Dit webinar werd gegeven op 30 juni 2022 en is een introductie op de Ideale Zorgorganisatie. In het webinar vertelden Business consultants Anne Feijen en Soleil Filarski over onze visie op de Ideale Zorgorganisatie en lichtten zij de 8 pijlers toe die in balans moeten zijn om een gezonde zorgorganisatie te zijn, die kan meebewegen met maatschappelijke veranderingen.
Business consultancy
Op weg naar de ideale zorgorganisatie
Opname
Meer tijd voor zorg met de Tenzinger Zorgapp
Als zorgprofessional besteed je natuurlijk zo veel mogelijk tijd aan je cliënten en ben je het liefst zo min mogelijk bezig met administratie en registratie. Toch is het belangrijk dat alle informatie over je cliënten altijd en overal beschikbaar is, voor een goed verloop van het zorgproces.
Maak het verschil, samen werken aan gezondheid
Zorg & ICT 2022
Dit evenement is geweest. Op 14, 15 en 16 juni stonden wij op de vakbeurs Zorg & ICT. We spraken weer veel interessante mensen en gaven inspirerende theatersessies. Hieronder vind je de onderwerpen en sprekers waarmee we de theaters vulden afgelopen juni.
Volgend jaar zijn we er weer! Zien we je daar?
Digitale innovatie als versterker van eigen regie
Heike Brandes & Anne Marsman
Dinsdag 14 juni 13:00-13:30
Eigen regie. Er zijn maar weinig termen binnen de zorg die zo vaak gebruikt worden als ‘eigen regie’. Maar wat is eigen regie eigenlijk en wat betekent het om géén ‘eigen regie’ te hebben?
Eigen regie kan worden versterkt door het hebben van inzicht in en overzicht op je eigen behandel- of begeleidingsproces, maar daarmee ben je als cliënt nog steeds maar beperkt in control. Door je ECD in te zetten als samenwerkingsplatform krijg je als cliënt de mogelijkheid zelf een bijdrage te leveren aan je eigen proces, je schrijft mee aan je eigen plan, hebt invloed op je eigen doelen en de voortgang daarop. Maar hoe kun je de tools die je ter beschikking staan ook echt gaan inzetten om je eigen regie te vergroten, en wat vraagt dat? Samen met ervaringsdeskundige en psychologe Anne Marsman gaat Heike Brandes, productmanager bij Tenzinger, op zoek naar antwoorden op deze vragen.
Van zorgdata naar inzicht en actie
Maja Vasić & Naud Wirtz
Donderdag 16 juni 11:30-12:00
In deze interactieve sessie neemt Maja Vasić, Business Developer bij data scale-up 6Gorilla’s, je mee in hoe real-time inzicht in je data al binnen een maand meetbare impact heeft op jouw zorginstelling. Samen met Naud Wirtz, Directeur van FortaServices, laat Maja zien hoe inzichten uit data toepasbaar gemaakt kunnen worden en hoe klein de stap naar volledige regie over je zorgprocessen is.
Cliëntspecifieke inzet van domotica in de langdurige zorg
Egbert Schaap & Gijs van Buitenen
Woensdag 15 juni 13:00-13:30
Domotica zet je het liefst zo cliëntspecifiek mogelijk in. Je wil veilige zorg bieden, zonder de privacy van je cliënt te schaden. Dat vraagt om slimme inzet van domotica. En om procedures die bepalen wie wanneer beslist wat er wordt ingezet. Behalve de cliënt zelf, spelen ook verwanten, zorgprofessionals en wet- en regelgeving hierin een rol. De inzet van domotica is veel meer dan alleen een technisch vraagstuk. Senior Business Consultant Egbert Schaap begeleidt samen met projectleider Gijs van Buitenen de implementatie van slimmere domotica bij zorginstelling SOVAK. In deze theatersessie nemen zij je mee in de uitdagingen en laten zij zien hoe SOVAK de cliënt centraal stelt, zonder scheinveiligheid te creëren.
Van harmonisatie naar optimalisatie
Albrecht van der Wier
Donderdag 16 juni 13:00-13:30
De implementatie van AFAS in je zorgorganisatie kan een impact hebben op de bedrijfsprocessen en je medewerkers. Tijdens deze sessie delen wij vanuit een klantcase wat er noodzakelijk is om AFAS succesvol te implementeren in je organisatie en hoe je het proces goed kunt sturen. Ook laten we zien hoe deze klant uiteindelijk van harmonisatie naar optimalisatie is gegaan. De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Het harmoniseren van je organisatie en het opnieuw uitvinden van je interne processen;
- De lessons learned van een goede AFAS implementatie;
- De investering in het optimaliseren van AFAS en wat levert het je concreet op?
5 strategische keuzes voor de jeugdzorg van morgen
Siep Kosse & Ariënne Visser
Woensdag 15 juni 13:45-14:15
Vooral in de jeugdzorg is regionale afstemming belangrijk. Hierin spelen ICT en data een steeds grotere rol. Welke vijf keuzes moeten zorgbestuurders maken om te komen tot regionale zorg-ecosystemen die de zorg voor jeugdigen optimaal alloceren? Die – anders gezegd – meer tijd opleveren voor degenen die dat het meeste nodig hebben? Tenzinger directeur, Siep Kosse, en zorgbestuurder, Didier Dohmen, pellen samen de mogelijkheden van ICT en data af.
Wachtlijsten in de zorg wegwerken?
Leer van de ‘first time right’ en ‘zero defects’-aanpak in andere sectoren
Al jarenlang kampen diverse deelsectoren van de zorg met wachtlijsten. Jeugdzorg, gz en ggz, verpleeghuiszorg, gehandicaptenzorg; overal staan cliënten lang op een wachtlijst. Soms zo lang dat ze vanzelf promoveren tot spoedgeval, waardoor de mensen op de reguliere wachtlijst nog langer moeten wachten. Alle betrokken stakeholders kennen het probleem, kennen ook schrijnende praktijkvoorbeelden, maar toch blijft geld altijd een issue. Daarom is het tijd om dit thema niet langer te bekijken door de kostenbril, maar door de bril van brede maatschappelijke opbrengsten.
Want al jaren gaan de debatten in politiek Den Haag vooral over de kosten van zorg. De gedachte achter de decentralisatie van jeugdzorg en thuiszorg naar gemeenten was dat door vroegsignalering zwaardere zorg voorkomen zou worden, wat zou leiden tot een bezuiniging. Die gedachte klopt ook wel. Er was bij het vaststellen van de budgetten alleen geen rekening gehouden met een sterk stijgende zorgvraag. Met als gevolg dat de huidige budgetten te krap zijn.
Het informele netwerk is overbelast
Dit leidt onherroepelijk tot een druk op gemeenteambtenaren die keukentafelgesprekken moeten voeren met cliënten. Zij zetten soms onbewust de verkeerde bril op. De bril: hoe kunnen we het netwerk rondom de cliënt zo mobiliseren dat zo min mogelijk formele en professionele zorg nodig is? In plaats van de bril: welke professionele zorg is nodig om de zelfredzaamheid van deze persoon, dit gezin of deze familie te vergroten? Er was daardoor onvoldoende oog voor het feit dat sommige cliënten het met hun informele netwerk alleen niet redden. Er was ook onvoldoende aandacht voor het feit dat het informele netwerk soms zo zwaar werd belast dat mantelzorgers het niet meer trokken. Omdat je als mantelzorger nooit tegen een kind, partner of ouder zegt ‘zoek het zelf maar uit’, vallen deze mensen uit op hun werk, ontwikkelen zelf aandoeningen die ze niet zouden hebben zonder de overbelasting en ga zo maar door.
Breng de gevolgschade in kaart
Daarom is het nu tijd om de gevolgschade eens te berekenen. Hoeveel kost het de maatschappij als we het capaciteitsvraagstuk in de gz en ggz, jeugdzorg, ouderenzorg en gehandicaptenzorg niet oplossen? Wat is de maatschappelijke impact van het huidige financiële beleid? Wat kost de vaak veel duurdere spoedzorg die nodig is doordat een wachtende cliënt niet op tijd is geholpen? Over hoeveel manjaren aan verloren arbeidsuren hebben we het doordat mantelzorgers uitvallen op hun werk of bewust minder uren gaan werken om mantelzorg te kunnen leveren?
Stel effectiviteit boven efficiency, kwaliteit boven kosten
Daarom is het tijd dat we als sector zelf de businesscase maken; een businesscase om aan te tonen wat het effect is op de totale maatschappelijke kosten als we het budget voor de zorg verhogen, zodat meer mensen de juiste zorg op het juiste tijdstip en de juiste plek ontvangen. Het is tijd om effectiviteit boven efficiency te stellen, om kwaliteit van zorg belangrijker te vinden dan de kosten. Want dan zullen veel van de dure escalaties niet meer nodig zijn en zal het verlies aan arbeidsproductiviteit van mantelzorgers als sneeuw voor de zon verdwijnen. Vraag het maar eens aan andere sectoren die focussen op ‘first time right’ en ‘zero defects’, zoals de producerende industrie. Zij kunnen je vertellen: een focus op kwaliteit leidt vanzelf tot kostenverlaging omdat de kosten van het herstellen van fouten hoger zijn dan de kosten die je eenmalig moet maken om ‘first time right’ te bereiken. Andersom leidt een focus op kosten tot meer fouten, meer rework en op lange termijn hogere kosten.
Kijk de kunst af bij de ziekenhuiszorg
Wil je inspiratie opdoen voor zo’n aanpak? Neem een voorbeeld aan de ziekenhuiszorg en aan alle belangengroepen daar omheen die momenteel allerhande cijfers ophoesten over de gevolgen van uitgestelde coronazorg. Zij presenteren zowel generieke als specifieke cijfers. Bijvoorbeeld: in 2020 zijn 4.000 minder nieuwe diagnoses van kanker gesteld. De diagnoses die wel gesteld werden, waren ernstiger. Zo is het aantal melanomen met uitzaaiingen naar de hersenen gestegen van 27 naar 41 procent (van alle uitgezaaide melanomen). Het zijn cijfers die in bijna iedere krant stonden en zelfs het tv-journaal haalden. Maak zo’n specifieke vertaling ook eens voor de ggz, jeugdzorg, ouderenzorg of gehandicaptenzorg. Hoeveel jongeren met een eetstoornis belanden door uitgestelde behandeling in het ziekenhuis? En hoeveel van hen overlijden?
Verbeteren begint met meten
Op hoog niveau ontstaat soms de neiging om te denken dat ‘het systeem nu eenmaal zo werkt’. Terwijl patiënten, ouders en behandelaren de wanhoop vaak nabij zijn. Waarom wordt een kind met kanker meteen behandeld, maar een kind met een eetstoornis aan zijn lot overgelaten? Als we als maatschappij en als zorgverleners echt willen dat hier iets aan verandert, dan moet je beginnen met meten. Hoeveel cliënten staan op een wachtlijst? Wat is hun diagnose? Hoe snel verslechtert hun prognose door uitgestelde zorg? Welke directe kosten brengt dat met zich mee? En welke indirecte kosten? Wedden dat de businesscase dan zo op tafel ligt?
Wil je weten hoe je kunt starten met meer en beter inzicht in je eigen wachtlijsten? Download onze whitepaper ‘Beter wachtrijmanagement met de Tenzinger wachtrijverslimmers.’
Neem contact op met Derkje
Positieve Gezondheid
Geeft een bredere kijk op de gezondheid van een cliënt
Positieve Gezondheid is een methodiek die een bredere kijk geeft op de gezondheid van een cliënt. Door vragen in te vullen kom je erachter hoe de cliënt zich echt voelt en dit is meer dan alleen de lichamelijke gezondheid. Je kunt als zorgprofessional hierdoor betere en passendere hulp aanbieden.
PREM (Patient Reported Experience Measure)
Meet de ervaringen van je cliënten
Er zijn steeds meer methodes en digitale meetinstrumenten beschikbaar voor het meten van de kwaliteit van zorg. Een methode die vaak gebruik wordt is PREM (Patient Reported Experience Measure).
Webinar
Goed voorbereid op de wijzigingen binnen de Wet zorg en dwang module
Begin januari 2022 staat er een release update gepland voor ons ECD Fierit. Hier zit een grote wijziging in voor de Wet zorg en dwang module. Wij nemen je in dit webinar graag mee in de impact van deze wijziging op het proces binnen jullie organisatie.
Nieuw proces
De Wet zorg en dwang module binnen Fierit bestaat momenteel uit drie onderdelen: de registratie, toepassing en evaluatie. De release update van Fierit begin januari bevat als grootste wijziging de samenvoeging van de registratie en de evaluatie. Dit betekent dat het aparte evaluatieformulier vanaf dat moment niet meer gebruikt hoeft te worden.
Onze sprekers Heike Brandes (Productmanager) en Chantal Jannink (Application Support Consultant) nemen je op dinsdag 25 januari van 15:00 tot 16:00 uur mee in de volgende vragen:
- Waarom zijn deze twee onderdelen samengevoegd?
- Hoe werkt het aangepaste registratieformulier en het nieuwe proces?
- Wat zijn de voordelen van het nieuwe proces?
- Hoe moet je omgaan met het autoriseren?
- Waar moet je rekening mee houden tijdens de uitrol?
Maken jullie gebruik van de Wet zorg en dwang module binnen Fierit of willen jullie dit gaan doen? Schrijf je dan in voor dit webinar!
Sprekers
Heike Brandes (Productmanager bij Tenzinger) + Chantal Jannink (Application Support Consultant bij Tenzinger)
10
Feb
Voor klanten, relaties en geïnteresseerden
Zorgverslimmers Show
Dit evenement heeft plaatsgevonden op 10 februari 2022. Toen nog volop in lockdown was dit een online event voor onze opdrachtgevers, relaties en andere geïnteresseerden. Tijdens deze talkshow ging presentatrice Nicole Terborg in gesprek met inspirerende en spraakmakende Zorgverslimmers. Het thema dat centraal stond: Zorgverslimmen: hoe doe je dat? Hoe creëer je meer tijd en aandacht voor innovatie in de zorg? En onder het motto ‘voorspellen is beter dan genezen’: hoe zet je data in voor een betere jeugd- en pleegzorg?
De Zorgverslimmer award
Tenzinger nomineert ieder jaar 24 zorgverslimmers. Met deze award wil Tenzinger iedereen in de zorg aansporen om mee te blijven denken én werken aan een slimmere zorg.
Tijdens de show werd bekend gemaakt dat Yvette Roke de award van 2021 gewonnen heeft!
Opname
Het gewone leven ervaren dankzij Triple-C
Gewoon leven. Dat willen we allemaal. Maar voor veel mensen met een (verstandelijke) beperking en gedragsproblemen is gewoon leven verre van vanzelfsprekend. Het behandel- en organisatiemodel Triple-C is erop gericht dat ook zij ‘het gewone leven’ ervaren. De drie C’s staan voor: Cliënt, Coach en Competentie. Door menselijke behoeften als uitgangspunt te nemen, zorg je ervoor dat spanningen, stress en probleemgedrag afneemt.
De Tenzinger Zorgapp
Houd meer waardevolle tijd over voor cliënten
Als zorgprofessional besteed je natuurlijk zo veel mogelijk tijd aan je cliënten en ben je het liefst zo min bezig met administratie en registratie. Maar als het dan tóch moet, dan natuurlijk zo comfortabel mogelijk. Daarom hebben wij de Tenzinger Zorgapp: hiermee heb je altijd en overal belangrijke informatie over je cliënten letterlijk binnen handbereik.