Terug naar alle eventsWebinar26 Sep10:00

Slimmer werken

Webinar procesmanagement (basis)

Ben jij er klaar voor om de sleutel tot succesvol procesmanagement te vinden? Tijdens dit exclusieve webinar krijg je waardevolle inzichten en praktische vaardigheden aangereikt om processen in jouw organisatie naar een hoger niveau te tillen.

Tijdens het webinar Procesmanagement staat het in kaart brengen, beoordelen en verbeteren van de processen centraal. Je maakt kennis met verbetermethoden als Lean Management en Six Sigma. Het webinar is een instapcursus, om de basis van procesmanagement onder de knie te krijgen. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Wat zijn processen en waarom breng je deze in kaart;
  • Wat zijn de meest voorkomende soorten procesbeschrijvingen en hoe kan een procesbeschrijving vervolgens worden vertaald naar de werkvloer;
  • Processen aanvullen met informatie en data;
  • Procesanalyse;
  • Procesverbeteringen en grip houden op het proces.

Wat is het belang van procesmanagement binnen een organisatie?

Organisaties stellen steeds hogere eisen aan processen. Van efficiëntie en doelmatigheid tot duidelijke structuur. Niets is frustrerender dan onduidelijkheid over wat er moet gebeuren en wie waar verantwoordelijk voor is. Ook thema’s zoals certificering, wet- en regelgeving en compliance zijn vaak redenen om processen vast te leggen. Procesmanagement verbetert de efficiëntie en productiviteit, bespaart kosten, zorgt voor kwaliteit en consistentie en vergroot de flexibiliteit. Het stimuleert een cultuur van continue verbetering, bevordert transparantie en verantwoording en helpt bij risicobeheersing en naleving van regelgeving.

Voor wie?

Dit webinar is geschikt voor projectleiders, managers, adviseurs en medewerkers die te maken hebben met procesverbeteringen. Je denkt dat dingen in jouw organisatie anders kunnen, maar weet nog niet hoe. Je hebt interesse in het opdoen van de basiskennis van procesmanagement. Tijdens het webinar ga je aan de slag met theorie en praktijkvoorbeelden van procesmanagement. Voor dit webinar is geen vooropleiding nodig.

Wil je erbij zijn? Meld je aan!

Kun je er op 26 september niet bij zijn en wil je de opname terugkijken? Meld je dan alsnog aan en ontvang de opname automatisch achteraf. Deelname is gratis.

Meld je aan voor het webinar

Vul je gegevens in.

Blog19 jun 2023

Ouderenzorg

GRIP op probleemgedrag in de ouderenzorg

GRIP op probleemgedrag is een effectieve methode bij ouderen met dementie. Probleemgedrag – of onbegrepen gedrag – komt veel voor bij verpleeghuisbewoners met dementie. Roepen, onrustig zijn of geagiteerd reageren; het zorgt voor een verminderde kwaliteit van leven bij bewoners en een verhoogde belasting van het personeel.

Mareille Hulshof

Zorgverslimmer bij Fierit

Bekijk profielBekijk profiel

GRIP geeft handvatten aan het multidisciplinaire team om de onderliggende oorzaken van het probleemgedrag te vinden en daar met elkaar een oplossing voor te vinden. Onderliggende oorzaken van probleemgedrag kunnen bijvoorbeeld onvervulde behoeften zijn, stress of de manier waarop ouderen proberen om te gaan met veranderingen in hun leven.

Doel van GRIP

  • kwaliteit van leven van mensen met dementie verbeteren
  • mensen met dementie, en hun naasten, voelen zich prettiger
  • minder gebruik van psychofarmaca, waarvan het effect en de bijwerkingen onduidelijk zijn

Kijk en luister naar de ervaringen met GRIP via deze video:

Over GRIP

GRIP is door GERION in samenwerking met het UKON-netwerk en UNO-VUmc ontwikkeld en door onderzoeker Sandra Zwijsen geïmplementeerd en geëvalueerd.

Voor wie?

Psychogeriatrische afdelingen van verpleeghuizen en voor kleinschalige woonvormen. Ook ambulante- en thuiszorgteams werken met GRIP. Het ideale GRIP-team bestaat uit een zorgmedewerker (bijvoorbeeld EVV-er of geriatrisch verpleegkundige), een arts of manager (bijvoorbeeld teamleider, kwaliteitsfunctionaris) en een psycholoog.

GRIP in 4 stappen

  1. Vroegtijdig vaststellen van probleemgedrag door verbeterde signalering door verzorging, aan de hand van een scorelijst (NPI-Q). Het advies is om elke 6 maanden de bewoners van de afdeling te screenen.
  2. Afhankelijk van de signalen, kan eventuele analyse van het gedrag plaatsvinden met behulp van een werkblad, dat wordt doorgegeven aan de arts (bij een lichamelijke oorzaak) en/of aan de psycholoog (bij een mogelijk psychische oorzaak).
  3. Als er sprake is van probleemgedrag, is de volgende stap het opstellen van een behandelplan, -doel en evaluatiemoment door de arts en/of psycholoog.
  4. Evaluatie van de behandeling met het team door de arts of psycholoog.

GRIP in Fierit

De stappen voor Methodisch werken met GRIP kunnen vanuit ons ECD Fierit ondersteund worden. De methode GRIP is daarvoor gestandaardiseerd, aanvullend met workflow (taken komen automatisch op de takenlijst) en een plan structuur. Er kan gerapporteerd worden op de doelen en interventies die zijn opgesteld via GRIP. Ook kunnen deze getoond worden in de ZorgApp.

Randvoorwaarden om GRIP in Fierit goed te gebruiken

  • Gebruik van workflow en de takenlijst
  • Autorisaties per rol zodat taken bij de juiste gebruikersgroepen naar voren komen
  • Methodische training in GRIP. Neem voor een train-de-trainer cursus contact op met GERION.

Wil je meer weten over deze module? Neem dan contact met ons op!

Heb je een vraag?

Mareille Hulshof

Zorgverslimmer bij Fierit

Neem contact opNeem contact op

Ook interessant

Brochure10 sep 2021

De 10 belangrijkste voordelen van het ECD Fierit

Met ons ECD Fierit worden alle zorg- en administratieve processen geoptimaliseerd en kunnen gegevens op een betrouwbare wijze en volgens wet- en regelgeving worden uitgewisseld.
Lees meer +
Brochure25 feb 2021

Informatiebeveiliging Fierit

Wij hebben uitgebreide maatregelen getroffen om informatiebeveiliging goed te regelen en het veilig werken met Fierit te borgen.
Lees meer +
Brochure08 jun 2023

Zorgverslimmen met Tenzinger

In de toekomst is er meer tijd + aandacht + geld voor zorg

Verslim samen met ons de zorg

Wij zijn er om met data de zorg te verbeteren. Vermenselijken. En verslimmen. Want wie slim zorgt, heeft meer tijd + aandacht + geld voor wat écht belangrijk is. Met onze innovaties, producten en voorspellers zetten we menselijke zorg voorop. Door onze ECD’s aan andere databronnen te koppelen, kunnen we meer en slimmer voorspellen. En met onze kennis en innovatiekracht nemen we zorginstellingen stap voor stap mee door een digitale transformatie. Zo geven we de zorg een toekomst met zorgprofessionals die kunnen doen waar ze het allerbest in zijn. En cliënten die de zorg ervaren die ze verdienen.

In deze brochure lees je hoe we samen met onze oplossingen en diensten de zorg kunnen verslimmen:

  • Fierit: ons ECD voor de ouderenzorg en gehandicaptenzorg
  • Medicore: ons ECD voor GGZ, jeugdzorg en ziekenhuiszorg
  • Wellbee: het cliëntportaal en e-health
  • 6Gorilla’s: Healthcare Data Intelligence
  • Business consultancy: project-, interim- en verandermanagement, procesoptimalisatie en strategisch organisatieadvies
  • Cure4: Financial Shared Services

 

Christian Brinks

Zorgverslimmer bij Fierit

Bekijk profielBekijk profiel

Mail mij de brochure

Vul onderstaand formulier in om de brochure te ontvangen.

Ook interessant

Whitepaper12 apr 2021

Grip op zorg door financiële sturing

In de whitepaper Grip op zorg door financiële sturing lees je hoe je meer grip krijgt op de bedrijfseconomische kant van het zorgproces, hoe je de zorgvraag beter kunt voorspellen en hoe je een realistische begroting maakt.
Lees meer +
Whitepaper09 nov 2021

Beter wachtrijmanagement met de Tenzinger wachtrijverslimmers

De wachtlijsten in de zorg groeien al jaren. En hoewel iedereen het belang ziet van het goed meten van de werkelijke wachttijden, zijn het verstrekken van inzicht in wachttijden en capaciteit taken die in de meest zorgorganisaties worden overgelaten aan secretariaten of zorgadministraties.
Lees meer +
Whitepaper21 mrt 2020

Data is de motor voor procesverbetering in de zorg

Data-uitwisseling in de keten is noodzakelijk om zorgprocessen te optimaliseren, efficiency te verhogen en de kwaliteit van zorg te verbeteren. Niet alleen in de eigen organisatie, maar in de hele zorgketen. Wat is er technisch voor nodig om dit te realiseren?
Lees meer +
Whitepaper22 mei 2023

Sturen op data

Zo ontdek je verbeterkansen

Steeds meer zorgorganisaties zien de meerwaarde van datagedreven werken en het belang van het nemen van beslissingen op basis van data, in plaats van op onderbuikgevoel.

Ilje van der Ploeg

Zorgverslimmer bij Fierit

Bekijk profielBekijk profiel

Sturen op data: zo ontdek je verbeterkansen

In vrijwel ieder zorgproces kun je wat verbeteren. Waar je die verbeterkansen eerder alleen ontdekte door het proces stap voor stap te analyseren, kun je vandaag de dag veel inzichten halen uit data. Die data kun je niet alleen gebruiken om je processen te verbeteren, je kunt ze ook gebruiken om beter geïnformeerde beslissingen te nemen. Wij helpen zorgorganisaties bij het onderzoeken en identificeren van kansen, én bij het omzetten van die kansen in concrete dataproducten zoals dashboards.

In deze whitepaper lees je:

  • Hoe je bedrijfsprocessen optimaliseert op basis van inzichten uit data
  • Hoe je betere beslissingen neemt met gerichte stuurinformatie
  • Dat je met datagedreven de werkdruk verlaagt en tegelijkertijd het werkplezier verhoogt

Ilje van der Ploeg

Zorgverslimmer bij Fierit

Bekijk profielBekijk profiel

Mail mij deze whitepaper

Vul onderstaand formulier in om de whitepaper te ontvangen.

Ook interessant

Brochure16 jun 2022

Brochure Business consultancy

Onze Business consultants zijn experts in het optimaliseren van de bedrijfsvoering in de zorg. Lees in de brochure hoe wij jou (tijdelijk) kunnen ondersteunen.
Lees meer +
Whitepaper09 nov 2021

Beter wachtrijmanagement met de Tenzinger wachtrijverslimmers

De wachtlijsten in de zorg groeien al jaren. En hoewel iedereen het belang ziet van het goed meten van de werkelijke wachttijden, zijn het verstrekken van inzicht in wachttijden en capaciteit taken die in de meest zorgorganisaties worden overgelaten aan secretariaten of zorgadministraties.
Lees meer +
Terug naar alle eventsWebinar16 May15:00

Slimmer werken

No more no-shows! Ontdek de waarde van data met de data science use case

No-shows zijn een belangrijke veroorzaker van productieverlies. En ze leiden ook tot een lagere kwaliteit van zorg. Om die redenen heeft GGz Breburg no-shows gekozen als onderwerp voor een verkennend onderzoek met 6Gorilla’s dat inzicht moet geven in hoe de organisatie meer waarde kan halen uit data.

Tijdens deze inspiratiesessie zullen Anton Kuijer, Data Scientist, en Quintijn Aman, Business Consultant vertellen over de uitdagingen en kansen die voorbij kwamen bij het opzetten van het data science project.

Er zal worden ingegaan op de voorlopige conclusies van het onderzoek en de vervolgstappen die nodig zijn om tot een succesvolle voorspelling en preventie van no-shows te komen. De sessie zal ook inzicht bieden in hoe de organisatie meer waarde kan halen uit data en hoe dit kan bijdragen aan een hogere kwaliteit van zorg en productiviteit.

Tijdens de sessie is er ruimte voor interactie en vragen van deelnemers, zodat er een actieve dialoog ontstaat over het belang van data science in de gezondheidszorg en hoe dit kan worden toegepast om no-shows te voorkomen en de zorg te verbeteren. De sessie biedt een inspirerend kijkje achter de schermen van een data science project en laat zien hoe data gedreven inzichten kunnen leiden tot concrete verbeteringen in de zorg.

Wil je erbij zijn? Meld je aan!

Kun je er op 16 mei niet bij zijn en wil je de opname terugkijken? Meld je dan alsnog aan en ontvang de opname automatisch achteraf. Deelname is gratis.

 

Meld je aan voor het webinar

Vul je gegevens in.

Terug naar alle eventsCongres24 May09:00

Zorg slimmer samen

Data Driven Healthcare

Benieuwd naar de mogelijkheden van data in de zorg?

Ontmoet 6Gorilla’s op Data Driven Healthcare

Op 24 mei staat 6Gorilla’s samen met Snowflake met een exclusieve boardroom op het netwerkcongres Data Driven Healthcare in de Jaarbeurs Utrecht. In verschillende break-out sessies worden aan de hand van inspirerende use cases de mogelijkheden van het Snowflake based dataplatform van 6Gorilla’s toegelicht. Het doel: inspireren over de mogelijkheden van data in de zorg én het bieden van praktische handvatten voor de volgende stap in de datavolwassenheid van zorgorganisaties.

Tijdens Data Driven Healthcare staat netwerken en leren van elkaar centraal. Elkaar inspireren en uitdagen door het uitwisselen van kennis en ervaring! Ontmoet bestuurders, directie, management en projectleiders van Cure-, Care- Jeugd- en GGZ instellingen en deel je kennis en ervaringen. Want alleen door samen te werken, kunnen wij slimmer zorgen.

 

Onze sessies

 

11:10 uur

Laat data met data praten, en mensen met mensen

Sprekers: Eric de Groot, Manager Customer Success

 

13:30 uur

De bouwstenen voor een datavolwassen zorgorganisatie

Sprekers: Jeroen Schenk, Directeur 6Gorilla’s en André Molenaar, Solution Engineer Snowflake

 

14:40 uur

Van visie naar actie: zo gebruikt Breburg data om de zorg te verbeteren

Sprekers: Annette Zoete, Programmamanager Innovatie Breburg en Quintijn Aman, Business Consultant Tenzinger

 

15:40 uur

Optimalisatie van de zorg binnen het Amsterdam UMC met een dataplatform in de cloud.

Frans ten Bookum, Infrastructure Coordinator Datamanagement Amsterdam UMC

Andre Molenaar, Solution Engineer Snowflake

Jesse Bouwer, Healthcare Account Manager Snowflake

 

Ben je erbij? Meld je aan en ontvang de 6Gorilla’s VIP link voor gratis toegang tot het event.

Christian Brinks

Zorgverslimmer bij Fierit

Bekijk profielBekijk profiel

Meld je aan en ontvang de VIP link voor gratis toegang tot Data Driven Healthcare

Terug naar alle eventsWebinar9 May13:00

Slimmer werken

Grip en controle op zorgadministratie in de Jeugdhulp en GGZ met het Controleplatform

De Jeugdhulp en GGZ hebben te maken met grote uitdagingen rondom zorgadministratie. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat de registratie van de geleverde zorg niet correct is, waardoor er fouten ontstaan in de facturatie. Ook kan het voorkomen dat zorgaanbieders niet op tijd factureren, waardoor er vertraging ontstaat in de betalingen. Daarnaast kan het lastig zijn om de juiste informatie uit te wisselen tussen verschillende partijen, zoals gemeenten, zorgverzekeraars, zorgaanbieders en cliënten. Grip en controle op zorgadministratie is dus essentieel en het Controleplatform van 6Gorilla’s kan hier een grote rol in spelen.

De webinar over grip en controle op jeugdzorgadministratie in de jeugdzorg en GGZ vindt plaats op 9 mei om 13:00 en is bedoeld voor professionals die werkzaam zijn in de jeugdzorg- en GGZ-sector en die geïnteresseerd zijn in het optimaliseren van hun zorgadministratie. Tijdens de webinar zal Joep van Gorp, Business Developer, ingaan op de huidige en toekomstige uitdagingen in deze sector en hoe zorgorganisaties hiermee kunnen omgaan.

Vervolgens zal Doris Bakker, Insights Consultant, het 6Gorilla’s Controleplatform demonstreren en laten zien hoe met behulp van data een zorgorganisatie grip en controle kan krijgen op de zorgadministratie. Hierbij zal zij ingaan op de functionaliteiten en voordelen van het platform en zal zij laten zien hoe zorgorganisaties met behulp van het controleregels de kwaliteit van de zorgadministratie kunnen verbeteren en kosten kunnen besparen.

Met het Controleplatform kan je vanuit één overzicht incorrecte en incomplete registraties inzien en klik je direct door naar je ECD om de correctie door te voeren. Het dashboard biedt vele inzichten zoals een overzicht van de nog te factureren omzet per maand maar denk ook aan de registraties die uitvallen of extra aandacht nodig hebben.

Wil je erbij zijn? Meld je aan!

Kun je er op 9 mei niet bij zijn en wil je de opname terugkijken? Meld je dan alsnog aan en ontvang de opname automatisch achteraf. Deelname is gratis.

 

Meld je aan voor het webinar

Vul je gegevens in.

Terug naar alle eventsWebinar25 May10:00

Slimmer werken

De weg naar inzicht om doelmatig en efficiënt te werken

Wil je meer inzicht krijgen in hoe je doelmatig en efficiënt kunt werken in de zorg? Dan mag je het webinar “De weg naar inzicht om doelmatig en efficiënt te werken: Samen werken aan gezonde zorg” niet missen!

Tenzinger Consultants Iris Gielen en Kelly Dake helpen je meer inzicht te krijgen in hoe je doelmatig en efficiënt kunt werken in de zorg, zodat je de best mogelijke zorg kunt bieden aan je patiënten. Tijdens deze sessie krijg je handvatten toegereikt om passende zorg te leveren met zo min mogelijk middelen, zonder in te leveren op de kwaliteit van de zorg. Er wordt ingegaan op de uitdagingen die gepaard gaan met het efficiënt werken in de zorg en je leert hoe je deze uitdagingen kunt overwinnen.

Je leert hoe je data en inzichten kunt gebruiken om je werkzaamheden te optimaliseren en hoe je samen kunt werken met collega’s en andere zorgprofessionals om tot betere resultaten te komen. Onderwerpen zoals procesoptimalisatie, kostenbesparing en het monitoren van de voortgang worden behandeld.

Schrijf je nu in voor het webinar en laten we samen werken aan gezonde zorg!

Wil je erbij zijn? Meld je aan via het formulier!

Kun je er op 25 mei niet bij zijn en wil je de opname terugkijken? Meld je dan alsnog aan en ontvang de opname automatisch achteraf. Deelname is gratis.

Meld je aan voor het webinar

Vul je gegevens in.

Sprekers

Jessica Vuijk

Jessica Vuijk is QA tester bij Fierit.

Bekijk profielBekijk profiel

Chantal Jannink

Bekijk profielBekijk profiel
Blog24 feb 2023

FAB: nieuwkomer en steeds belangrijker

Chaos voorkomen? Dit is waarom functioneel applicatiebeheerders cruciaal zijn in de zorg!

De rol functioneel applicatiebeheer (FAB) is vandaag de dag misschien wel de meest onderbelichte rol bij zorgorganisaties. De functioneel applicatiebeheerders zijn de ambassadeurs van de kernapplicaties. Een functioneel applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor het beheren en inrichten van functionaliteiten en informatievoorziening binnen de organisatie. In deze blog vertelt Judith Hegger, functioneel applicatiebeheerder Medicore bij Tenzinger over de onmisbare rol van applicatiebeheerders in de zorg.

Overzicht over alle informatie

Het ECD raakt (bijna) alle processen binnen grote én kleine zorgorganisaties; dossiervoering, facturatie, rapportages en de accountantscontrole. Wanneer er weinig tot geen toezicht is op de inrichting van de applicaties binnen een zorginstelling zal de applicatie in veel gevallen niet op de meest efficiënte manier gebruikt worden. Dit brengt inefficiëntie en risico’s met zich mee. Grip op dataverwerking en beheer van de systemen wordt steeds belangrijker en complexer. Gelukkig zijn er dus de functioneel applicatiebeheerders!

Duo-rol

De toegevoegde waarde van functioneel applicatiebeheer zit hem juist in de duo-rol, namelijk 1: het kunnen inzoomen in een applicatie en 2: het overzicht bewaken over alle informatie binnen de organisatie. Daarvoor is kennis, kunde en duidelijkheid nodig, zodat zorgverleners kunnen doen wat zij het liefste doen: het bieden van de beste zorg voor hun cliënten.

Heb je een uitdaging op het gebied van functioneel applicatiebeheer omdat er bijvoorbeeld een vacature openstaat of er een grote wijziging aan komt binnen jouw organisatie? Of twijfel je om te starten met een functioneel applicatiebeheerder, maar weet je dit nog niet zeker? Neem dan contact met ons op. Wij denken graag met je mee. Wij helpen onze opdrachtgevers met:

  1. Meewerkende voorman functioneel applicatiebeheer
  2. Teamleider Functioneel Beheer
  3. Beheertrainingen
  4. Advies vormgeven en borgen beheerprocessen
  5. Releasecoördinatie
  6. Wijzigingencoördinator
  7. Standaard testdraaiboek
  8. Vormgeven communicatiematrix en key-useroverleg

 

Ook interessant

Brochure06 jul 2023

Meer tijd voor zorg met functioneel applicatiebeheer

De rol functioneel applicatiebeheer in de zorg is misschien wel de meest onderbelichte rol bij zorgorganisaties. En dat terwijl FAB een grote rol speelt in de uitdagingen waar de zorg voor staat.
Lees meer +
Brochure21 nov 2021

Brochure Tenzinger Zorgapp

Je bent de zorg niet ingegaan om te registreren, maar als het dan tóch moet, dan natuurlijk zo comfortabel mogelijk. Daarom hebben wij de Tenzinger Zorgapp: hiermee heb je altijd en overal de informatie over je cliënten die je nodig hebt letterlijk binnen handbereik.
Lees meer +
Whitepaper10 nov 2022

Meer tijd voor zorg met slimme signaleringen

In deze whitepaper gaan we dieper in op hoe je je ECD volautomatisch signalen kunt laten genereren op basis van zorginhoudelijke triggers.
Lees meer +
Blog16 feb 2023

Security en veiligheid

Zo blijft de informatie in onze software veilig

Applicaties worden steeds intelligenter en het ICT landschap bij zorgaanbieders groeit. Tegelijkertijd stellen de Nederlandse overheid en de Europese Commissie steeds strengere eisen aan informatieveiligheid. Reden genoeg om meer te vertellen over de maatregelen die wij nemen om de informatie in onze software veilig te houden. We gaan in gesprek met onze Chief Information Security Officer (CISO) Erik-Jan Davids.  

Arie Bouw

Zorgverslimmer bij Fierit

Bekijk profielBekijk profiel

Even voorstellen 

Erik-Jan Davids werkt sinds 2020 als CISO bij Tenzinger. Na een opleiding computertechniek heeft Erik-Jan de afgelopen 25 jaar verschillende leiderschapsrollen bij diverse organisaties bekleed. Bij Tenzinger werken vindt hij waardevol, omdat de maatschappelijke impact van zijn werk zo relevant is. Als CISO bij Tenzinger is Erik-Jan de vraagbaak voor normen, best practices en wet- en regelgeving rondom informatiebeveiliging. Hij is dagelijks bezig met het adviseren, controleren en inspireren van de organisatie op het gebied van informatiebeveiliging, en vanuit zijn rol ook direct betrokken bij de productontwikkeling. Hij gelooft in een decentrale aanpak, waarbij security een geïntegreerd onderdeel is van alles wat we doen. Eigenlijk kun je Erik-Jan zien als de dirigent voor het gezamenlijke Tenzinger security orkest!   

Eigenlijk kun je Erik-Jan zien als de dirigent voor het gezamenlijke Tenzinger security orkest!   

Hoe belangrijk is informatiebeveiliging in de zorg? 

“De veiligheid en privacy van cliënten en patiënten is voor zorgaanbieders prioriteit nummer één. Steeds meer administratie in de zorg gebeurt digitaal. Informatiesystemen zoals ECD’s en portalen zijn daarom cruciaal en de afhankelijkheid van deze systemen neemt alleen maar toe. De data in zorginformatiesystemen is enorm belangrijk voor zorgaanbieders, maar ook waardevol voor criminelen. Door de gevoeligheid van de informatie die in ECD’s en portalen zijn vastgelegd, zien criminelen en hackers de zorg als een belangrijk doelwit. Bij een gijzeling van systemen komen zorgprocessen tot stilstand, wat als drukmiddel gebruikt wordt om losgeld te betalen. Dit gaat soms om miljoenen euro’s.  

Als zorgaanbieder ben je verantwoordelijk voor de gegevens van jouw cliënten. Je wilt niet dat cliëntinformatie op straat komt te liggen en cliënten slachtoffer worden van fraude. Daarbij komt de dreiging van boetes en reputatieschade bij het openbaar maken van gestolen gegevens. Informatiebeveiliging moet, naast het leveren van kwalitatieve zorg, dus absoluut één van de hoogste prioriteiten zijn voor zorgaanbieders.” 

Wat zie je als de grootste uitdagingen, nu en in de toekomst? 

Toenemende dreiging 

“De ontwikkelingen in de wereld van informatiebeveiliging gaan razendsnel. Cybercriminelen zijn meedogenloos en hebben steeds meer middelen tot hun beschikking. Als gevolg moeten (zorg)organisaties steeds meer tijd, geld en aandacht besteden aan het bestrijden van cybercriminaliteit. Tijd, geld en aandacht die al schaars is en ten koste gaat van de primaire activiteiten zoals het leveren van goede zorg.” 

Digitale gegevensuitwisseling 

“De zorg staat voor een enorme opgave waarbij verdere digitalisering, de inzet van data en het uitwisselen van gegevens juist een belangrijk onderdeel vormen van de oplossing. Het digitaal uitwisselen van gegevens biedt enorme voordelen, zoals het niet meer hoeven versturen van gevoelige (cliënt)informatie via onbeveiligde mails of papieren documenten. Tegelijkertijd maakt deze digitaliseringsslag het aanvalsgebied voor hackers weer groter en nemen de bijbehorende risico’s toe. De veiligheid van het kunnen uitwisselen van gegevens wordt dus alleen maar belangrijker.” 

Groeiende kosten voor informatieveiligheid 

“Bovenstaande ontwikkelingen maken dat zorgaanbieders, maar ook wij als ECD-leverancier, hogere kosten moeten maken voor het beheersen van deze risico’s. Ontwikkelingen op het gebied van gegevensuitwisseling en het ontsluiten van data vereisen dat software die een aantal jaren geleden ontwikkeld zijn als een ‘gesloten’ systeem waar gegevens binnen de applicatie bleven nu aangepast moeten worden om deze gegevens op een veilige manier te kunnen uitwisselen met gekoppelde systemen. Je kunt dit vergelijken met een wat ouder huis waar je een verdieping op wil zetten. Je moet eerst de fundering aanpassen voordat de woning klaar is voor de nieuwe verdieping.” 

 

Wat doet Tenzinger om informatie in de zorg veilig te houden? 

“Informatiebeveiliging is een complex en veelomvattend onderwerp wat diep ingebakken zit binnen onze organisatie. Samen met onze Privacy Officer Marieke van Dijk informeren en trainen we medewerkers over privacy en informatieveiligheid. Het is belangrijk dat de basis op orde is en dat risico’s worden beheerst. Om dit te bereiken hebben we bij Tenzinger een informatiebeveiligingsmanagementsysteem (ISMS) ingericht dat gecertificeerd is volgens de NEN 7510 norm. Een ISMS bestaat uit een stelsel van beleidsregels, processen en beheersmaatregelen en is samengesteld op basis van behoeften en verwachtingen van opdrachtgevers, stakeholders en onze beoordeling van de informatiebeveiligingsrisico’s. Dit ISMS wordt continu doorontwikkeld en bijgewerkt om te blijven voldoen aan de normen en richtlijnen.” 

Meer over de maatregelen die wij nemen om de informatie in onze software veilig te houden vind je in ons whitepaper ‘Veilig werken met een SaaS ECD’ 

 

Waar werken wij nu aan en wat merken onze opdrachtgevers daarvan? 

“Ik krijg regelmatig vragen hoe we ontwikkelingen in onze software op het gebied van informatiebeveiliging kunnen laten zien aan onze opdrachtgevers. Dat is soms best lastig. De onderwerpen privacy, security en technisch onderhoud nemen een steeds prominentere plek in op onze roadmap. Dit jaar is er zelfs een extra deel van het budget gereserveerd. Niet omdat onze software niet veilig is, maar om toekomstbestendig te blijven en de veiligheid op de lange termijn te kunnen garanderen. 

Er is waarde die je kunt zien en waarde die je niet direct kunt zien, een beetje als de bekende ijsberg. Zo nemen wij maatregelen die zichtbaar zijn aan de voorkant van onze software, zoals het inloggen via 2-factor-authenticatie, maar doen wij ook optimalisaties in de code van de software. Daar merken onze opdrachtgevers niet direct iets van, maar het is onderhoud die nodig is om te zorgen dat we hoge kwaliteit producten kunnen blijven leveren – nu en in de toekomst. Een voorbeeld hiervan is de Tenzinger Identificatie Service. Hiermee zetten we een stap in het veilig kunnen uitwisselen van gegevens, zonder dat zorgprofessionals opnieuw hoeven in te loggen in aan Medicore gekoppelde applicaties. Hiermee maken we gegevensuitwisseling veiliger en maken we het switchen tussen systemen voor zorgprofessionals eenvoudiger, een win-win situatie.” 

 

Wat kunnen zorgaanbieders zelf doen rondom het thema security en privacy? 

“De data in systemen is eigendom van de zorgorganisatie, daarom is het belangrijk voor zorgaanbieders om hier een beleid op te voeren. Laat je door jouw ECD/EPD aanbieder goed informeren over de mogelijkheden die de software biedt. Wij implementeren onze software via een best practice implementatie. Onderdeel hiervan is ook de inrichting van rollen en autorisaties. Hiermee bedoelen we dat het stukje ‘wie mag wat zien in de software’ goed wordt ondervangen. Zo zorg je er als zorginstelling voor dat gevoelige cliëntinformatie alleen beschikbaar is voor de juiste personen.” 

Het is belangrijk om te beseffen dat een keten zo sterk is als de zwakste schakel. Wij ontzorgen onze opdrachtgevers voor een groot deel op het gebied van informatiebeveiliging, maar het blijft een gedeelde verantwoordelijkheid. Daarom hieronder mijn tips voor zorgaanbieders:  

  • Gebruik sterke wachtwoorden
  • Zorg voor een goede beveiliging in de eigen ICT-omgeving 
  • Overweeg het gebruik van IP whitelisting 
  • Maak een calamiteitenplan om goed voorbereid te zijn 
  • Bewaar gegevens zo veel mogelijk binnen het ECD 
  • Sluit systemen af voor medewerkers die niet meer werkzaam zijn” 

Stel een vraag

Arie Bouw

Zorgverslimmer bij Fierit

Neem contact opNeem contact op

Ook interessant

Whitepaper09 nov 2021

Beter wachtrijmanagement met de Tenzinger wachtrijverslimmers

De wachtlijsten in de zorg groeien al jaren. En hoewel iedereen het belang ziet van het goed meten van de werkelijke wachttijden, zijn het verstrekken van inzicht in wachttijden en capaciteit taken die in de meest zorgorganisaties worden overgelaten aan secretariaten of zorgadministraties.
Lees meer +
Brochure21 nov 2021

Brochure Tenzinger Zorgapp

Je bent de zorg niet ingegaan om te registreren, maar als het dan tóch moet, dan natuurlijk zo comfortabel mogelijk. Daarom hebben wij de Tenzinger Zorgapp: hiermee heb je altijd en overal de informatie over je cliënten die je nodig hebt letterlijk binnen handbereik.
Lees meer +