleemgedrag – of onbegrepen gedrag – komt veel voor bij verpleeghuisbewoners met dementie. Roepen, onrustig zijn of geagiteerd reageren; het zorgt voor een verminderde kwaliteit van leven bij bewoners en een verhoogde belasting van het personeel.
Ouderenzorg
GRIP op probleemgedrag in de ouderenzorg
GRIP geeft handvatten aan het multidisciplinaire team om de onderliggende oorzaken van het probleemgedrag te vinden en daar met elkaar een oplossing voor te vinden. Onderliggende oorzaken van probleemgedrag kunnen bijvoorbeeld onvervulde behoeften zijn, stress of de manier waarop ouderen proberen om te gaan met veranderingen in hun leven.
Doel van GRIP
- kwaliteit van leven van mensen met dementie verbeteren
- mensen met dementie, en hun naasten, voelen zich prettiger
- minder gebruik van psychofarmaca, waarvan het effect en de bijwerkingen onduidelijk zijn
Kijk en luister naar de ervaringen met GRIP via deze video:
Over GRIP
GRIP is door GERION in samenwerking met het UKON-netwerk en UNO-VUmc ontwikkeld en door onderzoeker Sandra Zwijsen geïmplementeerd en geëvalueerd.
Voor wie?
Psychogeriatrische afdelingen van verpleeghuizen en voor kleinschalige woonvormen. Ook ambulante- en thuiszorgteams werken met GRIP. Het ideale GRIP-team bestaat uit een zorgmedewerker (bijvoorbeeld EVV-er of geriatrisch verpleegkundige), een arts of manager (bijvoorbeeld teamleider, kwaliteitsfunctionaris) en een psycholoog.
GRIP in 4 stappen
- Vroegtijdig vaststellen van probleemgedrag door verbeterde signalering door verzorging, aan de hand van een scorelijst (NPI-Q). Het advies is om elke 6 maanden de bewoners van de afdeling te screenen.
- Afhankelijk van de signalen, kan eventuele analyse van het gedrag plaatsvinden met behulp van een werkblad, dat wordt doorgegeven aan de arts (bij een lichamelijke oorzaak) en/of aan de psycholoog (bij een mogelijk psychische oorzaak).
- Als er sprake is van probleemgedrag, is de volgende stap het opstellen van een behandelplan, -doel en evaluatiemoment door de arts en/of psycholoog.
- Evaluatie van de behandeling met het team door de arts of psycholoog.
GRIP in Fierit
De stappen voor Methodisch werken met GRIP kunnen vanuit ons ECD Fierit ondersteund worden. De methode GRIP is daarvoor gestandaardiseerd, aanvullend met workflow (taken komen automatisch op de takenlijst) en een plan structuur. Er kan gerapporteerd worden op de doelen en interventies die zijn opgesteld via GRIP. Ook kunnen deze getoond worden in de ZorgApp.
Randvoorwaarden om GRIP in Fierit goed te gebruiken
- Gebruik van workflow en de takenlijst
- Autorisaties per rol zodat taken bij de juiste gebruikersgroepen naar voren komen
- Methodische training in GRIP. Neem voor een train-de-trainer cursus contact op met GERION.
Wil je meer weten over deze module? Neem dan contact met ons op!
Heb je een vraag?
Zorgverslimmen met Tenzinger
In de toekomst is er meer tijd + aandacht + geld voor zorg
Sturen op data
Zo ontdek je verbeterkansen
Steeds meer zorgorganisaties zien de meerwaarde van datagedreven werken en het belang van het nemen van beslissingen op basis van data, in plaats van op onderbuikgevoel.
Slimmer werken
Grip en controle op zorgadministratie in de Jeugdhulp en GGZ met het Controleplatform
Sprekers
FAB: nieuwkomer en steeds belangrijker
Chaos voorkomen? Dit is waarom functioneel applicatiebeheerders cruciaal zijn in de zorg!
De rol functioneel applicatiebeheer (FAB) is vandaag de dag misschien wel de meest onderbelichte rol bij zorgorganisaties. De functioneel applicatiebeheerders zijn de ambassadeurs van de kernapplicaties. Een functioneel applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor het beheren en inrichten van functionaliteiten en informatievoorziening binnen de organisatie. In deze blog vertelt Judith Hegger, functioneel applicatiebeheerder Medicore bij Tenzinger over de onmisbare rol van applicatiebeheerders in de zorg.
Overzicht over alle informatie
Het ECD raakt (bijna) alle processen binnen grote én kleine zorgorganisaties; dossiervoering, facturatie, rapportages en de accountantscontrole. Wanneer er weinig tot geen toezicht is op de inrichting van de applicaties binnen een zorginstelling zal de applicatie in veel gevallen niet op de meest efficiënte manier gebruikt worden. Dit brengt inefficiëntie en risico’s met zich mee. Grip op dataverwerking en beheer van de systemen wordt steeds belangrijker en complexer. Gelukkig zijn er dus de functioneel applicatiebeheerders!
Duo-rol
De toegevoegde waarde van functioneel applicatiebeheer zit hem juist in de duo-rol, namelijk 1: het kunnen inzoomen in een applicatie en 2: het overzicht bewaken over alle informatie binnen de organisatie. Daarvoor is kennis, kunde en duidelijkheid nodig, zodat zorgverleners kunnen doen wat zij het liefste doen: het bieden van de beste zorg voor hun cliënten.
Heb je een uitdaging op het gebied van functioneel applicatiebeheer omdat er bijvoorbeeld een vacature openstaat of er een grote wijziging aan komt binnen jouw organisatie? Of twijfel je om te starten met een functioneel applicatiebeheerder, maar weet je dit nog niet zeker? Neem dan contact met ons op. Wij denken graag met je mee. Wij helpen onze opdrachtgevers met:
- Meewerkende voorman functioneel applicatiebeheer
- Teamleider Functioneel Beheer
- Beheertrainingen
- Advies vormgeven en borgen beheerprocessen
- Releasecoördinatie
- Wijzigingencoördinator
- Standaard testdraaiboek
- Vormgeven communicatiematrix en key-useroverleg
Security en veiligheid
Zo blijft de informatie in onze software veilig
Applicaties worden steeds intelligenter en het ICT landschap bij zorgaanbieders groeit. Tegelijkertijd stellen de Nederlandse overheid en de Europese Commissie steeds strengere eisen aan informatieveiligheid. Reden genoeg om meer te vertellen over de maatregelen die wij nemen om de informatie in onze software veilig te houden. We gaan in gesprek met onze Chief Information Security Officer (CISO) Erik-Jan Davids.
Even voorstellen
Erik-Jan Davids werkt sinds 2020 als CISO bij Tenzinger. Na een opleiding computertechniek heeft Erik-Jan de afgelopen 25 jaar verschillende leiderschapsrollen bij diverse organisaties bekleed. Bij Tenzinger werken vindt hij waardevol, omdat de maatschappelijke impact van zijn werk zo relevant is. Als CISO bij Tenzinger is Erik-Jan de vraagbaak voor normen, best practices en wet- en regelgeving rondom informatiebeveiliging. Hij is dagelijks bezig met het adviseren, controleren en inspireren van de organisatie op het gebied van informatiebeveiliging, en vanuit zijn rol ook direct betrokken bij de productontwikkeling. Hij gelooft in een decentrale aanpak, waarbij security een geïntegreerd onderdeel is van alles wat we doen. Eigenlijk kun je Erik-Jan zien als de dirigent voor het gezamenlijke Tenzinger security orkest!
Eigenlijk kun je Erik-Jan zien als de dirigent voor het gezamenlijke Tenzinger security orkest!
Hoe belangrijk is informatiebeveiliging in de zorg?
“De veiligheid en privacy van cliënten en patiënten is voor zorgaanbieders prioriteit nummer één. Steeds meer administratie in de zorg gebeurt digitaal. Informatiesystemen zoals ECD’s en portalen zijn daarom cruciaal en de afhankelijkheid van deze systemen neemt alleen maar toe. De data in zorginformatiesystemen is enorm belangrijk voor zorgaanbieders, maar ook waardevol voor criminelen. Door de gevoeligheid van de informatie die in ECD’s en portalen zijn vastgelegd, zien criminelen en hackers de zorg als een belangrijk doelwit. Bij een gijzeling van systemen komen zorgprocessen tot stilstand, wat als drukmiddel gebruikt wordt om losgeld te betalen. Dit gaat soms om miljoenen euro’s.
Als zorgaanbieder ben je verantwoordelijk voor de gegevens van jouw cliënten. Je wilt niet dat cliëntinformatie op straat komt te liggen en cliënten slachtoffer worden van fraude. Daarbij komt de dreiging van boetes en reputatieschade bij het openbaar maken van gestolen gegevens. Informatiebeveiliging moet, naast het leveren van kwalitatieve zorg, dus absoluut één van de hoogste prioriteiten zijn voor zorgaanbieders.”
Wat zie je als de grootste uitdagingen, nu en in de toekomst?
Toenemende dreiging
“De ontwikkelingen in de wereld van informatiebeveiliging gaan razendsnel. Cybercriminelen zijn meedogenloos en hebben steeds meer middelen tot hun beschikking. Als gevolg moeten (zorg)organisaties steeds meer tijd, geld en aandacht besteden aan het bestrijden van cybercriminaliteit. Tijd, geld en aandacht die al schaars is en ten koste gaat van de primaire activiteiten zoals het leveren van goede zorg.”
Digitale gegevensuitwisseling
“De zorg staat voor een enorme opgave waarbij verdere digitalisering, de inzet van data en het uitwisselen van gegevens juist een belangrijk onderdeel vormen van de oplossing. Het digitaal uitwisselen van gegevens biedt enorme voordelen, zoals het niet meer hoeven versturen van gevoelige (cliënt)informatie via onbeveiligde mails of papieren documenten. Tegelijkertijd maakt deze digitaliseringsslag het aanvalsgebied voor hackers weer groter en nemen de bijbehorende risico’s toe. De veiligheid van het kunnen uitwisselen van gegevens wordt dus alleen maar belangrijker.”
Groeiende kosten voor informatieveiligheid
“Bovenstaande ontwikkelingen maken dat zorgaanbieders, maar ook wij als ECD-leverancier, hogere kosten moeten maken voor het beheersen van deze risico’s. Ontwikkelingen op het gebied van gegevensuitwisseling en het ontsluiten van data vereisen dat software die een aantal jaren geleden ontwikkeld zijn als een ‘gesloten’ systeem waar gegevens binnen de applicatie bleven nu aangepast moeten worden om deze gegevens op een veilige manier te kunnen uitwisselen met gekoppelde systemen. Je kunt dit vergelijken met een wat ouder huis waar je een verdieping op wil zetten. Je moet eerst de fundering aanpassen voordat de woning klaar is voor de nieuwe verdieping.”
Wat doet Tenzinger om informatie in de zorg veilig te houden?
“Informatiebeveiliging is een complex en veelomvattend onderwerp wat diep ingebakken zit binnen onze organisatie. Samen met onze Privacy Officer Marieke van Dijk informeren en trainen we medewerkers over privacy en informatieveiligheid. Het is belangrijk dat de basis op orde is en dat risico’s worden beheerst. Om dit te bereiken hebben we bij Tenzinger een informatiebeveiligingsmanagementsysteem (ISMS) ingericht dat gecertificeerd is volgens de NEN 7510 norm. Een ISMS bestaat uit een stelsel van beleidsregels, processen en beheersmaatregelen en is samengesteld op basis van behoeften en verwachtingen van opdrachtgevers, stakeholders en onze beoordeling van de informatiebeveiligingsrisico’s. Dit ISMS wordt continu doorontwikkeld en bijgewerkt om te blijven voldoen aan de normen en richtlijnen.”
Meer over de maatregelen die wij nemen om de informatie in onze software veilig te houden vind je in ons whitepaper ‘Veilig werken met een SaaS ECD’.
Waar werken wij nu aan en wat merken onze opdrachtgevers daarvan?
“Ik krijg regelmatig vragen hoe we ontwikkelingen in onze software op het gebied van informatiebeveiliging kunnen laten zien aan onze opdrachtgevers. Dat is soms best lastig. De onderwerpen privacy, security en technisch onderhoud nemen een steeds prominentere plek in op onze roadmap. Dit jaar is er zelfs een extra deel van het budget gereserveerd. Niet omdat onze software niet veilig is, maar om toekomstbestendig te blijven en de veiligheid op de lange termijn te kunnen garanderen.
Er is waarde die je kunt zien en waarde die je niet direct kunt zien, een beetje als de bekende ijsberg. Zo nemen wij maatregelen die zichtbaar zijn aan de voorkant van onze software, zoals het inloggen via 2-factor-authenticatie, maar doen wij ook optimalisaties in de code van de software. Daar merken onze opdrachtgevers niet direct iets van, maar het is onderhoud die nodig is om te zorgen dat we hoge kwaliteit producten kunnen blijven leveren – nu en in de toekomst. Een voorbeeld hiervan is de Tenzinger Identificatie Service. Hiermee zetten we een stap in het veilig kunnen uitwisselen van gegevens, zonder dat zorgprofessionals opnieuw hoeven in te loggen in aan Medicore gekoppelde applicaties. Hiermee maken we gegevensuitwisseling veiliger en maken we het switchen tussen systemen voor zorgprofessionals eenvoudiger, een win-win situatie.”
Wat kunnen zorgaanbieders zelf doen rondom het thema security en privacy?
“De data in systemen is eigendom van de zorgorganisatie, daarom is het belangrijk voor zorgaanbieders om hier een beleid op te voeren. Laat je door jouw ECD/EPD aanbieder goed informeren over de mogelijkheden die de software biedt. Wij implementeren onze software via een best practice implementatie. Onderdeel hiervan is ook de inrichting van rollen en autorisaties. Hiermee bedoelen we dat het stukje ‘wie mag wat zien in de software’ goed wordt ondervangen. Zo zorg je er als zorginstelling voor dat gevoelige cliëntinformatie alleen beschikbaar is voor de juiste personen.”
Het is belangrijk om te beseffen dat een keten zo sterk is als de zwakste schakel. Wij ontzorgen onze opdrachtgevers voor een groot deel op het gebied van informatiebeveiliging, maar het blijft een gedeelde verantwoordelijkheid. Daarom hieronder mijn tips voor zorgaanbieders:
- Gebruik sterke wachtwoorden
- Zorg voor een goede beveiliging in de eigen ICT-omgeving
- Overweeg het gebruik van IP whitelisting
- Maak een calamiteitenplan om goed voorbereid te zijn
- Bewaar gegevens zo veel mogelijk binnen het ECD
- Sluit systemen af voor medewerkers die niet meer werkzaam zijn”
Stel een vraag
Van wachtlijstbeheer naar zorglogistiek
Beter wachtrijmanagement met de Tenzinger wachtrijverslimmers
Meer en beter inzicht in wachttijden en wachtlijsten, dat wil toch iedereen?