In dit eerste webinar in de reeks ‘Op weg naar de Ideale Zorgorganisatie’ bespraken we de pijler ‘Structuur’. Business Consultants Iris Gielen en Rogier Venhoeven legden uit hoe en waarom structuur de ruggengraat van een organisatie is.
Live uitzending
Dé talkshow die experts en bestuurders in de zorg prikkelt door in gesprek te gaan en te inpireren met verhalen. Campus Tenzinger staat voor kennis delen door het vertellen van persoonlijke verhalen. Actualiteiten en ontwikkelingen uit de zorgsector staan centraal.
Dit evenement is geweest.
Op 21 oktober 2021 was de eerste editie van Campus Tezninger. Het centrale thema in deze eerste live uitzending was Data & doen in de Jeugdzorg en GGZ! Onder leiding van presentatrice Aldith Hunkar gingen de tafelgasten in gesprek over de enorme uitdagingen in de zorg en hoe data hier oplossingen voor kunnen bieden. In de uitzending schoof Nellieke de Koning, bestuurder en kinder- en jeugdpsychiater bij jeugdzorginstelling Levvel, aan om te vertellen hoe Levvel data ziet als essentieel bij het steeds verbeteren en vernieuwen van zorg. Psychiater en Hoogleraar Innovatie bij het UMC Utrecht, Floortje Scheepers, zat aan tafel om haar visie op het gebruik van data in de GGZ te delen. Ook David Tom, directeur van de data scale-up 6Gorilla’s, en Vivian Hemmelder, medeoprichter van Gek van GGZ, deelden hun dromen, uitdagingen en oplossingen om tot een slimmere en effectievere Jeugdzorg en GGZ te komen.
In dit eerste webinar in de reeks ‘Op weg naar de Ideale Zorgorganisatie’ bespraken we de pijler ‘Structuur’. Business Consultants Iris Gielen en Rogier Venhoeven legden uit hoe en waarom structuur de ruggengraat van een organisatie is.
Een gezonde organisatie beweegt mee met veranderingen in de zorg
De komende 20 jaar staat de zorgsector voor grote maatschappelijke uitdagingen. Om zorgorganisaties mee te laten groeien met de trends en ontwikkelingen in de zorg is een gezonde zorgorganisatie een must.
De kranten staan er al jaren vol mee: wachtlijsten in de zorg. Zeker in de jeugdzorg en ggz zijn de problemen groot en zien we schrijnende gevallen in de media. Het ontbreekt in veel organisaties aan centraal inzicht in wachtlijsten, wachttijden of het aantal beschikbare bedden voor crisisopvang. Excelsheets, gefragmenteerde cijfers, geen inzicht in uitval en wachttijden in retroperspectief zijn een paar van de oorzaken.
Sprekers:
Arriejanne Brouwer – Manager Productmanagement
Machteld Huber – Arts/Onderzoeker en oprichter IPH
Budgetteren in de zorg is vaak een uitdaging. Hoe meer grip je hebt op de bedrijfseconomische kant van het zorgproces, des te beter je de zorgvraag kunt voorspellen.
Bij e-health denken we al snel aan het gebruik van online tools zoals beeldbellen, online dagboeken en allerlei andere mobiele apps die ondersteunen bij de behandeling. Tijdens de coronacrisis zijn deze tools bijna onmisbaar geworden om het werk van een zorgprofessional te kunnen uitvoeren. Maar draait het wel echt om de tools, of komt er meer bij kijken?
Wat kunnen zorgorganisaties doen om ervoor te zorgen dat een ECD of EPD leidt tot een hogere efficiency, lagere kosten en hogere kwaliteit van zorg?
Wie de grip op de bedrijfsvoering wil vergroten, moet ervoor zorgen dat de data in het actueel, accuraat en volledig zijn. Dat betekent dat het voor zorgverleners makkelijk moet zijn om registraties te doen. De zorgverleners staan immers aan de bron van alle registraties. Dit is een voorbeeld waarbij het ECD van cruciaal belang is. Bij de keuze voor een nieuw of ander EPD is het ook belangrijk om te kijken naar businesscase: wat kost het ECD of EPD? Wat is de toegevoegde waarde van het ECD of EPD? En wat zijn de belangrijkste eisen om te kiezen voor een ECD.
Na een demonstratie van de software voor het elektronisch cliëntendossier weet je in hoeverre een software leverancier aansluit op de wensen en behoeftes van jou en jouw collega’s. Wil je meer informatie over de businesscase van een ECD of met ons in contact komen? Wij gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden.
Wat is veiliger, software op een eigen lokale server of software in de cloud? Het elektronisch patiëntendossier (EPD) wordt steeds vaker als een ‘Software as a Service’ (SaaS) dienst aangeboden. Hierbij draait het EPD niet op een server bij de eindgebruiker, maar bevindt de server zich in ‘de cloud’. Waar de data ook staat, de zorginstelling is eindverantwoordelijk. Daarom is het belangrijk kritische vragen te (blijven) stellen aan jouw EPD-leverancier om te weten hoe deze omgaat met privacy, informatiebeveiliging en dataopslag. In deze whitepaper lees je hoe je vanuit een SaaS-situatie mogelijke risico’s samen met je EPD-leverancier minimaliseert.
De Ideale Zorgorganisatie