Blog27 jul 2021

Aanlevering toezichtsinformatie Wet zorg en dwang

Op 1 januari 2020 is de Wet zorg en dwang (Wzd) ingegaan. Samen met onder andere de Wet verplichte GGZ (Wvggz) vervangen deze wetten de wet Bopz.

Er is extra content beschikbaar in onze ECD’s PlanCare en Fierit om te kunnen registreren volgens de Wzd en om het verplichte stappenplan te kunnen volgen. Naast het registreren en het volgen van het stappenplan, is het ook verplicht om gegevens over de verlening van onvrijwillige zorg aan te leveren bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Deze aanlevering bestaat uit een tweetal componenten:

+ Kwantitatieve gegevens
+ Kwalitatieve gegevens

In dit blog neem ik je mee in wat deze gegevens precies betekenen en wat de huidige stand van zaken is omtrent aanleveren van de gegevens aan de IGJ. Lees hieronder verder.

Kwantitatieve gegevens

Bij de kwantitatieve gegevens gaat het om de aanlevering van de cijfers over de verleende onvrijwillige zorg. Dit moet een XML bestand zijn wat opgebouwd is volgens bepaalde specificaties. Deze specificaties kun je hier terugvinden. De ECD leverancier is verantwoordelijk voor het kunnen genereren van een dergelijk bestand. Hier hoef je als organisatie dus niet zelf voor te zorgen. Deze gegevens moeten minimaal twee keer per jaar worden aangeleverd, 6 weken na het verstrijken van het half jaar (half augustus of half februari).

Kwalitatieve gegevens

Bij de kwalitatieve gegevens gaat het om een analyse over de verleende onvrijwillige zorg van het vorige jaar. Deze moet ieder jaar worden opgeleverd in juli. Wat er precies in deze analyse moet staan is beschreven in artikel 7 van de regeling Zorg en Dwang, welke is gepubliceerd in de Staatscourant op 7 november 2019. De vorm waarin de analyse wordt aangeleverd staat vrij. Dit betekent dat de zorgaanbieder zelf mag bepalen op welke wijze deze gegevens worden vormgegeven. Dit mag in tabellen, grafieken, een tekstuele beschrijving of met afbeeldingen zijn etc.

De inspectie vindt het allereerst belangrijk dat de (kwalitatieve) analyse zorgaanbieders zelf inzicht geeft in de effecten van hun beleid rondom onvrijwillige zorg. De analyse geeft vervolgens de inspectie inzicht in de manier waarop zorgaanbieders terughoudend en zorgvuldig omgaan met deze ingrijpende vorm van zorg: heeft de zorgaanbieder geleerd van de manier waarop onvrijwillige zorg is ingezet? Is de juiste zorg op de juiste plaats geboden en is voldoende geprobeerd om onvrijwillige zorg te voorkomen? Zijn de belangen van cliënten voldoende beschermd? Heeft de cliëntenraad een advies gegeven over de analyse?

De analyse wordt een structureel onderdeel van het jaarverslag (kwaliteitsjaarverslag of kwaliteitsrapport) dat zorgaanbieders opstellen op basis van het kwaliteitskader van hun sector.

Pilot Gegevensaanlevering toezichtsinformatie Wzd

In september 2020 is er een pilot van start gegaan met verschillende partijen: IGJ, VWS, VGN, Actiz, verschillende zorgorganisaties en een drietal leveranciers. Namens Tenzinger neem ik, Heike Brandes (Productmanager), deel aan deze pilotgroep. Deze pilot bestaat uit twee werkgroepen en een stuurgroep. De ene werkgroep richt zich op de inhoud (wat wordt er aangeleverd?) en de andere werkgroep richt zich op het aanleverbestand (hoe wordt het aangeleverd?). Deze pilot heeft als doel om tot een aanlevering te komen die met zo min mogelijk extra administratieve last voor de zorgaanbieders te genereren is en die de IGJ een goede informatiepositie geeft om de toezichthoudende rol te kunnen vervullen.

Huidige stand van zaken pilot

Inmiddels zijn er vanuit het ECD Fierit verschillende proefaanleveringen gedaan. De laatste inconsistenties zijn uit de XML gehaald en de specificaties zijn nog op enkele punten aangepast om beter aan te sluiten bij de praktijk. Ook vanuit de deelnemende klanten van Tenzinger (De Trans en Philadelphia) zijn proefaanleveringen gedaan bij de IGJ. De pilot is echter nog niet afgerond. Door het terugtrekken van één van de leveranciers heeft de IGJ nog niet genoeg gegevens om te bepalen of hun informatiepositie hiermee geborgd is. Vanuit Tenzinger wordt nu opgeschaald om ook vanuit andere klanten proefaanleveringen te kunnen doen en de IGJ op deze manier van de benodigde input te kunnen voorzien om zo de pilot te kunnen afronden. Zo is er ook vanuit zorgorganisatie Koraal een extra proefaanlevering gedaan.

Als de specificaties definitief zijn, kunnen we de programmatuur de XML laten genereren en uitleveren aan alle klanten. Deze ligt immers al klaar voor uitlevering. Eerder is er, door de uitloop van de pilot, 6 weken uitstel gegeven. Hierdoor is de deadline verschoven van half augustus naar eind september. In de maand juli is duidelijk geworden dat er nog meer uitstel wordt verleend. De bespreking van het wetsvoorstel om de Wzd aanlevering op BSN nummer te mogen doen is namelijk verplaatst tot na het zomerreces. De IGJ laat begin oktober weten wat de nieuwe aanleverdatum gaat worden.

Coulance vanuit IGJ

De IGJ is zich bewust van het feit dat niet iedereen volledig de informatie kan aanleveren. Redenen hiervoor zijn dat de ECD’s niet tijdig zijn aangepast, de registratie nog niet volledig is of omdat er nog niet voldoende zicht is op de reeds vastgelegde gegevens. Er is afgesproken dat zorgaanbieders de informatie aanleveren die wel beschikbaar is en/of dat de analyse gedaan wordt op basis van de reeds beschikbare gegevens. Er zullen geen boetes worden verstrekt indien de aanlevering niet volledig of niet accuraat is.

Voorbereidende werkzaamheden voor aanlevering: vestigingsnummer

Er is één ding wat wel echt op orde moet zijn: de registratie van het vestigingsnummer. Elke fysieke locatie waar onvrijwillige zorg wordt verleend moet beschikken over een vestigingsnummer. Deze is eerder nooit vastgelegd in het ECD, omdat daar is tot nu toe nooit aanleiding voor is geweest. Aangezien het nu wel verplicht is, zijn er in onze ECD’s extra mogelijkheden opgenomen om het vestigingsnummer vast te leggen. Deze vestigingsnummers zijn ook verplicht om op te nemen in de aanlevering. Heeft jouw organisatie nog niet voor alle locaties een vestigingsnummer aangevraagd bij de KvK? Doe dit dan alsnog. Ga eventueel in overleg met de IGJ als jullie verwachten dit niet tijdig gereed te hebben.

Heb je hulp nodig bij het vastleggen van de vestigingsnummers in het ECD?

Neem contact op met ons Projectbureau via projectbureau@fierit.nl en we plannen hulptroepen voor je in.

Wij zijn Fierit

De slimme partner voor menselijke zorg.

  • Dé zorgverslimmers

    40+ experts in ict, data, zorg, consultancy en projectmanagement

  • 15+ jaar ervaring in digitalisering

    In ouderenzorg en gehandicaptenzorg

  • 170.000 zorgverleners

    Maken gebruik van onze oplossingen

Heb je vragen over dit onderwerp?

Stel een vraag aan Heike:

Gerelateerde berichten

Blog24 apr 2025

Méér dan een ECD: waarom Fierit het zorg-DNA draagt

Een ECD is zoveel meer dan alleen een registratiesysteem. Het is het kloppend hart van de zorgadministratie, de ruggengraat van het dagelijkse werk van zorgprofessionals. Maar waarin onderscheidt Fierit zich nou echt? Daarover meer in deze blog.
Lees meer +
Blog09 apr 2025

Efficiënter werken met Fierit: 5 vragen over schermintegratie beantwoord

Wat is schermintegratie precies en wat levert het op voor zorgorganisaties en hun medewerkers? We stelden vijf vragen over dit onderwerp aan onze consultant Erwin Veneman, dé expert op het gebied van schermintegratie binnen Fierit.
Lees meer +
Blog14 mrt 2025

Fierit in 2025: Innovatie, AI en gebruiksgemak voor betere zorg

Bejamin Veld, productmanager bij Fierit, neemt je graag mee in de roadmap van komend jaar bij Fierit. Een jaar dat in het teken staat van innovaties, AI en gebruiksgemak. Lees de blog om erachter komen wat de plannen van Fierit zijn in 2025.
Lees meer +
Opname06 jul 2021

Van wachtlijstbeheer naar zorglogistiek

De kranten staan er al jaren vol mee: wachtlijsten in de zorg. Zeker in de jeugdzorg en ggz zijn de problemen groot en zien we schrijnende gevallen in de media. Het ontbreekt in veel organisaties aan centraal inzicht in wachtlijsten, wachttijden of het aantal beschikbare bedden voor crisisopvang. Excelsheets, gefragmenteerde cijfers, geen inzicht in uitval en wachttijden in retroperspectief zijn een paar van de oorzaken.

Bekijk profielBekijk profiel

Start met inzicht en overzicht

In ons webinar ‘van wachtlijstbeheer naar zorglogistiek’ neemt Business consultant Willem Teunissen je mee in veel voorkomende oorzaken en knelpunten die hij regelmatig in zijn werk bij zorgorganisaties tegenkomt. Ook laat Willem zien welke stappen je kunt zetten om meer inzicht en overzicht te creëren in jouw zorgorganisatie, bijvoorbeeld door het inrichten van dashboards. Productmanager Heike Brandes laat zien wat mogelijke oplossingen kunnen zijn, nu en in de toekomst.

Dit webinar was op 6 juli. Heb je het gemist? Via het formulier kun je een link aanvragen om het webinar terug te kijken!

Bekijk profielBekijk profiel

Kijk het webinar terug

Na het versturen van het formulier krijg je een link om het webinar terug te kijken

Opname22 jun 2021

Maak optimaal gebruik van de subsidieregeling

Voor zorgorgorganisaties die actief zijn in de VVT en gehandicaptenzorg is het mogelijk om subsidieaanvragen in te dienen voor digitaliseringsinitiatieven. Het ministerie van VWS heeft aangegeven dat subsidieregeling InZicht (Versnellingsprogramma gegevensuitwisseling Langdurige Zorg) opnieuw is opengesteld. Mocht je in aanmerking komen voor deze subsidie dan moet de aanvraag vóór 1 september 2021 ingediend zijn.

Bekijk profielBekijk profiel

Programma InZicht
Het doel van InZicht is om zorgorganisaties te helpen om standaard digitale uitwisseling van gegevens met andere zorgverleners, cliënten of hun verwanten mogelijk te maken. Dit zorgt ervoor dat dubbele registratie niet meer nodig is en het voorkomt veel fouten. Zo hebben zorgprofessionals meer tijd en aandacht over voor hun cliënten. Ook voor cliënten en verwanten heeft deze uitwisseling van gegevens voordelen. Zo hebben zij veel meer regie over hun eigen zorgproces.

De Regeling InZicht bestaat op dit moment uit twee modules:
1. Module PGO: het ontsluiten van gegevens naar en werken met Persoonlijke Gezondheidsomgevingen (dit is een verplichte module).
2. Module eOverdracht: het elektronisch uitwisselen van gegevens in de verpleegkundige overdracht.

De subsidie voor de bovenstaande modules t bedraagt maximaal 200.000 euro per module en per organisatie.

Uitwisseling van gegevens geen keuze meer
Als Tenzinger vinden wij dit een belangrijk onderwerp en werken wij nauw samen met partijen die dit mogelijk maken. Zo hebben wij de afgelopen 1,5 jaar actief deelgenomen aan de zogenoemde ‘Proeftuinen InZicht’ en hebben we al ervaring opgedaan met het uitwisselen van gegevens (eOverdracht, PGO, medicatie). We vinden het belangrijk om onze opdrachtgevers hierin mee te nemen. In de toekomst is het uitwisselen van gegevens namelijk geen keuze meer, maar wetgeving. Denk bijvoorbeeld ook aan het invoeren van de Wet Elektronische gegevensuitwisseling, die naar verwachting dit jaar nog van kracht wordt.

Bekijk de opname van het webinar terug
Het kan zijn dat je als zorgorganisatie vragen hebt over de subsidieregeling of de aanpassingen die nodig zijn in Fierit om te voldoen aan de voorwaarden van de subsidieregeling. Tijdens dit webinar nemen onze sprekers je mee in de belangrijkste en meest gestelde vragen vanuit zorgorganisaties:

• Hoe werkt de subsidieaanvraag voor Programma InZicht?
• Wat komt er allemaal op ons af en waar moeten we rekening mee houden?
• Wat is de doorlooptijd?
• Hoe gaan andere zorgorganisaties hiermee om en wat zijn hun ervaringen?

Sprekers
Gerben de Ruiter – Product Manager Fierit bij Tenzinger
Roel Barelds – Product Manager Interoperability & Standardization bij Tenzinger
Ad Verschoor – Eigenaar bij Omniconnect. Heeft als consultant bij zorgorganisaties Koraal en Dichterbij een plan ontwikkeld voor de subsidieregeling.
Bonne Beenen – Commercieel Directeur bij Itzos. Itzos helpt met de transformatie naar datagedreven organisaties.

Na het bekijken van deze opname ben je volledig op de hoogte wat de subsidieregeling inhoudt en heb je handvatten gekregen om hier zelf mee aan de slag te gaan.

Bekijk de opname

Vul onderstaand formulier in en ontvang de opname van het webinar.

Opname18 mei 2021

Positieve Gezondheid in de praktijk

Sprekers:

Arriejanne Brouwer – Manager Productmanagement
Machteld Huber – Arts/Onderzoeker en oprichter IPH

In Positieve Gezondheid staat een betekenisvol leven centraal. Daarom wordt mensen gevraagd wat zij zélf het liefst willen veranderen. Je spreekt daarmee hun bron van veerkracht aan. Steeds meer professionals vinden in deze methodiek de sleutel om dat wat vastloopt in de zorg te verbeteren. Of het nu gaat om spreekuren, beleidskeuzes of de zorg voor patiënten.

De grondlegger van deze filosofie, Machteld Huber, gaat in gesprek met Arriejanne Brouwer. Want hoe breng je zo’n filosofie nu in de praktijk en hoe kijken we als softwareleverancier hier tegenaan? Je hoort het in deze opname over Positieve Gezondheid in de praktijk.

 

Machteld Huber (grondlegger van Positieve Gezondheid) en Arriejanne Brouwer (manager product management)

Bekijk de opname

Vul onderstaand formulier in en ontvang de opname van het webinar.

Opname18 mei 2021

Regeldruk binnen de langdurige zorg

Al jaren gaat de zorg gebukt onder zware regeldruk. Zorgmedewerkers brengen in verhouding veel tijd door achter de computer, tijd die we veel liever besteed zien aan cliënten en patiënten. Daarom is er al meerdere jaren aandacht voor het verlagen van die regeldruk. Maar wat zijn nu eigenlijk de oorzaken van regeldruk? Welke oplossingen zijn er al voorhanden en wat is het effect van de maatregelen die tot nu toe zijn genomen? In deze break-out sessie neemt Heike Brandes je mee langs deze vragen.

Bekijk profielBekijk profiel

Bekijk de opname

Vul onderstaand formulier in en ontvang de opname van het webinar.

Whitepaper12 apr 2021

Grip op zorg door financiële sturing

Budgetteren in de zorg is vaak een uitdaging. Hoe meer grip je hebt op de bedrijfseconomische kant van het zorgproces, des te beter je de zorgvraag kunt voorspellen.

Bekijk profielBekijk profiel

Next level sturen op zekerheid

Levert jouw organisatie meer zorg dan dat er gedeclareerd wordt? Is het lastig om de zorgvraag van volgend jaar in te schatten? Download dan onze whitepaper ‘Grip op zorg door financiële sturing’. Hierin lees je hoe je meer grip krijgt op de bedrijfseconomische kant van het zorgproces, hoe je de zorgvraag beter kunt voorspellen en hoe je een realistische begroting maakt.

Het zorgproces is ook een bedrijfseconomisch proces, maar die twee werelden staan vaak ver van elkaar af. Soms voldoet datgene wat is geregistreerd niet aan het declaratieproces, met als gevolg dat die zorg helemaal niet of slechts gedeeltelijk wordt vergoed. Ook het inschatten hoeveel zorg volgend jaar geleverd gaat worden, is met veel onzekerheid omgeven. Hoe kun je meer grip krijgen op de bedrijfseconomische kant van het zorgproces? En hoe kun je ervoor zorgen dat begroting en realisatie dichter bij elkaar komen te liggen?

Verder lees je in deze whitepaper:

  • Hoe je in 6 stappen naar financiële sturing gaat
  • Waarom de verbinding tussen financiën en zorgverlening belangrijk is
  • Hoe je de efficiency en kwaliteit van zorg verbetert

Mail mij deze whitepaper

Vul onderstaand formulier in om de whitepaper te ontvangen.

Ook interessant

Whitepaper14 jun 2023

Een heldere API strategie maakt verzamelen, verbinden en verslimmen mogelijk

Elektronische gegevensuitwisseling wordt steeds meer een randvoorwaarde voor het bieden van goede zorg. Daarin spelen API's een grote rol. In dit whitepaper lees je meer over het inzetten van API's.
Lees meer +
Whitepaper22 mei 2023

Sturen op data: zo ontdek je verbeterkansen

In vrijwel ieder zorgproces kun je wat verbeteren. Waar je die verbeterkansen eerder alleen ontdekte door het proces stap voor stap te analyseren, kun je nu ook veel inzichten halen uit data.
Lees meer +
Whitepaper10 nov 2022

Meer tijd voor zorg met slimme signaleringen

In deze whitepaper gaan we dieper in op hoe je je ECD volautomatisch signalen kunt laten genereren op basis van zorginhoudelijke triggers.
Lees meer +
Opname23 mrt 2021

E-health…dichtbij dankzij de afstand

Bij e-health denken we al snel aan het gebruik van online tools zoals beeldbellen, online dagboeken en allerlei andere mobiele apps die ondersteunen bij de behandeling. Tijdens de coronacrisis zijn deze tools bijna onmisbaar geworden om het werk van een zorgprofessional te kunnen uitvoeren. Maar draait het wel echt om de tools, of komt er meer bij kijken?

Tijdens het webinar ‘E-health…dichtbij dankzij de afstand’ gaat Arriejanne Brouwer, Manager Product Management bij Tenzinger, in gesprek met Philippe Bocklandt. Philippe is docent en onderzoeksmedewerker onlinehulp bij Arteveldehogeschool in Gent. In samenwerking met welzijns- en zorgorganisaties ontwikkelde de Arteveldehogeschool meerdere methodieken voor online hulpmethodieken. Daarnaast zetten ze ondersteunende hulpmiddelen in om e-health op een professionele wijze te implementeren.

Laat je tijdens de opname inspireren door de visie op het implementeren van e-health vanuit Vlaamse zorginstellingen.

Bekijk de opname van het webinar door je gegevens in het formulier in te vullen.

Het webinar is geschikt voor onder andere informatie- en programma managers, ondersteuningsfunctionaris cliëntparticipatie en digicoaches.

Bekijk de opname

Vul onderstaand formulier in en ontvang de opname van het webinar.

Whitepaper07 mrt 2021

Succesfactoren voor een positieve ECD businesscase

Wat kunnen zorgorganisaties doen om ervoor te zorgen dat een ECD of EPD leidt tot een hogere efficiency, lagere kosten en hogere kwaliteit van zorg?

Een positieve ECD businessscase

De belofte van automatisering is dat het werk eenvoudiger en sneller gedaan kan worden en dat de kwaliteit toeneemt. De praktijk is helaas nog te vaak dat de administratieve lasten toenemen en dat het zicht op de cliënt door die zware administratielast wordt weggenomen. Wat kunnen zorgorganisaties doen om ervoor te zorgen dat een ECD of EPD leidt tot een hogere efficiency, lagere kosten en hogere kwaliteit van zorg?

In deze whitepaper lees je:

  • Hoe een ECD de basis is voor een gezonde organisatie
  • Wat de zorginhoudelijke eisen zijn voor kwalitatieve en efficiënte zorgverlening
  • Wat de technische voorwaarden voor maximaal rendement zijn

Mail mij deze whitepaper

Vul onderstaand formulier in om de whitepaper te ontvangen.

Vergoten van grip op bedrijfsvoering

Wie de grip op de bedrijfsvoering wil vergroten, moet ervoor zorgen dat de data in het actueel, accuraat en volledig zijn. Dat betekent dat het voor zorgverleners makkelijk moet zijn om registraties te doen. De zorgverleners staan immers aan de bron van alle registraties. Dit is een voorbeeld waarbij het ECD van cruciaal belang is. Bij de keuze voor een nieuw of ander EPD is het ook belangrijk om te kijken naar businesscase: wat kost het ECD of EPD? Wat is de toegevoegde waarde van het ECD of EPD? En wat zijn de belangrijkste eisen om te kiezen voor een ECD.

 

Na een demonstratie van de software voor het elektronisch cliëntendossier weet je in hoeverre een software leverancier aansluit op de wensen en behoeftes van jou en jouw collega’s. Wil je meer informatie over de businesscase van een ECD of met ons in contact komen? Wij gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden.

Gerelateerde berichten

Whitepaper14 jun 2023

Een heldere API strategie maakt verzamelen, verbinden en verslimmen mogelijk

Elektronische gegevensuitwisseling wordt steeds meer een randvoorwaarde voor het bieden van goede zorg. Daarin spelen API's een grote rol. In dit whitepaper lees je meer over het inzetten van API's.
Lees meer +
Whitepaper22 mei 2023

Sturen op data: zo ontdek je verbeterkansen

In vrijwel ieder zorgproces kun je wat verbeteren. Waar je die verbeterkansen eerder alleen ontdekte door het proces stap voor stap te analyseren, kun je nu ook veel inzichten halen uit data.
Lees meer +
Whitepaper10 nov 2022

Meer tijd voor zorg met slimme signaleringen

In deze whitepaper gaan we dieper in op hoe je je ECD volautomatisch signalen kunt laten genereren op basis van zorginhoudelijke triggers.
Lees meer +
Brochure25 feb 2021

Informatiebeveiliging

Veilig werken in de cloud

Voor onze klanten is het ECD Fierit van cruciaal belang in de zorgverlening en bedrijfsvoering. In het ECD wordt gevoelige informatie over cliënten opgeslagen. Wij hebben uitgebreide maatregelen getroffen om informatiebeveiliging goed te regelen en daarmee zorg te dragen voor een betrouwbare en veilige dienstverlening.

Arie Bouw

Zorgverslimmer bij Fierit

Bekijk profielBekijk profiel

Informatiebeveiliging in de cloud

Alle maatregelen die wij nemen leveren een bijdrage aan de drie pijlers van informatiebeveiliging: vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid. Het uitgangspunt hiervan is dat de in Fierit vastgelegde data beschermd is tegen ongewenste toegang en wijziging en dat de data alleen beschikbaar is voor geautoriseerde personen en systemen op de vooraf overeengekomen tijdstippen.

In deze brochure worden de belangrijkste technische, organisatorische en softwarematige maatregelen besproken die wij treffen om het veilig werken met Fierit te borgen.

Mail mij de brochure

Vul onderstaand formulier in om de brochure te ontvangen.

Door op de button te klikken ga je akkoord met het Tenzinger privacy statement.

Ook interessant

Brochure17 mrt 2025

Brochure | Eén AI-app voor alle ECD’s – CarePilot voor zorg zonder beperkingen

Ontdek in deze brochure CarePilot: een slim AI-hulpmiddel ontwikkeld om administratieve lasten uit handen te nemen en ruimte te geven aan waar zorgprofessionals zo goed in zijn: het verlenen van zorg.
Lees meer +
Brochure27 feb 2025

Fierit voor de gehandicaptenzorg

Download de brochure en ontdek wat Fierit voor jouw organisatie binnen de gehandicaptenzorg kan betekenen.
Lees meer +
Brochure06 jan 2025

Fierit voor de ouderenzorg

Download de brochure en ontdek wat Fierit voor jouw organisatie binnen de ouderenzorg kan betekenen.
Lees meer +
Blog22 feb 2021

Hoe Mobile Healthcare ons nú al kan helpen

Op dit moment werken 1 op de 7 werknemers in Nederland in de zorg. Als we in dit tempo zo door gaan, dan moet in 2040 1 op de 4 werknemers in de zorg werken. Dit zijn jaarlijks maar liefst 40.000 extra mensen die nodig zijn in de zorg. Hoe kunnen we deze uitdagingen met beide handen vastgrijpen? En hoe kunnen mobiele oplossingen nú al helpen met de uitdagingen waar zorgorganisaties dagelijks mee te maken hebben?

Van ketenzorg naar netwerkzorg

‘Eigenlijk zoals in de introductie ook wordt verteld staat de zorg de aankomende jaren voor een enorme uitdaging. De zorg is bijvoorbeeld wijkgerichter geworden. Mensen zijn steeds meer onderweg en leveren niet alleen zorg binnen een instelling. Verschillende zorgorganisaties en disciplines komen elkaar waar dan ook steeds meer tegen om gezamenlijk zorg te verlenen voor die ene cliënt. Zorgprofessionals van verschillende aanbieders en met verschillende disciplines werken hierdoor steeds meer samen. Het is dus geen ketenzorg meer, maar netwerkzorg.

Wat ik zelf een hele mooie verandering vindt is dat deze samenwerking natuurlijk ook direct invloed heeft op de cliënt. De cliënt (of mantelzorger) kan echt regie pakken, wordt steeds meer betrokken in de behandeling en kan hier zelf keuzes in maken. De manier van samenwerken tussen cliënten en zorgprofessionals veranderd dus ook.’

Vanuit de overheid zijn er steeds meer regels waar zorgorganisaties aan moeten voldoen. Denk bijvoorbeeld aan de Wet cliëntenrechten, wat het verplicht maakt dat je altijd elektronische inzage van je eigen gegevens moet kunnen hebben. Maar denk ook aan PGO’s (Persoonlijke gezondheidsomgeving) en MedMij. Er zijn steeds meer ontwikkelingen om de burger te ondersteunen in het krijgen van regie. Gerben vult hierop aan: ‘We moeten ervoor zorgen dat de wet- en regelgeving er niet toe gaat leiden dat de administratieve lasten steeds groter worden. Het wordt dan voor zorgprofessionals steeds lastiger om tijd te besteden aan cliënten. Daarbij zien wij ook dat zij worstelen met het delen van informatie. Zorgprofessionals willen samenwerken met alle betrokkenen voor de best mogelijke zorg voor de cliënt. Maar hoe krijg je nu je rapportage bij een andere discipline? Dit zijn uitdagingen waar ik en mijn team zich iedere dag mee bezig houden.’

We kunnen nú al inspelen op de uitdagingen van de zorg

Tenzinger is een technologie bedrijf dat zich richt op de zorg. Wij snappen de technologie en maken dit nuttig voor de zorg. De uitdagingen van de zorg leren we kennen vanuit gesprekken met de markt. ‘We zijn natuurlijk al jaren bezig met de uitdagingen en vraagstukken in de zorg. We werken daarom ook graag samen met onze klanten. Zo weten we wat er in de zorg speelt en waar er behoefte aan is. Uiteindelijk staat de zorg, en dan met name de zorgmedewerkers en de cliënt, centraal bij onze ontwikkelingen. Maar wel zodanig dat de bedrijfsvoering hun werk ook goed kan blijven doen. De registraties vanuit de zorg moet informatie worden voor de bedrijfsvoering. Natuurlijk met zo min mogelijk administratieve last.

Om een voorbeeld te geven merken we bijvoorbeeld dat er op dit moment veel behoefte is aan eenvoud, duidelijkheid en informatie. Als je bij je cliënt aankomt wil je vooraf al geïnformeerd zijn, zodat je in het contact alle aandacht aan je cliënt kan geven. Iemand moet zich eenvoudig kunnen inlezen en actuele informatie over de cliënt weten. Een verslag of activiteit moet eenvoudig gemaakt kunnen worden en vervolgens wil je kunnen zien waar je hierna naar toe moet en de route scannen. Tussendoor moet je misschien een crisis interventie plegen, je kilometers declararen of heb je een andere ongeplande activiteit die je gemakkelijk moet kunnen vastleggen. Hier wil je verder geen lasten bij hebben. Je wilt snel en soepel door je dag heen geholpen worden. De registratie van jouw zorgwerkzaamheden moeten ‘als vanzelf’ tevens leiden tot verantwoording van jouw activiteiten. Al deze informatie hebben we bij Tenzinger meegenomen in de ontwikkeling van onze Zorg App. Bovenstaand voorbeeld is dus geen toekomst, maar kan nu al. Er is nu al zo veel mogelijk met onze mobiele oplossingen. Zo worden zorgorganisaties nu al geholpen met alle uitdagingen waar een zorgprofessional dagelijks mee te maken heeft.

En we zijn zeker nog lang niet klaar! We zitten bij Tenzinger nooit stil. We hebben heel veel ideeën en kijken hoe we onze huidige oplossingen door kunnen ontwikkelen en ook nieuwe oplossingen kunnen ontwikkelen. Doordat we onlangs verder gegaan zijn als één Tenzinger kunnen we alle expertise van onze collega’s bij elkaar brengen. Er is zo veel kennis en ervaring in huis dat we nu nog meer slagkracht hebben om écht het verschil te maken in de zorg.’

Mobile Healthcare en gebruik van data zal op de voorgrond komen

‘In ons privé leven doen wij allen al heel veel ‘mobile’. In de zorg gebeurt dit nu ook meer en meer en met onze app ondersteunen we dit. Naast dat we kijken naar de huidige (door)ontwikkelingen, houden we ons bijvoorbeeld ook bezig met het verbeteren van de integratie van E-health en andere applicaties. We willen eigenlijk dat een zorgprofessional het gevoel heeft dat hij of zij vanuit één systeem werkt en hierin alles kan doen wat nodig is om zijn of haar dagelijkse werk zo gemakkelijk en goed mogelijk uit te voeren. De Zorg App is daarbij een belangrijk middel, maar ook de recente samenwerking met Centralpoint is een mooi voorbeeld. Met Centralpoint hebben we een totaaloplossing ontwikkeld om zowel je software als hardware naadloos op elkaar te laten aansluiten. Zo heeft een zorgorganisatie ook geen omkijken meer naar het beheer van devices. Onlangs heb ik hier samen met Gerben Boom van Centralpoint een eerste online sessie over gegeven.

Naast de huidige Zorg App en samenwerkingen gaan wij ook slim gebruik maken van de data die beschikbaar is. Alle jarenlange registraties zitten nog opgesloten in databases maar bevatten een schat aan informatie. Met moderne technologie kunnen wij de informatie ontsluiten en via bijvoorbeeld de Zorg App aan de zorg terug te geven. Denk bijvoorbeeld aan een sentiment-analyse of slimme signaleringen o.b.v. teksten. Deze technologie is vandaag de dag beschikbaar voor de zorg en we willen dit nu graag naar voren brengen.

Kortom: We kunnen nu al heel veel om de dagelijkse zorg en samenwerkingen te ondersteunen en daarnaast kijken we voortdurend naar de mogelijkheden om dit verder te brengen, ‘Mobile Healthcare’ en het gebruik van data zal dus nog veel meer op de voorgrond gaan komen de aankomende jaren. Anywho. Anytime. Anydevice. Anytime.’

Gerelateerde berichten

Blog24 apr 2025

Méér dan een ECD: waarom Fierit het zorg-DNA draagt

Een ECD is zoveel meer dan alleen een registratiesysteem. Het is het kloppend hart van de zorgadministratie, de ruggengraat van het dagelijkse werk van zorgprofessionals. Maar waarin onderscheidt Fierit zich nou echt? Daarover meer in deze blog.
Lees meer +
Blog09 apr 2025

Efficiënter werken met Fierit: 5 vragen over schermintegratie beantwoord

Wat is schermintegratie precies en wat levert het op voor zorgorganisaties en hun medewerkers? We stelden vijf vragen over dit onderwerp aan onze consultant Erwin Veneman, dé expert op het gebied van schermintegratie binnen Fierit.
Lees meer +
Blog14 mrt 2025

Fierit in 2025: Innovatie, AI en gebruiksgemak voor betere zorg

Bejamin Veld, productmanager bij Fierit, neemt je graag mee in de roadmap van komend jaar bij Fierit. Een jaar dat in het teken staat van innovaties, AI en gebruiksgemak. Lees de blog om erachter komen wat de plannen van Fierit zijn in 2025.
Lees meer +

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Zo ben jij elke maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de zorg!

Door op de button te klikken ga je akkoord met het Fierit privacy statement