Vanaf 2023 komt er jaarlijks 130 miljoen euro extra beschikbaar in de begroting om onder andere de werkdruk voor het zorgpersoneel te verlagen. Dat is mooi, want het is ook de hoogste tijd om eens flink te gaan bezuinigen op administratie.
Optimale registratie in Fierit
5 tips om de regeldruk te verlagen
Opname
De optimale cultuur voor jouw zorgorganisatie
Keep up the change
Zorg & ICT 2021
Dit evenement is geweest
Op 2, 3 en 4 november 2021 stonden we weer op de beurs en hebben we inspirerende theatersessies gegeven tijdens Zorg & ICT. Hieronder lees je meer over de theatersessies.
Samenwerken maakt starten met data toegankelijk
Dinsdag 2 november | 10.45-11.15 uur | Theater 2
Zorgorganisaties zien steeds meer de waarde van data. Ze willen data inzetten om processen te verbeteren en meer zicht op de zorginhoud te krijgen. Toch lijken velen het nog ingewikkeld te vinden om dit in de praktijk te brengen.
Om deze drempel weg te nemen is het goed om samen op te trekken. Want, hoeveel meer kennis krijg je als je deze met elkaar deelt? En hoeveel efficiënter kun je werken als je samen je logica ontwikkelt? Wij vertellen je in deze sessie hoe zorgorganisaties kunnen samenwerken om het werken met data toegankelijker te maken.
Sprekers: David Tom en Ruben Gies
De digitale revolutie – betere samenwerking voor de zorg van morgen
Dinsdag 2 november | 11.30-12.00 uur | Theater 1
Door de COVID-19 pandemie is het (nog) duidelijk(er) geworden dat een goede samenwerking met partijen in de zorg belangrijk is. Het uitgangspunt van onze visie op een zorg ecosysteem is de zorg beter maken voor de patiënt, aantrekkelijker voor de zorgprofessional en kostenefficienty voor de maatschappij.
Vaak blijft data tegenwoordig het containerbegrip data, waar verder niet veel mee wordt gedaan. Om de zorg van morgen te verbeteren is het van belang om deze data te koppelen en om te zetten in kennis. In deze sessie nemen wij je mee in onze visie op het zorg ecosysteem en hoe we samen kunnen werken aan de zorg van morgen.
Op weg naar de Ideale Zorgorganisatie: voor bestuurders met lef
Woensdag 3 november | 10.45-11.15 uur | Theater 1
De komende 20 jaar staat de zorgsector voor grote maatschappelijke uitdagingen. Zowel de zorgvraag als de zorgkosten nemen toe, met onvoldoende professionals om aan deze zorgvraag te kunnen voldoen. Om jouw zorgorganisatie mee te laten groeien met deze ontwikkelingen is een gezonde zorgorganisatie onmisbaar. Met een Ideale Zorgorganisatie heeft jouw organisatie een voorsprong voor de komende jaren.
Sprekers: Quintijn Aman en Marjolijn Beuker
Grip in je jeugdzorgorganisatie? Start met data uit je ECD
Woensdag 3 november | 11.30-12.00 uur | Theater 1
De data uit het ECD is voor een zorginstelling van belang om grip te krijgen op zorginhoudelijke en bedrijfskundige processen. Een goede ontsluiting van data uit het ECD zorgt ervoor dat je ieder moment van de dag inzicht hebt in hoe het ervoor staat met jouw organisatie. Tijdens deze sessie nemen wij je mee in de inzichten die data uit het ECD jouw zorgorganisatie kan bieden. We delen de laatste stand van zaken met betrekking tot de zorginhoudelijke mogelijkheden van kunstmatige intelligentie aan de hand van concrete voorbeelden.
Sprekers: Joep van Gorp en David Tom
Mikzo | Het meetinstrument voor een kwalitatief zorgplan
Donderdag 4 november | 10.45-11.15 uur | Theater 1
Meer dan 30.000 cliënten in ruim 250 verpleeghuizen en 15.000 cliënten in de thuiszorg hebben al een Mikzo plan. Het Mikzo is een methodiek waarmee (wijk)-verpleegkundigen en behandelaren samen met de cliënt en zijn of haar verwanten een zorgplan maakt. Dit zorgplan reist met de cliënt mee en maakt persoonsgericht en methodisch werken mogelijk.
Wij hebben het Mikzo volledig geïntegreerd in ons ECD Fierit. Ben je benieuwd naar deze methode? Schrijf je dan in voor onze sessie!
Sprekers: Mareille Hulshof (Tenzinger) en Sven Gutker de Geus (CareNext)
Opname
AFAS optimalisatie in de zorg
Wij hebben veel ervaring met het optimaliseren van AFAS bij verschillende types zorginstellingen. Op basis van onze ervaring laten onze AFAS-experts zien waar optimalisatiekansen liggen en hoe je daar zelf mee aan de slag kunt.
Live uitzending
Campus Tenzinger: Data en doen!
Campus Tenzinger
Dé talkshow die experts en bestuurders in de zorg prikkelt door in gesprek te gaan en te inpireren met verhalen. Campus Tenzinger staat voor kennis delen door het vertellen van persoonlijke verhalen. Actualiteiten en ontwikkelingen uit de zorgsector staan centraal.
Dit evenement is geweest.
Op 21 oktober 2021 was de eerste editie van Campus Tezninger. Het centrale thema in deze eerste live uitzending was Data & doen in de Jeugdzorg en GGZ! Onder leiding van presentatrice Aldith Hunkar gingen de tafelgasten in gesprek over de enorme uitdagingen in de zorg en hoe data hier oplossingen voor kunnen bieden. In de uitzending schoof Nellieke de Koning, bestuurder en kinder- en jeugdpsychiater bij jeugdzorginstelling Levvel, aan om te vertellen hoe Levvel data ziet als essentieel bij het steeds verbeteren en vernieuwen van zorg. Psychiater en Hoogleraar Innovatie bij het UMC Utrecht, Floortje Scheepers, zat aan tafel om haar visie op het gebruik van data in de GGZ te delen. Ook David Tom, directeur van de data scale-up 6Gorilla’s, en Vivian Hemmelder, medeoprichter van Gek van GGZ, deelden hun dromen, uitdagingen en oplossingen om tot een slimmere en effectievere Jeugdzorg en GGZ te komen.
De optimale structuur van jouw zorgorganisatie
In dit eerste webinar in de reeks ‘Op weg naar de Ideale Zorgorganisatie’ bespraken we de pijler ‘Structuur’. Business Consultants Iris Gielen en Rogier Venhoeven legden uit hoe en waarom structuur de ruggengraat van een organisatie is.
Multidisciplinaire samenwerking
Het Fierit Medisch- en behandeldossier
Met de integratie van de medische en behandelgegevens in het cliëntdossier geven we ons multidisciplinaire ECD een verdere verdieping. Alle disciplines en betrokkenen kunnen in één dossier werken.
Een gezonde organisatie beweegt mee met veranderingen in de zorg
De Ideale zorgorganisatie
De komende 20 jaar staat de zorgsector voor grote maatschappelijke uitdagingen. Om zorgorganisaties mee te laten groeien met de trends en ontwikkelingen in de zorg is een gezonde zorgorganisatie een must.
Aanlevering toezichtsinformatie Wet zorg en dwang
Op 1 januari 2020 is de Wet zorg en dwang (Wzd) ingegaan. Samen met onder andere de Wet verplichte GGZ (Wvggz) vervangen deze wetten de wet Bopz.
Er is extra content beschikbaar in onze ECD’s PlanCare en Fierit om te kunnen registreren volgens de Wzd en om het verplichte stappenplan te kunnen volgen. Naast het registreren en het volgen van het stappenplan, is het ook verplicht om gegevens over de verlening van onvrijwillige zorg aan te leveren bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Deze aanlevering bestaat uit een tweetal componenten:
+ Kwantitatieve gegevens
+ Kwalitatieve gegevens
In dit blog neem ik je mee in wat deze gegevens precies betekenen en wat de huidige stand van zaken is omtrent aanleveren van de gegevens aan de IGJ. Lees hieronder verder.
Kwantitatieve gegevens
Bij de kwantitatieve gegevens gaat het om de aanlevering van de cijfers over de verleende onvrijwillige zorg. Dit moet een XML bestand zijn wat opgebouwd is volgens bepaalde specificaties. Deze specificaties kun je hier terugvinden. De ECD leverancier is verantwoordelijk voor het kunnen genereren van een dergelijk bestand. Hier hoef je als organisatie dus niet zelf voor te zorgen. Deze gegevens moeten minimaal twee keer per jaar worden aangeleverd, 6 weken na het verstrijken van het half jaar (half augustus of half februari).
Kwalitatieve gegevens
Bij de kwalitatieve gegevens gaat het om een analyse over de verleende onvrijwillige zorg van het vorige jaar. Deze moet ieder jaar worden opgeleverd in juli. Wat er precies in deze analyse moet staan is beschreven in artikel 7 van de regeling Zorg en Dwang, welke is gepubliceerd in de Staatscourant op 7 november 2019. De vorm waarin de analyse wordt aangeleverd staat vrij. Dit betekent dat de zorgaanbieder zelf mag bepalen op welke wijze deze gegevens worden vormgegeven. Dit mag in tabellen, grafieken, een tekstuele beschrijving of met afbeeldingen zijn etc.
De inspectie vindt het allereerst belangrijk dat de (kwalitatieve) analyse zorgaanbieders zelf inzicht geeft in de effecten van hun beleid rondom onvrijwillige zorg. De analyse geeft vervolgens de inspectie inzicht in de manier waarop zorgaanbieders terughoudend en zorgvuldig omgaan met deze ingrijpende vorm van zorg: heeft de zorgaanbieder geleerd van de manier waarop onvrijwillige zorg is ingezet? Is de juiste zorg op de juiste plaats geboden en is voldoende geprobeerd om onvrijwillige zorg te voorkomen? Zijn de belangen van cliënten voldoende beschermd? Heeft de cliëntenraad een advies gegeven over de analyse?
De analyse wordt een structureel onderdeel van het jaarverslag (kwaliteitsjaarverslag of kwaliteitsrapport) dat zorgaanbieders opstellen op basis van het kwaliteitskader van hun sector.
Pilot Gegevensaanlevering toezichtsinformatie Wzd
In september 2020 is er een pilot van start gegaan met verschillende partijen: IGJ, VWS, VGN, Actiz, verschillende zorgorganisaties en een drietal leveranciers. Namens Tenzinger neem ik, Heike Brandes (Productmanager), deel aan deze pilotgroep. Deze pilot bestaat uit twee werkgroepen en een stuurgroep. De ene werkgroep richt zich op de inhoud (wat wordt er aangeleverd?) en de andere werkgroep richt zich op het aanleverbestand (hoe wordt het aangeleverd?). Deze pilot heeft als doel om tot een aanlevering te komen die met zo min mogelijk extra administratieve last voor de zorgaanbieders te genereren is en die de IGJ een goede informatiepositie geeft om de toezichthoudende rol te kunnen vervullen.
Huidige stand van zaken pilot
Inmiddels zijn er vanuit het ECD Fierit verschillende proefaanleveringen gedaan. De laatste inconsistenties zijn uit de XML gehaald en de specificaties zijn nog op enkele punten aangepast om beter aan te sluiten bij de praktijk. Ook vanuit de deelnemende klanten van Tenzinger (De Trans en Philadelphia) zijn proefaanleveringen gedaan bij de IGJ. De pilot is echter nog niet afgerond. Door het terugtrekken van één van de leveranciers heeft de IGJ nog niet genoeg gegevens om te bepalen of hun informatiepositie hiermee geborgd is. Vanuit Tenzinger wordt nu opgeschaald om ook vanuit andere klanten proefaanleveringen te kunnen doen en de IGJ op deze manier van de benodigde input te kunnen voorzien om zo de pilot te kunnen afronden. Zo is er ook vanuit zorgorganisatie Koraal een extra proefaanlevering gedaan.
Als de specificaties definitief zijn, kunnen we de programmatuur de XML laten genereren en uitleveren aan alle klanten. Deze ligt immers al klaar voor uitlevering. Eerder is er, door de uitloop van de pilot, 6 weken uitstel gegeven. Hierdoor is de deadline verschoven van half augustus naar eind september. In de maand juli is duidelijk geworden dat er nog meer uitstel wordt verleend. De bespreking van het wetsvoorstel om de Wzd aanlevering op BSN nummer te mogen doen is namelijk verplaatst tot na het zomerreces. De IGJ laat begin oktober weten wat de nieuwe aanleverdatum gaat worden.
Coulance vanuit IGJ
De IGJ is zich bewust van het feit dat niet iedereen volledig de informatie kan aanleveren. Redenen hiervoor zijn dat de ECD’s niet tijdig zijn aangepast, de registratie nog niet volledig is of omdat er nog niet voldoende zicht is op de reeds vastgelegde gegevens. Er is afgesproken dat zorgaanbieders de informatie aanleveren die wel beschikbaar is en/of dat de analyse gedaan wordt op basis van de reeds beschikbare gegevens. Er zullen geen boetes worden verstrekt indien de aanlevering niet volledig of niet accuraat is.
Voorbereidende werkzaamheden voor aanlevering: vestigingsnummer
Er is één ding wat wel echt op orde moet zijn: de registratie van het vestigingsnummer. Elke fysieke locatie waar onvrijwillige zorg wordt verleend moet beschikken over een vestigingsnummer. Deze is eerder nooit vastgelegd in het ECD, omdat daar is tot nu toe nooit aanleiding voor is geweest. Aangezien het nu wel verplicht is, zijn er in onze ECD’s extra mogelijkheden opgenomen om het vestigingsnummer vast te leggen. Deze vestigingsnummers zijn ook verplicht om op te nemen in de aanlevering. Heeft jouw organisatie nog niet voor alle locaties een vestigingsnummer aangevraagd bij de KvK? Doe dit dan alsnog. Ga eventueel in overleg met de IGJ als jullie verwachten dit niet tijdig gereed te hebben.
Heb je hulp nodig bij het vastleggen van de vestigingsnummers in het ECD?
Neem contact op met ons Projectbureau via projectbureau@fierit.nl en we plannen hulptroepen voor je in.
Wij zijn Fierit
De slimme partner voor menselijke zorg.
-
Dé zorgverslimmers
40+ experts in ict, data, zorg, consultancy en projectmanagement
-
15+ jaar ervaring in digitalisering
In ouderenzorg en gehandicaptenzorg
-
170.000 zorgverleners
Maken gebruik van onze oplossingen
Van wachtlijstbeheer naar zorglogistiek
De kranten staan er al jaren vol mee: wachtlijsten in de zorg. Zeker in de jeugdzorg en ggz zijn de problemen groot en zien we schrijnende gevallen in de media. Het ontbreekt in veel organisaties aan centraal inzicht in wachtlijsten, wachttijden of het aantal beschikbare bedden voor crisisopvang. Excelsheets, gefragmenteerde cijfers, geen inzicht in uitval en wachttijden in retroperspectief zijn een paar van de oorzaken.