Elektronisch cliëntendossier

Ons ECD: Fierit

Wat is een ECD?

Een ECD, of elektronisch cliëntendossier, is een digitaal systeem dat gebruikt wordt in de gezondheidszorg en welzijnssector om cliëntinformatie vast te leggen en te beheren. Het ECD bevat allerlei gegevens over de cliënt, zoals medische informatie, behandelplannen, voortgangsrapportages en afspraken. Het doel van een ECD is om zorgverleners eenvoudig en snel toegang te geven tot alle relevante informatie over een cliënt, zodat de zorg beter kan worden gecoördineerd en afgestemd op de behoeften van de cliënt.

Het Fierit ECD is bedoeld voor gehandicaptenzorg en ouderenzorg.

Ons ECD ondersteunt zorginstellingen in het gehele zorgproces; van aanmelding tot facturatie. Elke zorgorganisatie wil het complete zorgproces in goede banen leiden. Informatie moet up-to-date en volledig zijn en inzichtelijk voor alle betrokkenen. Wij bieden een oplossing die je hierin ondersteunt, die cliënten en verwanten de mogelijkheid geeft regie te nemen en die het werk van zorgprofessionals eenvoudiger maakt. Zo zorgen we voor meer tijd voor zorg!

 

 

Neem contact op met Pim

Pim Post

Zorgverslimmer bij Fierit

Neem contact opNeem contact op

Bekijk al onze ECD's

Fierit – Hét ECD voor de ouderenzorg en gehandicaptenzorg

Het Fierit ECD verslimt zorgorganisaties in de ouderenzorg en gehandicaptenzorg en biedt grip op de uitdagingen van morgen.

Lees meer Open link

Fierit ECD voor de gehandicaptenzorg

Het Fierit ECD verslimt alle zorg- en administratieve processen in de gehandicaptenzorg.

Lees meer Open link

De voordelen van ons ECD

  • Webbased, dus altijd en overal beschikbaar
  • Alle relevante informatie over een cliënt op één plek beschikbaar
  • Slimme geïntegreerde API’s die zorgen voor koppelingen met externe functionaliteiten en apps
  • Naadloze integratie met de Tenzinger Zorgapp, het 6G Dataplatform en het Wellbee cliëntportaal
  • Integratie met innovatieve data-oplossingen voor inzicht en zorgondersteuning

Veelgestelde vragen

  • Wat is het verschil tussen ECD en EPD?

    ECD is de afkorting voor elektronisch cliëntendossier. EPD staat voor elektronisch patiëntendossier. Beide termen worden gebruikt voor het dossier waarin informatie over de cliënt of patiënt is vastgelegd. Het belangrijkste verschil tussen ECD en EPD is de terminologie die gebruikt wordt in de zorginstelling.

    Bij ziekenhuizen, medisch specialistische centra, specialistische ggz aanbieders of medische klinieken heeft men het vaak over patiënten. In de geestelijke gezondheidszorg, ouderenzorg, gehandicaptenzorg en jeugdzorg wordt juist de term cliënten voornamelijk gebruikt.

  • Waarvoor wordt een ECD gebruikt?

    Een ECD wordt gebruikt in verschillende zorgsettings, zoals ziekenhuizen, jeugdzorginstellingen, verpleeghuizen, fysiotherapiepraktijken en ggz instellingen. De software kan worden geïmplementeerd in verschillende formaten, zoals cloud-based of lokaal op een server. Onze ECD’s zijn cloud-based. Dit betekent dat je onze elektronische cliëntendossiers overal kunt raadplegen, mits je internet hebt.

    Een ECD raakt eigenlijk alle processen binnen een organisatie, namelijk van aanmelding tot uiteindelijke facturatie. Tussen de aanmelding en facturatie van zorg vindt het hele zorgproces plaats. Ook hierin  ondersteunt het elektronisch cliëntendossier. Alle algemene informatie over een cliënt is vastgelegd in het ECD, maar ook gespreksverslagen, de voortgang, agenda-afspraken, rapportages en brieven vind je terug in het ECD. Hieruit blijkt dat het ECD essentieel is in het gehele zorgproces.

  • Welke informatie staat er in een ECD?

    Een elektronisch cliëntendossier bevat verschillende soorten informatie over een cliënt, afhankelijk van het type zorgverlening dat wordt geboden. Over het algemeen bevat een elektronisch cliëntendossier de volgende informatie:

    1. Persoonlijke NAW-gegevens zoals naam, geboortedatum, adres en contactgegevens.
    2. Medische gegevens, zoals de medische voorgeschiedenis, huidige medische aandoeningen, behandelingen en medicijnen die de cliënt gebruikt.
    3. Psychologische gegevens: Psychologische behandelingen, uitslagen van tests en behandeldoelen
    4. Sociale gegevens: deze informatie zegt meer over het netwerk rondom de cliënt. Voorbeelden zijn familie, vrienden of personen van de sportvereniging.
    5. Behandelplan: Informatie over het behandelplan en de voortgang van de behandeling.
    6. Notities: Notities van zorgverleners over gesprekken, observaties, evaluaties en behandelingsvoortgang.

     

    Bovenstaande lijst laat zien hoe gevoelig de informatie is die in het elektronisch cliëntendossier is vastgelegd, daarom is het van essentieel belang dat de informatie alléén gebruikt mag worden voor het verlenen van zorg en dat de privacy van de cliënt ten allen tijde moet worden beschermd. In deze blog lees je meer over de maatregelen die wij nemen om de informatie in onze software veilig te houden.

  • Wie werken er in een ECD?

    Er zijn verschillende personen binnen een zorgorganisatie die werken in de elektronisch cliëntendossier software.

    • Allereerst zijn dit natuurlijk zorgverleners. Voorbeelden zijn artsen, verpleegkundigen, therapeuten, psychologen, psychiaters, regiebehandelaren, pleegzorgwerkers of andere zorgprofessionals die betrokken zijn bij de behandeling van de cliënt. Deze leggen onder andere informatie over de voortgang van de behandeling vast in het elektronisch cliëntendossier.
    • Administratieve medewerkers. Naast zorgverleners leggen ook administratieve medewerkers bij zorginstellingen informatie in het ECD vast. Voorbeelden van taken die zij in de software uitvoeren is het bijhouden van administratieve gegevens, zoals het uploaden van persoonlijke- en contactgegevens van de cliënt en het bijhouden van facturatiegegevens.
    • IT medewerkers. Binnen een zorginstelling is er vaak één persoon of een team verantwoordelijk voor het onderhouden en updaten van het elektronisch cliëntendossier.

    Alle personen met toegang tot het elektronisch cliëntendossier zijn gebonden aan privacy- en veiligheidsregels om deze gevoelige cliëntgegevens te beschermen. In de software voorzie je medewerkers die werken binnen het ECD van de juiste rollen en autorisaties. Zo voorkom je dat iemand bij gegevens kan die niet relevant zijn voor iemands functie.

     

Meer over ECD's

Whitepaper07 mrt 2021

Succesfactoren voor een positieve ECD-businesscase

Hoe leidt een ECD tot hogere efficiency, lagere kosten en hogere kwaliteit van zorg?
Lees meer +
Whitepaper10 nov 2020

Veilig werken met een SaaS ECD

In deze whitepaper lees je hoe je vanuit een SaaS-situatie mogelijke risico’s samen met je EPD-leverancier minimaliseert.
Lees meer +
Whitepaper10 okt 2022

Whitepaper hoe implementeer je een ECD

De overstap naar een nieuw ECD is een ingrijpende verandering voor processen binnen een zorginstelling. In dit whitepaper lees je over onze implementatiemethodiek.
Lees meer +

Wij zijn Fierit

De slimme partner voor menselijke zorg.

  • Dé zorgverslimmers

    40+ experts in ict, data, zorg, consultancy en projectmanagement

  • 15+ jaar ervaring in digitalisering

    In ouderenzorg en gehandicaptenzorg

  • 170.000 zorgverleners

    Maken gebruik van onze oplossingen

Wil je meer weten over ECD's?

Stel hier je vraag:

Door op de button te klikken ga je akkoord met het Tenzinger privacy statement.