Terug naar alle eventsWebinar28 Oct10:00

Webinar

Recht in de langdurige zorg

Dankzij wet- en regelgeving zijn er veel zaken goed geregeld binnen ons zorgstelsel. Sinds 1 januari 2020 zijn we twee wetten rijker: de Wzd voor de langdurige zorg en de Wvggz binnen de geestelijke gezondheidszorg. Beiden regelen onvrijwillige zorg, maar binnen een ander segment. Door deze ‘verzuiling’ vallen sommige cliënten echter tussen wal en schip. Helaas komen we nog steeds schrijnende gevallen tegen in de zorg en krijgen niet alle cliënten de zorg die ze nodig hebben omdat ze niet het ‘juiste label’ hebben.

Tijdens dit webinar op donderdag 28 oktober om 10:00 uur duiken we samen met Brenda Frederiks in de wereld van het recht binnen de langdurige zorg. Brenda is jurist en gezondheidswetenschapper en al sinds 1998 betrokken bij de rechten van kwetsbare mensen met een verstandelijke beperking en mensen met dementie. Zij zal haar expertise op het gebied van vrijheidsbeperking en de langdurige zorg met ons delen.

Brenda gaat in gesprek met Heike Brandes van Tenzinger. Heike is productmanager van onder andere het ECD Fierit en verantwoordelijk voor de content rondom onvrijwillige zorg binnen het ECD. In samenspraak met verschillende zorgorganisaties is de module Wzd ontwikkeld om de wet- en regelgeving zo goed mogelijk te vertalen voor de zorgprofessionals die uitvoering moeten geven aan deze wet.

De verbinding tussen de wetenschap en praktijk
In dit interactieve webinar leggen Brenda en Heike de verbinding tussen wetenschap en praktijk en denken mee over de wijze waarop zorgorganisaties zo zorgvuldig mogelijk om kunnen gaan met de rechten van kwetsbare personen. We duiken de praktijk in met een aantal casussen uit de ouderenzorg en gehandicaptenzorg.

Hiernaast delen we alle ins en outs over de Wzd en hoe we er op dit moment voor staan. Zo ben je na het volgen van dit webinar ook volledig op de hoogte van alle wijzingen die er nog aankomen.

Meld je aan voor het webinar

Sprekers

Heike Brandes (Productmanager bij Tenzinger) + Brenda Frederiks (Jurist en gezondheidswetenschapper)

Brochure13 sep 2021

Multidisciplinaire samenwerking

Het Fierit Medisch- en behandeldossier

Met de integratie van de medische en behandelgegevens in het cliëntdossier geven we ons multidisciplinaire ECD een verdere verdieping. Alle disciplines en betrokkenen kunnen in één dossier werken.

Eén cliënt = één dossier

Met het Medisch- en behandeldossier heb je altijd de juiste en meest relevante informatie over je cliënt tot je beschikking. Zo weet je precies wat er speelt en kun je jouw behandeling hierop aanpassen zodat deze effectiever is. Je kunt als arts of behandelaar eigen dossier voeren, maar ook belangrijke en relevante informatie delen met betrokkenen. Hierdoor kan er een integraal beeld worden geschetst en kunnen alle disciplines beter en gemakkelijker samenwerken en gegevens uitwisselen. Zo krijgt de cliënt de best mogelijke zorg!

In deze brochure vertellen we meer over het Medisch- en behandeldossier en delen we de belangrijkste voordelen die het voor jouw organisatie kan opleveren.

Mail mij de brochure

Vul onderstaand formulier in om de brochure te ontvangen.

Door op de button te klikken ga je akkoord met het Tenzinger privacy statement.

Ook interessant

Brochure25 sep 2024

De 10 belangrijkste voordelen van het ECD Fierit

Met ons ECD Fierit worden alle zorg- en administratieve processen geoptimaliseerd en kunnen gegevens op een betrouwbare wijze en volgens wet- en regelgeving worden uitgewisseld.
Lees meer +
Brochure06 jun 2024

Fierit voor de ouderenzorg

Download de brochure en ontdek wat Fierit voor jouw organisatie binnen de ouderenzorg kan betekenen.
Lees meer +
Brochure06 jul 2023

Meer tijd voor zorg met functioneel applicatiebeheer

De rol functioneel applicatiebeheer in de zorg is misschien wel de meest onderbelichte rol bij zorgorganisaties. En dat terwijl FAB een grote rol speelt in de uitdagingen waar de zorg voor staat.
Lees meer +
Terug naar alle eventsWebinar11 Oct14:30

Webinar

Het gewone leven ervaren dankzij Triple-C

Gewoon leven. Dat willen we allemaal. Maar voor veel mensen met een (verstandelijke) beperking en gedragsproblemen is gewoon leven verre van vanzelfsprekend.

Het behandel- en organisatiemodel Triple-C is erop gericht dat ook zij ‘het gewone leven’ ervaren. De drie C’s staan voor: Cliënt, Coach en Competentie. Door menselijke behoeften als uitgangspunt te nemen, zorg je ervoor dat spanningen, stress en probleemgedrag afneemt.

De grondlegger van Triple-C
Hans van Wouwe (Hoofd behandeling bij ASVZ) is grondlegger van Triple-C en heeft onlangs samen met zijn collega Dick van de Weerd het boek ‘Triple-C, tot hier en verder’ uitgebracht. ‘In de medische traditie zijn we gewend om te diagnosticeren, classificeren en labelen. Dat zie je in de gehandicaptenzorg, maar ook in de jeugdzorg en de psychiatrie. De focus ligt op de stoornis, niet op de mens. Bij Triple-C ligt de focus niet op wat iemand heeft, maar op wat iemand nodig heeft.’

Schrijf je in voor het webinar
In het webinar op maandag 11 oktober 2021 om 14:30 uur deelt Hans de kennis en ervaring die zij de afgelopen dertig jaar op hebben gedaan. Hij neemt ons mee in de visie achter Triple-C en vertelt meer over hoe Triple-C een stroming is geworden bij tientallen zorgorganisaties in ons land. Heike Brandes (Product manager bij Tenzinger) gaat tijdens dit webinar in gesprek met Hans. Ook zal Heike meer uitleg geven over hoe Tenzinger deze methodiek inzet binnen het ECD Fierit.

Meld je aan voor het webinar

Sprekers

Heike Brandes (Productmanager bij Tenzinger) + Hans van Wouwe (Hoofd behandeling bij ASVZ)

Klantverhaal09 aug 2021

Klantcase

Het kinderdagcentrum van De Trans gaat live met Fierit

Samen met zorgorganisatie de Trans hebben we in vier maanden tijd de overstap naar het ECD Fierit voor hun kinderdagcentrum mogelijk gemaakt. Bij het kinderdagcentrum van de Trans kunnen kinderen tot achttien jaar met een ontwikkelingsachterstand of een (meervoudige) beperking voor dagactiviteiten, verzorging en behandeling terecht.

Na een jaar gewerkt te hebben met een andere oplossing heeft de organisatie gekozen om ook het kinderdagcentrum met Fierit te laten werken. We spreken Wim Haazelager (Projectleider bij de Trans) en onze collega’s Pim Post, Mareille Hulshof en Erwin Veneman hierover.

Kind & Jeugd binnen Fierit

Wim Haazelager vertelt ons meer over hoe het project is verlopen: ‘In november 2020 zijn we gestart met de eerste scoping en hebben we gekeken naar de mogelijkheden die Fierit kon bieden op het gebied van Kind & Jeugd. We hebben gezien dat zij hier de afgelopen jaren flink op hebben doorontwikkeld. Na de vergelijking met Fierit en de huidige oplossing hebben we de belangrijkste speerpunten op een rijtje gezet: het individuele ondersteuningsplan, MDO (Multidisciplinair Overleg), cliëntvolgsysteem, gespreksverslagen en cliënttevredenheid. Deze speerpunten waren voor ons het uitgangspunt om iets te creëren wat handzaam, efficiënt en effectief is voor onze medewerkers en de begeleiding van onze cliënten. We vinden het vooral belangrijk dat de oplossing niet te complex is en onze doelen voorbij loopt.’

Fierit laat zien wat onze medewerkers werkelijk nodig hebben

Wim vervolgt: ‘Onze collega’s zien nu al dat Kind & Jeugd van Fierit het werk makkelijker maakt. Fierit zoekt eigenlijk de toenadering naar onze medewerkers en laat zien wat ze werkelijk nodig hebben. Zo vinden we het een groot voordeel dat er in het MDO een workflow zit. Als je deze in concept invult dan wordt er automatisch een taakverzoek naar de desbetreffende gedragsdeskundige gestuurd. Deze gedragsdeskundige kan hier iets aan toevoegen en deze terugsturen. Onze medische dienst werkte al met taakverzoeken, maar voor de begeleiding, verzorging en 24-uurs zorg is dit nieuw.’

Optimalisatieslag

In 2015 heeft de Trans de keuze gemaakt voor Fierit. Wim vertelt hierover: ‘Ik weet nog heel goed dat wij deze keuze hebben gemaakt, omdat we vonden dat Fierit heel sterk is in de workflow in vergelijking met andere ECD-aanbieders. Dat vinden we nog steeds. We zijn nu ook binnen de Trans aan het kijken hoe we weer optimaal gebruik kunnen maken van deze workflow.

Hiernaast zijn we ook gestart met het inzetten van rollen. Alleen al binnen ons kinderdagcentrum hebben we te maken met bijna 50 medewerkers met diverse disciplines. Van activiteitenbegeleiders, gedragsdeskundigen tot aan fysiotherapeuten en logopedisten. Hier hebben we rollen voor aangemaakt en dit werkt gewoon perfect voor ons. Gedragsdeskundigen kunnen de rol Kind & Jeugd kiezen en met een druk op de knop omschakelen naar een andere rol met de bijbehorende informatie. Dit was echt een mijlpijl voor ons.

De grote optimalisatieslag die nu plaatsvindt binnen onze organisatie hebben we dus mede te danken aan dit project voor het kinderdagcentrum. Ik kan dus zeker concluderen dat er genoeg ambitie is en er mooie ontwikkelingen spelen binnen de Trans.’

De kracht van een goed team

Mareille Hulshof (Functional Consultant bij Tenzinger) vult hierop aan: ‘De mooie ontwikkelingen die nu spelen binnen de Trans, zouden niet mogelijk gemaakt zijn zonder het goede projectteam. De werkgroep van de Trans (het team van Wim) wordt gekenmerkt door enthousiasme, creativiteit, het denken in mogelijkheden en oplossingen en de kracht om door te pakken en keuzes te maken. Met als aanvulling hierop de functioneel inhoudelijk experts en goede projectleiding. Mijn collega Erwin Veneman was in staat om het ontwerp en de behoeftes van de Trans te vertalen naar een passende ECD inrichting. Dit bewijst maar weer eens de kracht van een goed team en natuurlijk de mooie software mogelijkheden. Vanaf de eerste dag bij de scoping, werd mij duidelijk dat we met de juiste workflow in staat zijn de medewerkers van het kinderdagcentrum te ondersteunen. Ontzettend leuk om te horen dat dit ook zo goed heeft uitgepakt.’

Erwin Veneman (Consultant bij Tenzinger) heeft samen met projectleider Pim Post het hele project tot in de puntjes begeleid. Hij vertelt hierover: ‘Het fijne en soepele contact met de Trans heeft ervoor gezorgd dat ik terugkijk op een hele mooie samenwerking. Iedere week bespraken we met de Trans waar we stonden in het project, wat er goed ging en of we tegen bepaalde punten aanliepen. Dit maakte het mogelijk om snel te schakelen en door te pakken. Dit is voor mij de perfecte werkwijze en aanpak in het begeleiden van grote projecten bij zorgorganisaties. Vanuit mijn rol zorg ik dat er duidelijke afspraken worden gemaakt en hou ik overview op het totale project. Ik ben eigenlijk de schakel tussen de vraag en behoeftes van de zorgorganisatie, mijn collega’s binnen het projectteam en de uiteindelijke oplossing.’

Wim sluit af met de mooie woorden: ‘De duidelijke scoping vooraf, de wekelijkse afstemming en de fijne samenwerking hebben ervoor gezorgd dat we dit project in een zeer korte periode succesvol hebben voltooid. We hebben ervaren dat alles, wat we in nog geen vier maanden tijd samen hebben neergezet, goed ontvangen werd door onze collega’s. Wat we nu hebben neergezet werkt goed en ik verwacht dat dit ook zal blijven in de toekomst. Hier durf ik mijn handen voor in het vuur te steken.’

Over de Trans

De Trans biedt zorg en diensten aan mensen met een verstandelijke beperking en aan mensen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS). Dit kan op allerlei vlakken: van intensieve zorg tot ondersteuning thuis en van logeerzorg tot dagbesteding. De Trans vindt dat cliënten moeten zo veel mogelijk hun eigen keuzes kunnen maken. Ongeveer duizend medewerkers zetten zich dagelijks in om de zorg en begeleiding voor cliënten zo goed mogelijk te organiseren.

Wij zijn Fierit

De slimme partner voor menselijke zorg.

  • Dé zorgverslimmers

    40+ experts in ict, data, zorg, consultancy en projectmanagement

  • 15+ jaar ervaring in digitalisering

    In ouderenzorg en gehandicaptenzorg

  • 170.000 zorgverleners

    Maken gebruik van onze oplossingen

Mareille Hulshof

Zorgverslimmer bij Fierit

Bekijk profielBekijk profiel

Heb je vragen over Kind & Jeugd in Fierit?

Stel een vraag aan Mareille:

Interessante artikelen

Klantverhaal07 okt 2024

Saba Cares over de succesvolle overgang van papieren dossiers naar digitale zorg met Fierit

Saba Cares, hét zorgcentrum op het eiland Saba in het Caribisch gebied, werkte voorheen met complexe papieren dossiervoering. Met de keuze voor Fierit als elektronisch cliëntendossier (ECD) heeft Saba Cares niet alleen een flinke sprong gemaakt in de digitalisering, maar ook de zorg voor hun cliënten naar een hoger niveau getild.
Lees meer +
Klantverhaal29 mei 2024

Papieren dossiers zijn verleden tijd dankzij Fierit

Na meer dan vijftig jaar werken met papieren cliëntendossiers, was de White Yellow Cross Care Foundation (WYCCF) op Sint Maarten toe aan digitalisering. Het had behoorlijk wat voeten in aarde, maar na een soepel implementatietraject, werken de medewerkers van WYCCF sinds 1 februari met Fierit.
Lees meer +
Klantverhaal29 mei 2024

Succesvolle Cloudtransitie: Saxenburgh Optimaliseert Zorg met Fierit as a Service

Onlangs is Saxenburgh succesvol overgestapt naar Fierit as a Service (FaaS), waarbij ze hun on-premise setup hebben vervangen door een cloudgebaseerde oplossing. Deze overstap is bedoeld om de organisatie te ontlasten van softwarebeheer, waardoor gebruikers zich kunnen concentreren op hun dagelijkse taken met verbeterde professionele applicaties.
Lees meer +
Brochure30 jul 2021

Een gezonde organisatie beweegt mee met veranderingen in de zorg

De Ideale zorgorganisatie

De komende 20 jaar staat de zorgsector voor grote maatschappelijke uitdagingen. Om zorgorganisaties mee te laten groeien met de trends en ontwikkelingen in de zorg is een gezonde zorgorganisatie een must.

Christian Brinks

Zorgverslimmer bij Fierit

Bekijk profielBekijk profiel

De Ideale Zorgorganisatie is in balans

Er wordt volop gesleuteld aan bekostigingssystemen en ICT krijgt een steeds prominentere rol in de zorg en bij ondersteuning van de processen. Vakgebieden specialiseren zich steeds verder en zorgorganisaties veranderen continu. Als primair onderdeel van een ‘maatschappelijk ecosysteem’ moet de zorgorganisatie zich ook voortdurend aanpassen aan demografische veranderingen, een veranderende klantvraag en arbeidsmarkt en financiële kaders. Een zorgorganisatie is kortom een bedrijf in een markt, dat door middel van gezonde bedrijfsvoering rendement moet maken om de benodigde investeringen te kunnen doen en zich voortdurend moet aanpassen om te overleven.

Onze visie op de Ideale Zorgorganisatie gaat ervan uit dat de belangrijke pijlers binnen een zorgorganisatie in balans zijn. Aan de hand van onze IZO Quickscan en Scorecard voor bestuurders, managers en behandelaren bepalen wij hoe een zorgorganisatie ervoor staat.

Christian Brinks

Zorgverslimmer bij Fierit

Bekijk profielBekijk profiel

Mail mij de brochure

Vul onderstaand formulier in om de brochure te ontvangen.

Ook interessant

Whitepaper07 mrt 2021

Succesfactoren voor een positieve ECD-businesscase

Hoe leidt een ECD tot hogere efficiency, lagere kosten en hogere kwaliteit van zorg?
Lees meer +
Whitepaper12 apr 2021

Grip op zorg door financiële sturing

In de whitepaper Grip op zorg door financiële sturing lees je hoe je meer grip krijgt op de bedrijfseconomische kant van het zorgproces, hoe je de zorgvraag beter kunt voorspellen en hoe je een realistische begroting maakt.
Lees meer +
Whitepaper04 nov 2020

De Ideale Zorgorganisatie: van meten naar beter

Lees meer +
Blog27 jul 2021

Aanlevering toezichtsinformatie Wet zorg en dwang

Op 1 januari 2020 is de Wet zorg en dwang (Wzd) ingegaan. Samen met onder andere de Wet verplichte GGZ (Wvggz) vervangen deze wetten de wet Bopz.

Er is extra content beschikbaar in onze ECD’s PlanCare en Fierit om te kunnen registreren volgens de Wzd en om het verplichte stappenplan te kunnen volgen. Naast het registreren en het volgen van het stappenplan, is het ook verplicht om gegevens over de verlening van onvrijwillige zorg aan te leveren bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Deze aanlevering bestaat uit een tweetal componenten:

+ Kwantitatieve gegevens
+ Kwalitatieve gegevens

In dit blog neem ik je mee in wat deze gegevens precies betekenen en wat de huidige stand van zaken is omtrent aanleveren van de gegevens aan de IGJ. Lees hieronder verder.

Kwantitatieve gegevens

Bij de kwantitatieve gegevens gaat het om de aanlevering van de cijfers over de verleende onvrijwillige zorg. Dit moet een XML bestand zijn wat opgebouwd is volgens bepaalde specificaties. Deze specificaties kun je hier terugvinden. De ECD leverancier is verantwoordelijk voor het kunnen genereren van een dergelijk bestand. Hier hoef je als organisatie dus niet zelf voor te zorgen. Deze gegevens moeten minimaal twee keer per jaar worden aangeleverd, 6 weken na het verstrijken van het half jaar (half augustus of half februari).

Kwalitatieve gegevens

Bij de kwalitatieve gegevens gaat het om een analyse over de verleende onvrijwillige zorg van het vorige jaar. Deze moet ieder jaar worden opgeleverd in juli. Wat er precies in deze analyse moet staan is beschreven in artikel 7 van de regeling Zorg en Dwang, welke is gepubliceerd in de Staatscourant op 7 november 2019. De vorm waarin de analyse wordt aangeleverd staat vrij. Dit betekent dat de zorgaanbieder zelf mag bepalen op welke wijze deze gegevens worden vormgegeven. Dit mag in tabellen, grafieken, een tekstuele beschrijving of met afbeeldingen zijn etc.

De inspectie vindt het allereerst belangrijk dat de (kwalitatieve) analyse zorgaanbieders zelf inzicht geeft in de effecten van hun beleid rondom onvrijwillige zorg. De analyse geeft vervolgens de inspectie inzicht in de manier waarop zorgaanbieders terughoudend en zorgvuldig omgaan met deze ingrijpende vorm van zorg: heeft de zorgaanbieder geleerd van de manier waarop onvrijwillige zorg is ingezet? Is de juiste zorg op de juiste plaats geboden en is voldoende geprobeerd om onvrijwillige zorg te voorkomen? Zijn de belangen van cliënten voldoende beschermd? Heeft de cliëntenraad een advies gegeven over de analyse?

De analyse wordt een structureel onderdeel van het jaarverslag (kwaliteitsjaarverslag of kwaliteitsrapport) dat zorgaanbieders opstellen op basis van het kwaliteitskader van hun sector.

Pilot Gegevensaanlevering toezichtsinformatie Wzd

In september 2020 is er een pilot van start gegaan met verschillende partijen: IGJ, VWS, VGN, Actiz, verschillende zorgorganisaties en een drietal leveranciers. Namens Tenzinger neem ik, Heike Brandes (Productmanager), deel aan deze pilotgroep. Deze pilot bestaat uit twee werkgroepen en een stuurgroep. De ene werkgroep richt zich op de inhoud (wat wordt er aangeleverd?) en de andere werkgroep richt zich op het aanleverbestand (hoe wordt het aangeleverd?). Deze pilot heeft als doel om tot een aanlevering te komen die met zo min mogelijk extra administratieve last voor de zorgaanbieders te genereren is en die de IGJ een goede informatiepositie geeft om de toezichthoudende rol te kunnen vervullen.

Huidige stand van zaken pilot

Inmiddels zijn er vanuit het ECD Fierit verschillende proefaanleveringen gedaan. De laatste inconsistenties zijn uit de XML gehaald en de specificaties zijn nog op enkele punten aangepast om beter aan te sluiten bij de praktijk. Ook vanuit de deelnemende klanten van Tenzinger (De Trans en Philadelphia) zijn proefaanleveringen gedaan bij de IGJ. De pilot is echter nog niet afgerond. Door het terugtrekken van één van de leveranciers heeft de IGJ nog niet genoeg gegevens om te bepalen of hun informatiepositie hiermee geborgd is. Vanuit Tenzinger wordt nu opgeschaald om ook vanuit andere klanten proefaanleveringen te kunnen doen en de IGJ op deze manier van de benodigde input te kunnen voorzien om zo de pilot te kunnen afronden. Zo is er ook vanuit zorgorganisatie Koraal een extra proefaanlevering gedaan.

Als de specificaties definitief zijn, kunnen we de programmatuur de XML laten genereren en uitleveren aan alle klanten. Deze ligt immers al klaar voor uitlevering. Eerder is er, door de uitloop van de pilot, 6 weken uitstel gegeven. Hierdoor is de deadline verschoven van half augustus naar eind september. In de maand juli is duidelijk geworden dat er nog meer uitstel wordt verleend. De bespreking van het wetsvoorstel om de Wzd aanlevering op BSN nummer te mogen doen is namelijk verplaatst tot na het zomerreces. De IGJ laat begin oktober weten wat de nieuwe aanleverdatum gaat worden.

Coulance vanuit IGJ

De IGJ is zich bewust van het feit dat niet iedereen volledig de informatie kan aanleveren. Redenen hiervoor zijn dat de ECD’s niet tijdig zijn aangepast, de registratie nog niet volledig is of omdat er nog niet voldoende zicht is op de reeds vastgelegde gegevens. Er is afgesproken dat zorgaanbieders de informatie aanleveren die wel beschikbaar is en/of dat de analyse gedaan wordt op basis van de reeds beschikbare gegevens. Er zullen geen boetes worden verstrekt indien de aanlevering niet volledig of niet accuraat is.

Voorbereidende werkzaamheden voor aanlevering: vestigingsnummer

Er is één ding wat wel echt op orde moet zijn: de registratie van het vestigingsnummer. Elke fysieke locatie waar onvrijwillige zorg wordt verleend moet beschikken over een vestigingsnummer. Deze is eerder nooit vastgelegd in het ECD, omdat daar is tot nu toe nooit aanleiding voor is geweest. Aangezien het nu wel verplicht is, zijn er in onze ECD’s extra mogelijkheden opgenomen om het vestigingsnummer vast te leggen. Deze vestigingsnummers zijn ook verplicht om op te nemen in de aanlevering. Heeft jouw organisatie nog niet voor alle locaties een vestigingsnummer aangevraagd bij de KvK? Doe dit dan alsnog. Ga eventueel in overleg met de IGJ als jullie verwachten dit niet tijdig gereed te hebben.

Heb je hulp nodig bij het vastleggen van de vestigingsnummers in het ECD?

Neem contact op met ons Projectbureau via projectbureau@fierit.nl en we plannen hulptroepen voor je in.

Wij zijn Fierit

De slimme partner voor menselijke zorg.

  • Dé zorgverslimmers

    40+ experts in ict, data, zorg, consultancy en projectmanagement

  • 15+ jaar ervaring in digitalisering

    In ouderenzorg en gehandicaptenzorg

  • 170.000 zorgverleners

    Maken gebruik van onze oplossingen

Heb je vragen over dit onderwerp?

Stel een vraag aan Heike:

Gerelateerde berichten

Blog19 sep 2024

Fierit officieel scholingsbureau voor Omaha

Bij Fierit zijn we trots om te melden dat we nu een erkend scholingsbureau zijn voor het Omaha System. Dit betekent dat we naast onze bestaande certificering als ECD-leverancier van Omaha, nu ook bevoegd zijn om zorgorganisaties te trainen in het gebruik van deze zorgmethodiek.
Lees meer +
Blog10 jun 2024

Blog: tijd teruggeven met het clickable dashboard

Bij Fierit besparen we zorgverleners tijd met ons clickable dashboard, dat essentiële cliëntgegevens centraal integreert. Dit systeem verbetert de efficiëntie, zodat zorgverleners meer tijd hebben voor zorgverlening.
Lees meer +
Blog19 jun 2023

GRIP op probleemgedrag

GRIP op probleemgedrag is een effectieve methode bij ouderen met dementie. Probleemgedrag – of onbegrepen gedrag – komt veel voor bij verpleeghuisbewoners met dementie.
Lees meer +
Opname06 jul 2021

Van wachtlijstbeheer naar zorglogistiek

De kranten staan er al jaren vol mee: wachtlijsten in de zorg. Zeker in de jeugdzorg en ggz zijn de problemen groot en zien we schrijnende gevallen in de media. Het ontbreekt in veel organisaties aan centraal inzicht in wachtlijsten, wachttijden of het aantal beschikbare bedden voor crisisopvang. Excelsheets, gefragmenteerde cijfers, geen inzicht in uitval en wachttijden in retroperspectief zijn een paar van de oorzaken.

Bekijk profielBekijk profiel

Start met inzicht en overzicht

In ons webinar ‘van wachtlijstbeheer naar zorglogistiek’ neemt Business consultant Willem Teunissen je mee in veel voorkomende oorzaken en knelpunten die hij regelmatig in zijn werk bij zorgorganisaties tegenkomt. Ook laat Willem zien welke stappen je kunt zetten om meer inzicht en overzicht te creëren in jouw zorgorganisatie, bijvoorbeeld door het inrichten van dashboards. Productmanager Heike Brandes laat zien wat mogelijke oplossingen kunnen zijn, nu en in de toekomst.

Dit webinar was op 6 juli. Heb je het gemist? Via het formulier kun je een link aanvragen om het webinar terug te kijken!

Bekijk profielBekijk profiel

Kijk het webinar terug

Na het versturen van het formulier krijg je een link om het webinar terug te kijken

Opname22 jun 2021

Maak optimaal gebruik van de subsidieregeling

Voor zorgorgorganisaties die actief zijn in de VVT en gehandicaptenzorg is het mogelijk om subsidieaanvragen in te dienen voor digitaliseringsinitiatieven. Het ministerie van VWS heeft aangegeven dat subsidieregeling InZicht (Versnellingsprogramma gegevensuitwisseling Langdurige Zorg) opnieuw is opengesteld. Mocht je in aanmerking komen voor deze subsidie dan moet de aanvraag vóór 1 september 2021 ingediend zijn.

Bekijk profielBekijk profiel

Programma InZicht
Het doel van InZicht is om zorgorganisaties te helpen om standaard digitale uitwisseling van gegevens met andere zorgverleners, cliënten of hun verwanten mogelijk te maken. Dit zorgt ervoor dat dubbele registratie niet meer nodig is en het voorkomt veel fouten. Zo hebben zorgprofessionals meer tijd en aandacht over voor hun cliënten. Ook voor cliënten en verwanten heeft deze uitwisseling van gegevens voordelen. Zo hebben zij veel meer regie over hun eigen zorgproces.

De Regeling InZicht bestaat op dit moment uit twee modules:
1. Module PGO: het ontsluiten van gegevens naar en werken met Persoonlijke Gezondheidsomgevingen (dit is een verplichte module).
2. Module eOverdracht: het elektronisch uitwisselen van gegevens in de verpleegkundige overdracht.

De subsidie voor de bovenstaande modules t bedraagt maximaal 200.000 euro per module en per organisatie.

Uitwisseling van gegevens geen keuze meer
Als Tenzinger vinden wij dit een belangrijk onderwerp en werken wij nauw samen met partijen die dit mogelijk maken. Zo hebben wij de afgelopen 1,5 jaar actief deelgenomen aan de zogenoemde ‘Proeftuinen InZicht’ en hebben we al ervaring opgedaan met het uitwisselen van gegevens (eOverdracht, PGO, medicatie). We vinden het belangrijk om onze opdrachtgevers hierin mee te nemen. In de toekomst is het uitwisselen van gegevens namelijk geen keuze meer, maar wetgeving. Denk bijvoorbeeld ook aan het invoeren van de Wet Elektronische gegevensuitwisseling, die naar verwachting dit jaar nog van kracht wordt.

Bekijk de opname van het webinar terug
Het kan zijn dat je als zorgorganisatie vragen hebt over de subsidieregeling of de aanpassingen die nodig zijn in Fierit om te voldoen aan de voorwaarden van de subsidieregeling. Tijdens dit webinar nemen onze sprekers je mee in de belangrijkste en meest gestelde vragen vanuit zorgorganisaties:

• Hoe werkt de subsidieaanvraag voor Programma InZicht?
• Wat komt er allemaal op ons af en waar moeten we rekening mee houden?
• Wat is de doorlooptijd?
• Hoe gaan andere zorgorganisaties hiermee om en wat zijn hun ervaringen?

Sprekers
Gerben de Ruiter – Product Manager Fierit bij Tenzinger
Roel Barelds – Product Manager Interoperability & Standardization bij Tenzinger
Ad Verschoor – Eigenaar bij Omniconnect. Heeft als consultant bij zorgorganisaties Koraal en Dichterbij een plan ontwikkeld voor de subsidieregeling.
Bonne Beenen – Commercieel Directeur bij Itzos. Itzos helpt met de transformatie naar datagedreven organisaties.

Na het bekijken van deze opname ben je volledig op de hoogte wat de subsidieregeling inhoudt en heb je handvatten gekregen om hier zelf mee aan de slag te gaan.

Bekijk de opname

Vul onderstaand formulier in en ontvang de opname van het webinar.

Opname18 mei 2021

Positieve Gezondheid in de praktijk

Sprekers:

Arriejanne Brouwer – Manager Productmanagement
Machteld Huber – Arts/Onderzoeker en oprichter IPH

In Positieve Gezondheid staat een betekenisvol leven centraal. Daarom wordt mensen gevraagd wat zij zélf het liefst willen veranderen. Je spreekt daarmee hun bron van veerkracht aan. Steeds meer professionals vinden in deze methodiek de sleutel om dat wat vastloopt in de zorg te verbeteren. Of het nu gaat om spreekuren, beleidskeuzes of de zorg voor patiënten.

De grondlegger van deze filosofie, Machteld Huber, gaat in gesprek met Arriejanne Brouwer. Want hoe breng je zo’n filosofie nu in de praktijk en hoe kijken we als softwareleverancier hier tegenaan? Je hoort het in deze opname over Positieve Gezondheid in de praktijk.

 

Machteld Huber (grondlegger van Positieve Gezondheid) en Arriejanne Brouwer (manager product management)

Bekijk de opname

Vul onderstaand formulier in en ontvang de opname van het webinar.

Opname18 mei 2021

Regeldruk binnen de langdurige zorg

Al jaren gaat de zorg gebukt onder zware regeldruk. Zorgmedewerkers brengen in verhouding veel tijd door achter de computer, tijd die we veel liever besteed zien aan cliënten en patiënten. Daarom is er al meerdere jaren aandacht voor het verlagen van die regeldruk. Maar wat zijn nu eigenlijk de oorzaken van regeldruk? Welke oplossingen zijn er al voorhanden en wat is het effect van de maatregelen die tot nu toe zijn genomen? In deze break-out sessie neemt Heike Brandes je mee langs deze vragen.

Bekijk profielBekijk profiel

Bekijk de opname

Vul onderstaand formulier in en ontvang de opname van het webinar.