Ontdek hoe CareQ jouw organisatie kan helpen bij het krijgen van grip op je wachtlijst. Download de brochure!
Grip op je wachtlijstbeheer
CareQ: minder wachttijd, betere zorg
Webinar: 17 december, 11:00 uur
Grip op je wachtlijst: ontmoet CareQ
Hét ECD voor de ouderenzorg en gehandicaptenzorg
De 10 belangrijkste voordelen van het ECD Fierit
Ontdek in één oogopslag de 10 belangrijkste voordelen van Fierit! Benieuwd hoe ons ECD je zorgorganisatie efficiënter en overzichtelijker kan maken? In deze brochure delen we de kracht van procesgestuurd werken, slimme innovaties en betrouwbare ondersteuning, waarmee Fierit je helpt de zorg te verbeteren.
Fierit officieel scholingsbureau voor Omaha
Bij Fierit zijn we trots om te melden dat we nu een erkend scholingsbureau zijn voor het Omaha System. Dit betekent dat we naast onze bestaande certificering als ECD-leverancier van Omaha, nu ook bevoegd zijn om zorgorganisaties te trainen in het gebruik van deze zorgmethodiek.
Als gecertificeerd ECD-leverancier integreerden wij Omaha al succesvol in ons Elektronisch Cliënten Dossier (ECD), maar nu bieden we ook trainingen om zorgprofessionals te helpen om deze methodiek effectief in te zetten in hun dagelijkse werk.
“Deze erkenning is een geweldige stap voor Fierit en onze klanten”, aldus Ivar Grote Punt, expert consultant bij Fierit. “We zijn nu in staat om zorgprofessionals op te leiden in een methodiek dus hun zorgverlening verbetert, terwijl onze software hen de tools biedt om dit efficiënt te beheren.”
Wat is Omaha?
Het Omaha-systeem is een bewezen classificatiesysteem in de thuiszorg dat wijkverpleegkundigen helpt de behoeften van hun cliënten te identificeren, zorgplannen op te stellen en de resultaten te meten. Het biedt gestandaardiseerde terminologie, in het kader van eenheid van taal, zodat informatie over cliënten op een consistente en transparante manier kan worden vastgelegd. Hierdoor verbetert de samenwerking tussen de wijkverpleegkundigen, andere hulpverleners en mantelzorgers in het netwerk van de cliënt.
Trainingen op maat
Als scholingsbureau biedt Fierit trainingen op maat, aangepast aan de specifieke behoeften van uw organisatie. Of je nu begint met de implementatie van het Omaha-systeem, nieuwe medewerkers t.a.v. het Omaha-systeem wilt scholen of geroutineerde medewerkers wilt bijscholen, wij staan klaar om uw organisatie te helpen.
Waarom kiezen voor Fierit als Omaha-scholingspartner?
- Ervaring als gecertificeerd ECD-leverancier: Fierit heeft jarenlange ervaring met de integratie van het Omaha-systeem in het Fierit-ECD. Hierdoor kunnen we zorgorganisaties optimaal begeleiden bij de implementatie van zowel zorgprocessen als digitale hulpmiddelen.
- Ervaring in de zorg: De trainers van Fierit hebben veel ervaring in de zorg, mede dankzij hun team dat bestaat uit veel oud-zorgprofessionals. Onze trainers ‘spreken de taal van de zorg’ en weten uit ervaring hoe een dag in de praktijk verloopt. Hierdoor geven onze trainers niet enkel een ’theoretische training’, maar kunnen zij ook ingaan op praktijk voorbeelden en een sparringpartner zijn t.a.v. actuele casustieken. Deze kennis combineren we met onze uitgebreide expertise in het gebruik van het ECD.
- Advies methodiek: Fierit beheert meerdere methodieken in haar ECD. Door kennis te hebben over deze verschillende methodieken kan Fierit goed adviseren over welke methodiek het beste op welk soort zorgproces aansluit.
Interesse
Ben je geïnteresseerd in hoe onze trainingen jouw zorgorganisatie kunnen ondersteunen? Neem dan contact met ons op voor meer informatie over onze scholingsmogelijkheden.
Heeft u een vraag?
Wij zijn Fierit
De slimme partner voor menselijke zorg.
-
Dé zorgverslimmers
40+ experts in ict, data, zorg, consultancy en projectmanagement
-
15+ jaar ervaring in digitalisering
In ouderenzorg en gehandicaptenzorg
-
170.000 zorgverleners
Maken gebruik van onze oplossingen
Elektronisch cliënten dossier
Fierit voor de ouderenzorg
Maak kennis met Fierit: de toonaangevende pionier in langdurige zorg! Met een gepassioneerd team van 40 collega’s streven we er elke dag naar het leven van zorgverleners te vereenvoudigen. Onze geheime kracht? Een persoonlijke en klantgerichte benadering die klanten verandert in waardevolle partners voor een gezamenlijke toekomst in de zorgsector.
Digitalisering op Sint Maarten
Papieren dossiers zijn verleden tijd dankzij Fierit
Na meer dan vijftig jaar werken met papieren cliëntendossiers, was de White Yellow Cross Care Foundation (WYCCF) op Sint Maarten toe aan digitalisering. Het had behoorlijk wat voeten in aarde, maar na een soepel implementatietraject, werken de medewerkers van WYCCF sinds 1 februari met Fierit. Tenzinger én WYCCF kijken terug op een mooie samenwerking.
“We waren al jaren bezig met de voorbereidingen om digitaal te gaan werken en het stond als doel in ons strategisch plan”, begint Bregje Boetekees van de White Yellow Care Cross Foundation. “We liepen tegen verschillende dingen aan: informatie over cliënten was verspreid vastgelegd, soms in wel acht verschillende dossiers. Ook wilden we graag groener werken en voorkomen dat we uit onze voegen barsten vanwege de opslag in ons medisch archief. Na interne audits wisten we: dit kan beter.”
Maar ze ontdekten al snel: digitaliseren doe je niet zomaar. “We hebben eerst met een consultant al onze processen beschreven en zijn toen gaan kijken of er leveranciers waren met digitale oplossingen die zouden matchen”, vertelt Bregje verder. “Omdat de gezondheidszorg op Sint Maarten op een vergelijkbare manier is ingericht als in Nederland, was er een voorkeur voor een leverancier uit Nederland. Een aantal leveranciers gaf aan dat ze nog geen Engelstalige oplossingen konden leveren, wat voor ons wel een vereiste was. We gingen er al een beetje vanuit dat we drie jaar te vroeg waren en nog even moesten wachten. Dat veranderde toen Tenzinger enthousiast aangaf dat het Fierit ECD in het Engels te presenteren is.
Een goede adoptie: hoe doe je dat?
Vanuit Nederland ging een team van Tenzinger met deze uitdaging aan de slag. “De processen waren al volledig in kaart gebracht, dus dat hielp”, zegt Pim Post van Tenzinger. “Wij zijn vervolgens gaan kijken hoe we de digitalisering zo slim mogelijk konden aanpakken met de methodieken die we al hadden, zonder heel veel maatwerk te hoeven verrichten. We hebben een basisinrichting gemaakt en daarmee een aantal demosessies voor eindgebruikers georganiseerd. Daardoor hebben we de hele organisatie meegenomen in het besluitvormingsproces en veel draagvlak gecreëerd. Vervolgens zijn er eind 2023 twee collega’s van Tenzinger drie weken naar Sint Maarten gevlogen om Fierit te implementeren.” Een periode waar Pim en zijn collega Mareille Hulshof warme herinneringen aan hebben. “Vanaf de eerste dag was er echt een klik”, zegt Mareille. “We waren direct onderdeel van het team en dat zijn we drie weken lang gebleven. Iedereen is zo lief en vriendelijk tegen elkaar. Het maakt niet uit wie je bent of welke rol je hebt: het was hartverwarmend.”
Na een periode van finetunen en feedback, was het in februari 2024 tijd voor de livegang. “Voor veel medewerkers op Sint Maarten is het werken met computers nieuw”, vertelt Mareille. “Dus soms moesten we echt beginnen met stap één: de computer aankrijgen en inloggen met je gegevens. We hebben het systeem zo herkenbaar en gebruiksvriendelijk mogelijk gemaakt en daarom zijn alle cliënten en een deel van hun gegevens – zorglocatie, zorgproduct- voorafgaand aan de trainingen al in Fierit vastgelegd. Dat was een goed begin.” Nu is het zaak om tot volwaardige dossiers te komen. Dat vraagt inzet van alle betrokkenen, weet Mareille. “Dat gebeurt ook stapje voor stapje”, zegt ze. “Het is echt een overstap van papier, Excel of Word, naar het nieuwe digitale systeem. We hebben heel veel hulp gehad van de maatschappelijk werkers: twee dames die echt keihard hun best hebben gedaan om voor de ouderenzorg en de gehandicaptenzorg al die gegevens te verzamelen en in Fierit vast te leggen. En nu zie je bijvoorbeeld ook dat de paramedici aan het kijken zijn welke documenten ze lokaal op de schijf hebben staan en hoe ze die documenten kunnen uploaden in het documentmanagementsysteem in Fierit.”
Meer tijd aan het bed
Het aanbod vanuit Tenzinger, om cliëntgegevens geautomatiseerd te importeren, sloegen Bregje en Jan Peter bewust af. “Door clientgegevens zelf in te vullen, leer je omgaan met Fierit”, legt Bregje uit. “Het kost nu misschien heel veel tijd, maar uiteindelijk levert het natuurlijk tijd op.” Er zijn ruim 220 mensen die met het nieuwe systeem (gaan) werken: van de groepsleiders tot verplegend personeel, artsen, paramedici en maatschappelijk werkers. Het grootste deel heeft al ingelogd, ziet Jan Peter. “Ik denk dat het merendeel van de gebruikers echt toe was aan automatisering. Je ziet mensen het met ontzettend veel enthousiasme proberen. Ook mensen die het totaal niet gewend zijn om zo te werken. Die vragen hulp aan de early adopters die het dan uitleggen en voordoen. De bereidwilligheid is heel hoog.”
Het kost nu even tijd, maar straks levert het tijd op.
Jan Peter en Bregje hopen dat het gebruik van Fierit uiteindelijk tijd aan bed oplevert en dat gebruikers minder tijd kwijt zijn aan het rapporteren. “Nu is dat nog even andersom, omdat mensen nog moeten leren werken met het systeem. Maar we horen nu al mensen zeggen: ik heb meer tijd over omdat ik niet alles meer in losse mappen hoef te schrijven.” Meer tijd aan het bed is welkom op Sint Maarten, maar het probleem is er minder nijpend dan in Nederland”, vertelt Bregje. “We zijn in de gezegende omstandigheid dat we veel minder tijd kwijt zijn aan verplichte registraties en dat we meer minuten aan het bed hebben dan je in de Nederlandse zorg ziet. Dingen als pyjamadagen in het verpleeghuis en dagen dat je niet gedoucht wordt, zijn hier ondenkbaar.”
Toewijding aan de zorg
Ook bij het vervullen van vacatures ziet Bregje verschillen. “Wij hebben ook steeds meer moeite om vacatures te vullen, maar ik denk dat we mensen hier langer voor de zorg behouden dan in Nederland”, zegt ze. “Daar zie je veel mensen vrij jong weer uitstromen, omdat ze opgebrand raken. De werkdruk is heel hoog en de waardering matig. Hier is de toewijding aan de zorg heel groot en stromen mensen minder uit. Er zijn zelfs veel mensen die op latere leeftijd willen instromen in de zorg. Mensen die na de middelbare school direct moesten gaan werken, omdat er anders geen inkomen was en ze niet de kans hebben gehad om een vervolgopleiding te doen. Die duwen zich nu alsnog door zo’n opleiding heen en komen stage bij ons lopen. Wij proberen ook te investeren in mensen die talent laten zien voor zorg, zoals veel facilitair medewerkers tijdens COVID. Daarnaast is Sint Maarten een relatief jonge migrantenmaatschappij die nog niet zo hard vergrijst. Dat geeft ons nog redelijk wat opties om mensen te vinden voor dit vak.”
Mareille en Pim zagen in hun tijd op Sint Maarten ook wat de zorg op Sint Maarten aantrekkelijk maakt. “Wij hebben vaak gedacht: dit zou een fijne plek zijn om te wonen en te werken”, vertelt Mareille. “Het is een veilige werkomgeving met een open cultuur. Iedereen is zo vriendelijk voor elkaar. Er is zoveel liefdevol contact tussen medewerkers en cliënten, maar ook tussen medewerkers onderling, en dus ook naar ons toe.”
Cultuur van korte lijnen
“Ik denk dat dit ook de cultuur is van ons eiland: vriendelijk en outgoing”, zegt Bregje. “En WYCCF is een platte organisatie, met korte lijnen. We hebben een actief opendeurbeleid, waarbij iedereen altijd binnen kan komen met alle vragen. En dat merk je nu ook met zo’n implementatie van Fierit: mensen durven gewoon te vragen hoe het zit. Momenteel lopen ze de deur plat. Ze zien dingen en komen vragen of het handiger kan, of korter. Dat is een onwijs goed teken. Het betekent dat mensen echt betrokken zijn bij de materie.”
“Ik denk dat dit opendeurbeleid echt goed werkt”, reageert Pim. “Je houdt vanuit alle lagen feeling met wat er speelt binnen de organisatie. Hier wordt het beleid geschreven door medewerkers die dicht bij de zorg staan doordat ze nagenoeg allemaal op de afdeling werken. En daardoor zien die mensen direct wat er speelt bij de eindgebruikers en hebben ze zorginhoudelijke kennis.”
Alle betrokkenen kijken dan ook terug op een leerzaam en bijzonder project. “De samenwerking was er een uit het boekje: perfect”, besluit Jan Peter. “We hebben constant met elkaar gekeken: hoe gaan we dingen pragmatisch aanpakken, hoe zorgen we ervoor dat we verder komen? Af en toe deden we een stapje achteruit, om er daarna weer één naar voor te kunnen doen. Dat was heel fijn.” En die succesvolle samenwerking gaat als een lopend vuurtje rond, zo blijkt. “Ook zorginstellingen op Saba en Sint Eustatius willen de switch gaan maken van papier naar digitaal”, zegt Bregje. Het team van Tenzinger staat al in de startblokken.
De samenwerking was er een uit het boekje: perfect
Over White Yellow Cross
De White Yellow Cross Care Foundation is een particuliere NGO op Sint Maarten, die al meer dan 50 jaar bestaat. De stichting levert 11 verschillende zorgproducten, een combinatie van diensten, waaronder verpleeghuiszorg, ouderenzorg, dagbehandeling psychiatrie, een revalidatiecentrum en hospice, wijkverpleging, kraamzorg, thuiszorg en de gehele verstandelijk gehandicaptenzorg.
Klantcase
Succesvolle Cloudtransitie: Saxenburgh Optimaliseert Zorg met Fierit as a Service
Afgelopen maand is Saxenburgh succesvol overgestapt naar Fierit as a Service (FaaS), waarbij ze hun on-premise setup hebben vervangen door een cloudgebaseerde oplossing. Deze overstap, mede mogelijk gemaakt door Fierit, is bedoeld om de organisatie te ontlasten van softwarebeheer, waardoor gebruikers zich kunnen concentreren op hun dagelijkse taken met verbeterde professionele applicaties. We spraken met Hans Spijker (projectleider ICT) en Laura Slot (functioneel applicatiebeheerder) van Saxenburgh om terug te blikken op deze succesvolle implementatie.
De belangrijkste reden voor Saxenburgh om uit te breiden naar FaaS is tijdsbesparing. “We zijn als klein ziekenhuis redelijk beperkt in de middelen en inzet van onze technische IT-medewerkers. Het kost daarom veel tijd om datasystemen en services in de lucht te houden”, vertelt Hans. “Door deze naar de cloud van Fierit te verplaatsen, kunnen we veel technische uren besparen. Daarnaast kunnen wij als organisatie het beveiligingsaspect lang niet zo goed aanpakken als Fierit dat kan.”
Voorbereiding
Saxenburgh wilde een heldere communicatie richting alle medewerkers over de overstap naar FaaS. In eerste instantie startte Saxenburgh met een technische werkgroep voor de migratie. Al snel werd besloten om ook een functionele werkgroep op te richten. “Deze aanpak hielp enorm bij het betrekken en informeren van onze medewerkers. Andere disciplines gaven terug dat ze het fijn vonden om mee te kunnen denken en dat ze goed op de hoogte werden gehouden.”
Ter voorbereiding op de implementatie werd een projectplan geschreven, handleidingen ontvangen en stappenplannen samen opgesteld. “We gebruikten onder andere nieuwsbrieven om onze medewerkers op de hoogte te houden van de FaaS-implementatie. Door hen stap voor stap mee te nemen in ons draaiboek, konden we hen geruststellen over de overstap”, voegde hij toe.
Ook Lisette Maris, projectmanager bij Fierit, zag dat Saxenburgh zich goed had voorbereid. “Het was indrukwekkend om te zien hoe goed Saxenburgh de interne communicatie en gebruikersbetrokkenheid had geregeld. Deze tijdige betrokkenheid zorgde ervoor dat gebruikers hun input konden leveren en wisten wat er ging gebeuren en wat er van hen verwacht werd”, aldus Lisette. “Ook had Saxenburgh zelf een draaiboek gemaakt met daarin voor hen belangrijke activiteiten rondom de migratie, welke we geïntegreerd hebben in ons draaiboek waarmee we tot een gezamenlijk gedetailleerd migratiedraaiboek kwamen.”
Implementatie
De overgang naar FaaS was een spannend moment voor Saxenburgh. “Voor een organisatie als Saxenburgh is het niet wenselijk om een hele dag zonder systeem te zitten. Daarom was het essentieel om de implementatie zo spoedig mogelijk te laten verlopen”, aldus Hans. “We begonnen ’s nachts al met de voorbereidingen om de zorg zo min mogelijk te belasten. Ondanks een korte storing (technische) externe verstoring, verliep de implementatie vlot en kijken we tevreden terug op het proces. Kort na het middaguur waren wij weer up and running vanuit de FaaS.”
Samenwerking
Hans prijst de samenwerking tussen Fierit en Saxenburgh. “De samenwerking verliep goed. Er was voldoende inhoudelijke kennis en een goede afstemming tussen beide partijen. Voor de implementatie had ik wekelijks contact met Lisette van Fierit over wat er allemaal moest gebeuren om de implementatie goed te laten verlopen”, zegt Hans. Laura voegt toe: “De communicatielijnen tussen Fierit en Saxenburgh waren kort, dus als we een vraag hadden, kregen we snel antwoord.”
Lisette kan zich vinden in de woorden van Hans en Laura. “Ik kijk terug op een fijne, prettige samenwerking met Hans en de projectgroep”, aldus Lisette. “Door regelmatige afstemming met Hans waren we aan beide kanten goed op de hoogte van de voortgang en bijvoorbeeld over de vragen of zaken die er speelden. Op die manier kon er snel geschakeld worden tussen beide partijen.”
Voordelen
Hans en Laura merken dat de voordelen van FaaS duidelijk merkbaar zijn binnen de organisatie. “Het onderhoud en beheer van de service is nu beter en Fierit werkt sneller. Daarnaast hebben we een nieuwe lay-out die er fris uitziet”, vertelt Hans. “Al met al zijn ze erg tevreden met de overstap naar FaaS.”
Toekomst
Saxenburgh blijft streven naar verbeteringen in hun zorgprocessen. “We kijken steeds naar hoe we kunnen blijven verbeteren en waar we de zorg blij mee kunnen maken, dat blijft ook steeds onze insteek. We werken momenteel aan een nieuw project met Fierit voor het cliëntvolgsysteem. Hiervoor zijn we nu druk bezig met het functioneel ontwerp, zodat het bij onze wensen aansluit. In de toekomst hopen we dit systeem te gebruiken voor diverse aspecten van cliëntregistratie en monitoring van hun proces, dus dat is een mooi vooruitzicht”, deelde Hans.
Met de succesvolle implementatie van Fierit as a Service heeft Saxenburgh een belangrijke stap gezet in het optimaliseren van hun zorgprocessen en het verlichten van de administratieve lasten, waardoor ze meer tijd en middelen hebben om te focussen op hoogwaardige zorg voor hun patiënten.
Over Saxenburgh
Saxenburgh biedt een compleet aanbod in ziekenhuiszorg, ouderenzorg, revalidatiezorg en thuiszorg. Met een enthousiast team van medisch specialisten, verpleegkundigen en ondersteunende professionals werkt Saxenburgh aan de beste zorg voor de inwoners in regio Hardenberg.
Heeft u een vraag?
Fit for the future
Zorg & ICT 2024
Ontmoet onze Zorgverslimmers
Op 9, 10 en 11 april staan wij op de vakbeurs Zorg & ICT. Zorg & ICT is het grootste health tech evenement van Nederland én de jaarlijkse ontmoetingsplek waar professionals samen werken aan toekomstbestendige zorg.
Datum: 9, 10 en 11 april 2024
Tijd: 09:30 – 16:30 uur
Locatie: Jaarbeurs Utrecht
Wij vertellen je graag meer over onze slimme oplossingen voor de zorg. Zien wij je in de Jaarbeurs? Schrijf je gratis in.
Ik ben erbij!
Medicore onthult UP: een virtuele collega in het ECD
Met de introductie van UP, een innovatieve tool in het EPD/ECD, maakt Medicore een significante sprong vooruit. UP helpt zorgverleners om in één oogopslag belangrijke informatie en signalen te zien, zodat ze meer tijd overhouden voor zorg. In plaats van zoeken in verslagen, visualiseert UP de meest relevante informatie automatisch.
Ontdek hoe UP zorgt voor meer ruimte in je hoofd en meer tijd in je agenda.
Sprekers: Siep Kosse, directeur Medicore en Maarten van Vulpen, Product manager Medicore
Dinsdag 9 april | 11:30 – 12:00 uur | Theater 5
Meld je aan voor dinsdag
Donderdag 11 april | 11:30 – 12:00 uur | Theater 5
Meld je aan voor donderdagHoe geeft hyperautomation tijd terug voor jouw zorgorganisatie?
Zie jij steeds vaker de term hyperautomation voorbij komen en vraag je je af of en hoe je het kunt inzetten voor jouw zorgprocessen? Dan wil je deze sessie niet missen. Data- en analyticsconsultant en hyperautomation expert Quintijn Aman van 6G laat je zien wat hyperautomation is, hoe je het goed kunt inzetten voor jouw processen, wat de basisvoorwaarden zijn voor succes en hoe hyperautomation tijd teruggeeft in jouw zorgorganisatie.
Na deze sessie loop je met een dosis inspiratie en praktische tips de zaal uit.
Dinsdag 9 april | 13:30 – 14:00 uur | Theater 1
Spreker: Quintijn Aman, Consultant Data & Analytics bij 6Gorilla’s
Ontdek de mogelijkheden van AI in jouw ECD
Lijkt het jou ook fijn als je gewoon een vraag kan stellen aan het ECD, in plaats van een heel dossier door te moeten zoeken? Het kan met een AI-assistent in het ECD! Net als het omzetten van een overdrachtsverslag naar een tekst die begrijpelijk is voor cliënten en verwanten, of het automatisch vertalen van het cliëntdossier naar de moedertaal van de cliënt.
Ontdek in deze sessie hoe AI er voor kan zorgen dat jij meer tijd voor zorg krijgt!
Woensdag 10 april | 11:30 – 12:00 uur | Theater 5
Sprekers: Pim Post, Teamlead Projectmanagement en Luna de Rooij, Consultant Fierit