Blog17 aug 2021

Zorgvraagtypering

Wat is het? En waarom wordt het ingevoerd?

Naast de zorgprestaties wordt per 1 januari 2022 een start gemaakt met het afleiden en vastleggen van de zorgvraagtypering.

Naast de zorgprestaties wordt per 1 januari 2022 een start gemaakt met het afleiden en vastleggen van de zorgvraagtypering.

Wat is het en waarom wordt het ingevoerd?

Zorgvraagtypering is een middel om de (werkelijke) zorgbehoefte transparant te maken. Het helpt een verband te leggen tussen zorgvraag en inzet van zorg. Daarbij kan het gaan over zorgzwaarte, maar bijvoorbeeld ook over de kans op herstel of op stabiliteit, terugval of recidive. Zorgvraagtypering maakt afspraken mogelijk tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders over wat voor specifieke patiëntengroepen een reële vergoeding is, gegeven de voor die groep gepaste zorg. Elke cliënt wordt door de regiebehandelaar via een vragenlijst gescoord. Na het invullen van de vragen wordt via een algoritme een zorgvraagtypering afgeleid. Die typering staat op de factuur.

De zorgvraagtypering wordt in 2022 en 2023 geregistreerd om inzicht te krijgen in de relatie tussen de typering en de hoeveelheid geleverde zorg en om informatie te krijgen over welke verbeteringen er in de typering moeten worden doorgevoerd. Vanaf 2024 zal de zorgzwaartetypering een onderdeel worden van de contractering. Naar verwachting zal het een rol gaan spelen in de afspraken die aanbieders en verzekeraars gaan maken.

Wanneer moet er getypeerd worden?

De zorgvraagtypering wordt bij de start van de behandeling, vaak nadat de diagnostische fase is afgerond, door de regiebehandelaar uitgevoerd. Het is een momentopname. Als er aanleiding voor is, bijvoorbeeld bij verergering, ander inzicht of afname van problematiek kan een nieuwe typering worden uitgevoerd. Vanaf dat moment staat de nieuwe typering op de factuur. De zorgvraagtypering is niet afhankelijk van de behandelsetting. Als een cliënt klinisch wordt dan hoeft de typering niet aangepast te worden, tenzij de behandelaar van mening is dat de oude typering niet langer de lading dekt.

De zorgvraagtypering is niet verplicht om te kunnen factureren, immers op het moment van diagnose stellen is de zorgvraagtypering vaak nog niet bekend. De diagnostische consulten kunnen zonder typering gefactureerd worden.

Zorgtrajectnummer

De zorgvraagtypering geeft inhoudelijke informatie over (een deel van) de behandeling. Samen met de zorgprestaties die de hoeveelheid zorg weergeven ontstaat inzicht in omvang en zwaarte van de zorg. Om de eenheid van de totale behandeling te waarborgen is het zorgtrajectnummer in het leven geroepen. Alle losse zorgprestaties en de zorgvraagtypering(en) en de DSM-diagnose worden aan het zorgtrajectnummer gekoppeld. Door het zorgtrajectnummer ontstaat informatie over het hele traject van de cliënt. Je kunt het beschouwen als een ‘onder water’ DBC met zorgzwaarte informatie.

Het zorgtraject is niet afhankelijk van tijd, diagnosen of zorgvraagtypering. Het wordt geopend bij de start van de behandeling en blijft door lopen totdat de behandeling wordt afgesloten. Dat kan na een paar maanden zijn, maar het kan ook een aantal jaren open blijven staan. Er staat per instelling altijd maar één zorgtrajectnummer per cliënt open. Parallelliteit is niet toegestaan.

Hoe gaat de zorgvraagtypering werken in de praktijk?

Zoals gezegd wordt de zorgvraagtypering door de regiebehandelaar uitgevoerd. Daarvoor moet een vragenlijst worden ingevuld. Er zijn twee soorten vragenlijsten: De volledige HoNOS+-vragenlijst en de dynamische versie van de HoNOS+-vragenlijst. Er kan gekozen worden voor de dynamische vragenlijst. Met 5-6 vragen wordt een typering afgeleid. De dynamische lijst mag gebruikt worden onder de voorwaarde dan minimaal 5% van de cliënten met de volledige lijst wordt getypeerd.
Het is de bedoeling dat de vragenlijst in het ECD kan worden geopend en afgenomen. Hoe het wordt uitgevoerd zal per ICT-leverancier verschillen.

Zorgvraagtypering bestaande cliënten

Wordt bij een declaratie voor een patiënt in 2022 het zorglabel ‘overgang uit oude bekostiging’ gebruikt, dan moeten behandelconsulten van deze patiënt vanaf het eerste logische moment en uiterlijk 1 januari 2023 voorzien zijn van een zorgvraagtype. Partijen hebben met elkaar afgesproken dat de vastlegging van het zorgvraagtype zal plaatsvinden tijdens het eerste logische moment in het behandelproces. Doorgaans is dit het moment waarop de (voortgang van de) behandeling wordt geëvalueerd.

 

Meer weten over hoe wij kunnen helpen bij de implementatie van het zorgprestatiemodel?

Lees hier meer over onze aanpak

Ook interessant

Brochure06 jul 2023

Meer tijd voor zorg met functioneel applicatiebeheer

De rol functioneel applicatiebeheer in de zorg is misschien wel de meest onderbelichte rol bij zorgorganisaties. En dat terwijl FAB een grote rol speelt in de uitdagingen waar de zorg voor staat.
Lees meer +
Whitepaper14 jun 2023

Een heldere API strategie maakt verzamelen, verbinden en verslimmen mogelijk

Elektronische gegevensuitwisseling wordt steeds meer een randvoorwaarde voor het bieden van goede zorg. Daarin spelen API's een grote rol. In dit whitepaper lees je meer over het inzetten van API's.
Lees meer +
Brochure08 jun 2023

Samen verslimmen we de zorg

Wij zijn er om met data de zorg te verbeteren. Vermenselijken. En verslimmen. Want wie slim zorgt, heeft meer tijd + aandacht + geld voor wat écht belangrijk is. Met onze innovaties, producten en voorspellers zetten we menselijke zorg voorop.
Lees meer +

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Zo ben jij elke maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de zorg!

Door op de button te klikken ga je akkoord met het Fierit privacy statement