Opname01 jul 2022

Business consultancy

Op weg naar de ideale zorgorganisatie

Dit webinar werd gegeven op 30 juni 2022 en is een introductie op de Ideale Zorgorganisatie. In het webinar vertelden Business consultants Anne Feijen en Soleil Filarski over onze visie op de Ideale Zorgorganisatie en lichtten zij de 8 pijlers toe die in balans moeten zijn om een gezonde zorgorganisatie te zijn, die kan meebewegen met maatschappelijke veranderingen.

Stuur mij de opname

Vul onderstaand formulier in en ontvang de opname in je mailbox.

Ook interessant

Whitepaper04 nov 2020

De Ideale Zorgorganisatie: van meten naar beter

Lees meer +
Brochure30 jul 2021

Brochure De Ideale Zorgorganisatie

Onze visie op de Ideale Zorgorganisatie gaat ervan uit dat de belangrijke pijlers binnen een zorgorganisatie in balans zijn.
Lees meer +
Opname07 okt 2021

Met een gezonde cultuur op weg naar de ideale zorgorganisatie

Waarom is cultuur zo belangrijk in je zorgorganisatie? Is er binnen jullie organisatie sprake van een controle- of van een commitmentcultuur?
Lees meer +
Opname05 apr 2022

Opname

Meer tijd voor zorg met de Tenzinger Zorgapp

Als zorgprofessional besteed je natuurlijk zo veel mogelijk tijd aan je cliënten en ben je het liefst zo min mogelijk bezig met administratie en registratie. Toch is het belangrijk dat alle informatie over je cliënten altijd en overal beschikbaar is, voor een goed verloop van het zorgproces.

Bekijk de opname van het webinar

Met de Tenzinger Zorgapp heb je met één klik alle informatie die je nodig hebt. Zo bekijk je op elk moment veilig gegevens vanuit het ECD én voeg je snel nieuwe informatie toe. Je kunt dit direct bij de cliënt doen, zodat registratie achteraf niet meer nodig is. Zo bespaar je iedere dag aan administratieve lasten. Of je nu op locatie bij de zorginstelling werkt of altijd onderweg bent: onze app helpt je soepel door je dag heen!

In dit webinar dat op dinsdag 22 maart plaatsvond namen Arriejanne Brouwer (manager productmanagement bij Tenzinger) en Jos Koppelaar (directeur bij CareConnections) je mee in de functionaliteiten van de Tenzinger Zorgapp.

Heb je het webinar gemist of wil je deze terugkijken? Vul het formulier in en ontvang de opname direct.

Kijk het webinar terug

Na het versturen van het formulier ontvang je een link om het webinar terug te kijken

Terug naar alle eventsBeurs14 - 16 Jun09:30

Maak het verschil, samen werken aan gezondheid

Zorg & ICT 2022

Dit evenement is geweest. Op 14, 15 en 16 juni stonden wij op de vakbeurs Zorg & ICT. We spraken weer veel interessante mensen en gaven inspirerende theatersessies. Hieronder vind je de onderwerpen en sprekers waarmee we de theaters vulden afgelopen juni.

Volgend jaar zijn we er weer! Zien we je daar?

Digitale innovatie als versterker van eigen regie

Heike Brandes & Anne Marsman

Dinsdag 14 juni 13:00-13:30

Eigen regie. Er zijn maar weinig termen binnen de zorg die zo vaak gebruikt worden als ‘eigen regie’. Maar wat is eigen regie eigenlijk en wat betekent het om géén ‘eigen regie’ te hebben?

Eigen regie kan worden versterkt door het hebben van inzicht in en overzicht op je eigen behandel- of begeleidingsproces, maar daarmee ben je als cliënt nog steeds maar beperkt in control. Door je ECD in te zetten als samenwerkingsplatform krijg je als cliënt de mogelijkheid zelf een bijdrage te leveren aan je eigen proces, je schrijft mee aan je eigen plan, hebt invloed op je eigen doelen en de voortgang daarop. Maar hoe kun je de tools die je ter beschikking staan ook echt gaan inzetten om je eigen regie te vergroten, en wat vraagt dat? Samen met ervaringsdeskundige en psychologe Anne Marsman gaat Heike Brandes, productmanager bij Tenzinger, op zoek naar antwoorden op deze vragen.

Van zorgdata naar inzicht en actie

Maja Vasić & Naud Wirtz

Donderdag 16 juni 11:30-12:00

In deze interactieve sessie neemt Maja Vasić, Business Developer bij data scale-up 6Gorilla’s, je mee in hoe real-time inzicht in je data al binnen een maand meetbare impact heeft op jouw zorginstelling. Samen met Naud Wirtz, Directeur van FortaServices, laat Maja zien hoe inzichten uit data toepasbaar gemaakt kunnen worden en hoe klein de stap naar volledige regie over je zorgprocessen is.

Cliëntspecifieke inzet van domotica in de langdurige zorg

Egbert Schaap & Gijs van Buitenen

Woensdag 15 juni 13:00-13:30

Domotica zet je het liefst zo cliëntspecifiek mogelijk in. Je wil veilige zorg bieden, zonder de privacy van je cliënt te schaden. Dat vraagt om slimme inzet van domotica. En om procedures die bepalen wie wanneer beslist wat er wordt ingezet. Behalve de cliënt zelf, spelen ook verwanten, zorgprofessionals en wet- en regelgeving hierin een rol. De inzet van domotica is veel meer dan alleen een technisch vraagstuk. Senior Business Consultant Egbert Schaap begeleidt samen met projectleider Gijs van Buitenen de implementatie van slimmere domotica bij zorginstelling SOVAK. In deze theatersessie nemen zij je mee in de uitdagingen en laten zij zien hoe SOVAK de cliënt centraal stelt, zonder scheinveiligheid te creëren.

Van harmonisatie naar optimalisatie

Albrecht van der Wier

Donderdag 16 juni 13:00-13:30

De implementatie van AFAS in je zorgorganisatie kan een impact hebben op de bedrijfsprocessen en je medewerkers. Tijdens deze sessie delen wij vanuit een klantcase wat er noodzakelijk is om AFAS succesvol te implementeren in je organisatie en hoe je het proces goed kunt sturen. Ook laten we zien hoe deze klant uiteindelijk van harmonisatie naar optimalisatie is gegaan. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Het harmoniseren van je organisatie en het opnieuw uitvinden van je interne processen;
  • De lessons learned van een goede AFAS implementatie;
  • De investering in het optimaliseren van AFAS en wat levert het je concreet op?

 

5 strategische keuzes voor de jeugdzorg van morgen

Siep Kosse & Ariënne Visser

Woensdag 15 juni 13:45-14:15

Vooral in de jeugdzorg is regionale afstemming belangrijk. Hierin spelen ICT en data een steeds grotere rol. Welke vijf keuzes moeten zorgbestuurders maken om te komen tot regionale zorg-ecosystemen die de zorg voor jeugdigen optimaal alloceren? Die – anders gezegd – meer tijd opleveren voor degenen die dat het meeste nodig hebben? Tenzinger directeur, Siep Kosse, en zorgbestuurder, Didier Dohmen, pellen samen de mogelijkheden van ICT en data af.

Blog24 jan 2022

Wachtlijsten in de zorg wegwerken?

Leer van de ‘first time right’ en ‘zero defects’-aanpak in andere sectoren

Al jarenlang kampen diverse deelsectoren van de zorg met wachtlijsten. Jeugdzorg, gz en ggz, verpleeghuiszorg, gehandicaptenzorg; overal staan cliënten lang op een wachtlijst. Soms zo lang dat ze vanzelf promoveren tot spoedgeval, waardoor de mensen op de reguliere wachtlijst nog langer moeten wachten. Alle betrokken stakeholders kennen het probleem, kennen ook schrijnende praktijkvoorbeelden, maar toch blijft geld altijd een issue. Daarom is het tijd om dit thema niet langer te bekijken door de kostenbril, maar door de bril van brede maatschappelijke opbrengsten.

Benjamin Veld

Zorgverslimmer bij Fierit

Bekijk profielBekijk profiel

Want al jaren gaan de debatten in politiek Den Haag vooral over de kosten van zorg. De gedachte achter de decentralisatie van jeugdzorg en thuiszorg naar gemeenten was dat door vroegsignalering zwaardere zorg voorkomen zou worden, wat zou leiden tot een bezuiniging. Die gedachte klopt ook wel. Er was bij het vaststellen van de budgetten alleen geen rekening gehouden met een sterk stijgende zorgvraag. Met als gevolg dat de huidige budgetten te krap zijn.

Het informele netwerk is overbelast

Dit leidt onherroepelijk tot een druk op gemeenteambtenaren die keukentafelgesprekken moeten voeren met cliënten. Zij zetten soms onbewust de verkeerde bril op. De bril: hoe kunnen we het netwerk rondom de cliënt zo mobiliseren dat zo min mogelijk formele en professionele zorg nodig is? In plaats van de bril: welke professionele zorg is nodig om de zelfredzaamheid van deze persoon, dit gezin of deze familie te vergroten? Er was daardoor onvoldoende oog voor het feit dat sommige cliënten het met hun informele netwerk alleen niet redden. Er was ook onvoldoende aandacht voor het feit dat het informele netwerk soms zo zwaar werd belast dat mantelzorgers het niet meer trokken. Omdat je als mantelzorger nooit tegen een kind, partner of ouder zegt ‘zoek het zelf maar uit’, vallen deze mensen uit op hun werk, ontwikkelen zelf aandoeningen die ze niet zouden hebben zonder de overbelasting en ga zo maar door.

Breng de gevolgschade in kaart

Daarom is het nu tijd om de gevolgschade eens te berekenen. Hoeveel kost het de maatschappij als we het capaciteitsvraagstuk in de gz en ggz, jeugdzorg, ouderenzorg en gehandicaptenzorg niet oplossen? Wat is de maatschappelijke impact van het huidige financiële beleid? Wat kost de vaak veel duurdere spoedzorg die nodig is doordat een wachtende cliënt niet op tijd is geholpen? Over hoeveel manjaren aan verloren arbeidsuren hebben we het doordat mantelzorgers uitvallen op hun werk of bewust minder uren gaan werken om mantelzorg te kunnen leveren?

Stel effectiviteit boven efficiency, kwaliteit boven kosten

Daarom is het tijd dat we als sector zelf de businesscase maken; een businesscase om aan te tonen wat het effect is op de totale maatschappelijke kosten als we het budget voor de zorg verhogen, zodat meer mensen de juiste zorg op het juiste tijdstip en de juiste plek ontvangen. Het is tijd om effectiviteit boven efficiency te stellen, om kwaliteit van zorg belangrijker te vinden dan de kosten. Want dan zullen veel van de dure escalaties niet meer nodig zijn en zal het verlies aan arbeidsproductiviteit van mantelzorgers als sneeuw voor de zon verdwijnen. Vraag het maar eens aan andere sectoren die focussen op ‘first time right’ en ‘zero defects’, zoals de producerende industrie. Zij kunnen je vertellen: een focus op kwaliteit leidt vanzelf tot kostenverlaging omdat de kosten van het herstellen van fouten hoger zijn dan de kosten die je eenmalig moet maken om ‘first time right’ te bereiken. Andersom leidt een focus op kosten tot meer fouten, meer rework en op lange termijn hogere kosten.

Kijk de kunst af bij de ziekenhuiszorg

Wil je inspiratie opdoen voor zo’n aanpak? Neem een voorbeeld aan de ziekenhuiszorg en aan alle belangengroepen daar omheen die momenteel allerhande cijfers ophoesten over de gevolgen van uitgestelde coronazorg. Zij presenteren zowel generieke als specifieke cijfers. Bijvoorbeeld: in 2020 zijn 4.000 minder nieuwe diagnoses van kanker gesteld. De diagnoses die wel gesteld werden, waren ernstiger. Zo is het aantal melanomen met uitzaaiingen naar de hersenen gestegen van 27 naar 41 procent (van alle uitgezaaide melanomen). Het zijn cijfers die in bijna iedere krant stonden en zelfs het tv-journaal haalden. Maak zo’n specifieke vertaling ook eens voor de ggz, jeugdzorg, ouderenzorg of gehandicaptenzorg. Hoeveel jongeren met een eetstoornis belanden door uitgestelde behandeling in het ziekenhuis? En hoeveel van hen overlijden?

Verbeteren begint met meten

Op hoog niveau ontstaat soms de neiging om te denken dat ‘het systeem nu eenmaal zo werkt’. Terwijl patiënten, ouders en behandelaren de wanhoop vaak nabij zijn. Waarom wordt een kind met kanker meteen behandeld, maar een kind met een eetstoornis aan zijn lot overgelaten? Als we als maatschappij en als zorgverleners echt willen dat hier iets aan verandert, dan moet je beginnen met meten. Hoeveel cliënten staan op een wachtlijst? Wat is hun diagnose? Hoe snel verslechtert hun prognose door uitgestelde zorg? Welke directe kosten brengt dat met zich mee? En welke indirecte kosten? Wedden dat de businesscase dan zo op tafel ligt?

Wil je weten hoe je kunt starten met meer en beter inzicht in je eigen wachtlijsten? Download onze whitepaper ‘Beter wachtrijmanagement met de Tenzinger wachtrijverslimmers.’

Neem contact op met Derkje

Benjamin Veld

Zorgverslimmer bij Fierit

Neem contact opNeem contact op

Meer over wachtrijmanagement

Whitepaper09 nov 2021

Beter wachtrijmanagement met de Tenzinger wachtrijverslimmers

De wachtlijsten in de zorg groeien al jaren. En hoewel iedereen het belang ziet van het goed meten van de werkelijke wachttijden, zijn het verstrekken van inzicht in wachttijden en capaciteit taken die in de meest zorgorganisaties worden overgelaten aan secretariaten of zorgadministraties.
Lees meer +
Opname06 jul 2021

Van wachtlijstbeheer naar zorglogistiek

Het ontbreekt in veel zorgorganisaties aan centraal inzicht in wachtlijsten, wachttijden of het aantal beschikbare bedden voor crisisopvang.
Lees meer +
Brochure29 dec 2021

Positieve Gezondheid

Geeft een bredere kijk op de gezondheid van een cliënt

Positieve Gezondheid is een methodiek die een bredere kijk geeft op de gezondheid van een cliënt. Door vragen in te vullen kom je erachter hoe de cliënt zich echt voelt en dit is meer dan alleen de lichamelijke gezondheid. Je kunt als zorgprofessional hierdoor betere en passendere hulp aanbieden.

Gezondheid is meer dan alleen niet-ziek zijn

Onderzoeker en voormalig huisarts Machteld Huber vroeg aan ruim 2.000 mensen wat zij verstaan onder gezondheid. Wat blijkt? Het gaat mensen niet alleen om hun lichamelijke gezondheid. Ze vinden vooral een betekenisvol leven belangrijk. Daarom bedacht Machteld Huber een alternatief voor de gangbare definitie van gezondheid.

Positieve Gezondheid omvat zes pijlers die mensen alle zes als even belangrijk ervaren. Wij hebben deze methodiek beschikbaar gesteld binnen ons ECD Fierit om je inzicht te geven op de gesteldheid van de cliënt.

In deze brochure gaan we in op de zes pijlers van Positieve Gezondheid en delen we de voordelen voor jou als zorgprofessional om met deze methodiek te werken.

Mail mij de brochure

Vul onderstaand formulier in om de brochure te ontvangen.

Ook interessant

Brochure25 sep 2024

De 10 belangrijkste voordelen van het ECD Fierit

Met ons ECD Fierit worden alle zorg- en administratieve processen geoptimaliseerd en kunnen gegevens op een betrouwbare wijze en volgens wet- en regelgeving worden uitgewisseld.
Lees meer +
Brochure06 jun 2024

Fierit voor de ouderenzorg

Download de brochure en ontdek wat Fierit voor jouw organisatie binnen de ouderenzorg kan betekenen.
Lees meer +
Brochure06 jul 2023

Meer tijd voor zorg met functioneel applicatiebeheer

De rol functioneel applicatiebeheer in de zorg is misschien wel de meest onderbelichte rol bij zorgorganisaties. En dat terwijl FAB een grote rol speelt in de uitdagingen waar de zorg voor staat.
Lees meer +
Brochure27 dec 2021

PREM (Patient Reported Experience Measure)

Meet de ervaringen van je cliënten

Er zijn steeds meer methodes en digitale meetinstrumenten beschikbaar voor het meten van de kwaliteit van zorg. Een methode die vaak gebruik wordt is PREM (Patient Reported Experience Measure).

Volledig te doorlopen en volgen vanuit het ECD Fierit

Met behulp van PREM is het mogelijk om ervaringen van je cliënten over het zorgproces te meten. De PREM is een vragenlijst over de ervaring en beleving van cliënten met de aangeboden zorg.

In deze brochure vertellen we hoe je PREM kunt inzetten voor jouw cliënten binnen Fierit en de werking van het aanleveren van gegevens aan een gegevensmakelaar.

Mail mij de brochure

Vul onderstaand formulier in om de brochure te ontvangen.

Ook interessant

Brochure25 sep 2024

De 10 belangrijkste voordelen van het ECD Fierit

Met ons ECD Fierit worden alle zorg- en administratieve processen geoptimaliseerd en kunnen gegevens op een betrouwbare wijze en volgens wet- en regelgeving worden uitgewisseld.
Lees meer +
Brochure06 jun 2024

Fierit voor de ouderenzorg

Download de brochure en ontdek wat Fierit voor jouw organisatie binnen de ouderenzorg kan betekenen.
Lees meer +
Brochure06 jul 2023

Meer tijd voor zorg met functioneel applicatiebeheer

De rol functioneel applicatiebeheer in de zorg is misschien wel de meest onderbelichte rol bij zorgorganisaties. En dat terwijl FAB een grote rol speelt in de uitdagingen waar de zorg voor staat.
Lees meer +
Terug naar alle eventsWebinar25 Jan15:00

Webinar

Goed voorbereid op de wijzigingen binnen de Wet zorg en dwang module

Begin januari 2022 staat er een release update gepland voor ons ECD Fierit. Hier zit een grote wijziging in voor de Wet zorg en dwang module. Wij nemen je in dit webinar graag mee in de impact van deze wijziging op het proces binnen jullie organisatie.

Nieuw proces

De Wet zorg en dwang module binnen Fierit bestaat momenteel uit drie onderdelen: de registratie, toepassing en evaluatie. De release update van Fierit begin januari bevat als grootste wijziging de samenvoeging van de registratie en de evaluatie. Dit betekent dat het aparte evaluatieformulier vanaf dat moment niet meer gebruikt hoeft te worden.

Onze sprekers Heike Brandes (Productmanager) en Chantal Jannink (Application Support Consultant) nemen je op dinsdag 25 januari van 15:00 tot 16:00 uur mee in de volgende vragen:

  • Waarom zijn deze twee onderdelen samengevoegd?
  • Hoe werkt het aangepaste registratieformulier en het nieuwe proces?
  • Wat zijn de voordelen van het nieuwe proces?
  • Hoe moet je omgaan met het autoriseren?
  • Waar moet je rekening mee houden tijdens de uitrol?

Maken jullie gebruik van de Wet zorg en dwang module binnen Fierit of willen jullie dit gaan doen? Schrijf je dan in voor dit webinar!

Meld je aan voor het webinar

Sprekers

Heike Brandes (Productmanager bij Tenzinger) + Chantal Jannink (Application Support Consultant bij Tenzinger)

10

Feb

10

Feb

Terug naar alle eventsLive uitzending10 Feb14:30

Voor klanten, relaties en geïnteresseerden

Zorgverslimmers Show

Dit evenement heeft plaatsgevonden op 10 februari 2022. Toen nog volop in lockdown was dit een online event voor onze opdrachtgevers, relaties en andere geïnteresseerden. Tijdens deze talkshow ging presentatrice Nicole Terborg in gesprek met inspirerende en spraakmakende Zorgverslimmers. Het thema dat centraal stond: Zorgverslimmen: hoe doe je dat? Hoe creëer je meer tijd en aandacht voor innovatie in de zorg? En onder het motto ‘voorspellen is beter dan genezen’: hoe zet je data in voor een betere jeugd- en pleegzorg?

De Zorgverslimmer award

Tenzinger nomineert ieder jaar 24 zorgverslimmers. Met deze award wil Tenzinger iedereen in de zorg aansporen om mee te blijven denken én werken aan een slimmere zorg.

Tijdens de show werd bekend gemaakt dat Yvette Roke de award van 2021 gewonnen heeft!

Opname23 nov 2021

Opname

Het gewone leven ervaren dankzij Triple-C

Gewoon leven. Dat willen we allemaal. Maar voor veel mensen met een (verstandelijke) beperking en gedragsproblemen is gewoon leven verre van vanzelfsprekend. Het behandel- en organisatiemodel Triple-C is erop gericht dat ook zij ‘het gewone leven’ ervaren. De drie C’s staan voor: Cliënt, Coach en Competentie. Door menselijke behoeften als uitgangspunt te nemen, zorg je ervoor dat spanningen, stress en probleemgedrag afneemt.

Bekijk de opname

Hans van Wouwe (Hoofd behandeling bij ASVZ) is grondlegger van Triple-C en heeft onlangs samen met zijn collega Dick van de Weerd het boek ‘Triple-C, tot hier en verder’ uitgebracht. ‘In de medische traditie zijn we gewend om te diagnosticeren, classificeren en labelen. Dat zie je in de gehandicaptenzorg, maar ook in de jeugdzorg en de psychiatrie. De focus ligt op de stoornis, niet op de mens. Bij Triple-C ligt de focus niet op wat iemand heeft, maar op wat iemand nodig heeft.’

In dit webinar ging Heike Brandes (Product manager bij Tenzinger) in gesprek gegaan met Hans, die zijn kennis en ervaring heeft gedeeld die zij de afgelopen dertig jaar hebben opgedaan. Hij nam ons mee in de visie achter Triple-C en vertelt meer over hoe dit een stroming is geworden bij tientallen zorgorganisaties in ons land.

Sprekers

Heike Brandes (Productmanager bij Tenzinger) + Hans van Wouwe (Hoofd behandeling bij ASVZ)

Kijk het webinar terug

Na het versturen van het formulier ontvang je een link om het webinar terug te kijken

Brochure21 nov 2021

De Tenzinger Zorgapp

Houd meer waardevolle tijd over voor cliënten

Als zorgprofessional besteed je natuurlijk zo veel mogelijk tijd aan je cliënten en ben je het liefst zo min bezig met administratie en registratie. Maar als het dan tóch moet, dan natuurlijk zo comfortabel mogelijk. Daarom hebben wij de Tenzinger Zorgapp: hiermee heb je altijd en overal belangrijke informatie over je cliënten letterlijk binnen handbereik.

Snel inzicht in gegevens van jouw cliënt

Met de Tenzinger Zorgapp heb je met één klik alle informatie die je nodig hebt. Zo kun je op elk moment veilig gegevens vanuit het ECD bekijken én nieuwe informatie toevoegen. Je kunt dit direct bij de cliënt doen, zodat registratie achteraf niet meer nodig is. Het maakt niet uit of je op locatie werkt of altijd onderweg bent: onze app helpt je soepel door je dag heen!

In deze brochure lees je hoe de Tenzinger Zorgapp jou als zorgprofessional kan ondersteunen in je dagelijkse werkzaamheden.

Mail mij de brochure

Vul onderstaand formulier in om de brochure te ontvangen.

Ook interessant

Brochure25 sep 2024

De 10 belangrijkste voordelen van het ECD Fierit

Met ons ECD Fierit worden alle zorg- en administratieve processen geoptimaliseerd en kunnen gegevens op een betrouwbare wijze en volgens wet- en regelgeving worden uitgewisseld.
Lees meer +
Brochure06 jun 2024

Fierit voor de ouderenzorg

Download de brochure en ontdek wat Fierit voor jouw organisatie binnen de ouderenzorg kan betekenen.
Lees meer +
Brochure06 jul 2023

Meer tijd voor zorg met functioneel applicatiebeheer

De rol functioneel applicatiebeheer in de zorg is misschien wel de meest onderbelichte rol bij zorgorganisaties. En dat terwijl FAB een grote rol speelt in de uitdagingen waar de zorg voor staat.
Lees meer +

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Zo ben jij elke maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de zorg!

Door op de button te klikken ga je akkoord met het Fierit privacy statement