Neem vrijblijvend contact op
Bel +31 88 648 10 12

Hoe Mobile Healthcare ons nú al kan helpen

Leestijd: 7 minuten


Op dit moment werken 1 op de 7 werknemers in Nederland in de zorg. Als we in dit tempo zo door gaan, dan moet in 2040 1 op de 4 werknemers in de zorg werken. Dit zijn jaarlijks maar liefst 40.000 extra mensen die nodig zijn in de zorg. Hoe kunnen we deze uitdagingen met beide handen vastgrijpen? En hoe kunnen mobiele oplossingen nú al helpen met de uitdagingen waar zorgorganisaties dagelijks mee te maken hebben? Gerben de Ruiter, Productmanager bij Tenzinger deelt zijn visie hierop.

 

Van ketenzorg naar netwerkzorg

‘Eigenlijk zoals in de introductie ook wordt verteld staat de zorg de aankomende jaren voor een enorme uitdaging. De zorg is bijvoorbeeld wijkgerichter geworden. Mensen zijn steeds meer onderweg en leveren niet alleen zorg binnen een instelling. Verschillende zorgorganisaties en disciplines komen elkaar waar dan ook steeds meer tegen om gezamenlijk zorg te verlenen voor die ene cliënt. Zorgprofessionals van verschillende aanbieders en met verschillende disciplines werken hierdoor steeds meer samen. Het is dus geen ketenzorg meer, maar netwerkzorg.

 

Wat ik zelf een hele mooie verandering vindt is dat deze samenwerking natuurlijk ook direct invloed heeft op de cliënt. De cliënt (of mantelzorger) kan echt regie pakken, wordt steeds meer betrokken in de behandeling en kan hier zelf keuzes in maken. De manier van samenwerken tussen cliënten en zorgprofessionals veranderd dus ook.’

 

Vanuit de overheid zijn er steeds meer regels waar zorgorganisaties aan moeten voldoen. Denk bijvoorbeeld aan de Wet cliëntenrechten, wat het verplicht maakt dat je altijd elektronische inzage van je eigen gegevens moet kunnen hebben. Maar denk ook aan PGO’s (Persoonlijke gezondheidsomgeving) en MedMij. Er zijn steeds meer ontwikkelingen om de burger te ondersteunen in het krijgen van regie. Gerben vult hierop aan: ‘We moeten ervoor zorgen dat de wet- en regelgeving er niet toe gaat leiden dat de administratieve lasten steeds groter worden. Het wordt dan voor zorgprofessionals steeds lastiger om tijd te besteden aan cliënten. Daarbij zien wij ook dat zij worstelen met het delen van informatie. Zorgprofessionals willen samenwerken met alle betrokkenen voor de best mogelijke zorg voor de cliënt. Maar hoe krijg je nu je rapportage bij een andere discipline? Dit zijn uitdagingen waar ik en mijn team zich iedere dag mee bezig houden.’

 

We kunnen nú al inspelen op de uitdagingen van de zorg

Tenzinger is een technologie bedrijf dat zich richt op de zorg. Wij snappen de technologie en maken dit nuttig voor de zorg. De uitdagingen van de zorg leren we kennen vanuit gesprekken met de markt. ‘We zijn natuurlijk al jaren bezig met de uitdagingen en vraagstukken in de zorg. We werken daarom ook graag samen met onze klanten. Zo weten we wat er in de zorg speelt en waar er behoefte aan is. Uiteindelijk staat de zorg, en dan met name de zorgmedewerkers en de cliënt, centraal bij onze ontwikkelingen. Maar wel zodanig dat de bedrijfsvoering hun werk ook goed kan blijven doen. De registraties vanuit de zorg moet informatie worden voor de bedrijfsvoering. Natuurlijk met zo min mogelijk administratieve last.

 

Om een voorbeeld te geven merken we bijvoorbeeld dat er op dit moment veel behoefte is aan eenvoud, duidelijkheid en informatie. Als je bij je cliënt aankomt wil je vooraf al geïnformeerd zijn, zodat je in het contact alle aandacht aan je cliënt kan geven. Iemand moet zich eenvoudig kunnen inlezen en actuele informatie over de cliënt weten. Een verslag of activiteit moet eenvoudig gemaakt kunnen worden en vervolgens wil je kunnen zien waar je hierna naar toe moet en de route scannen. Tussendoor moet je misschien een crisis interventie plegen, je kilometers declararen of heb je een andere ongeplande activiteit die je gemakkelijk moet kunnen vastleggen. Hier wil je verder geen lasten bij hebben. Je wilt snel en soepel door je dag heen geholpen worden. De registratie van jouw zorgwerkzaamheden moeten ‘als vanzelf’ tevens leiden tot verantwoording van jouw activiteiten. Al deze informatie hebben we bij Tenzinger meegenomen in de ontwikkeling van onze Zorg App. Bovenstaand voorbeeld is dus geen toekomst, maar kan nu al. Er is nu al zo veel mogelijk met onze mobiele oplossingen. Zo worden zorgorganisaties nu al geholpen met alle uitdagingen waar een zorgprofessional dagelijks mee te maken heeft.

 

En we zijn zeker nog lang niet klaar! We zitten bij Tenzinger nooit stil. We hebben heel veel ideeën en kijken hoe we onze huidige oplossingen door kunnen ontwikkelen en ook nieuwe oplossingen kunnen ontwikkelen. Doordat we onlangs verder gegaan zijn als één Tenzinger kunnen we alle expertise van onze collega’s bij elkaar brengen. Er is zo veel kennis en ervaring in huis dat we nu nog meer slagkracht hebben om écht het verschil te maken in de zorg.’

 

Mobile Healthcare en gebruik van data zal op de voorgrond komen

‘In ons privé leven doen wij allen al heel veel ‘mobile’. In de zorg gebeurd dit nu ook meer en meer en met onze app ondersteunen we dit. Naast dat we kijken naar de huidige (door)ontwikkelingen, houden we ons bijvoorbeeld ook bezig met het verbeteren van de integratie van E-health en andere applicaties. We willen eigenlijk dat een zorgprofessional het gevoel heeft dat hij of zij vanuit één systeem werkt en hierin alles kan doen wat nodig is om zijn of haar dagelijkse werk zo gemakkelijk en goed mogelijk uit te voeren. De Zorg App is daarbij een belangrijk middel, maar ook de recente samenwerking met Centralpoint is een mooi voorbeeld. Met Centralpoint hebben we een totaaloplossing ontwikkeld om zowel je software als hardware naadloos op elkaar te laten aansluiten. Zo heeft een zorgorganisatie ook geen omkijken meer naar het beheer van devices. Onlangs heb ik hier samen met Gerben Boom van Centralpoint een eerste online sessie over gegeven.

 

Naast de huidige Zorg App en samenwerkingen gaan wij ook slim gebruik maken van de data die beschikbaar is. Alle jarenlange registraties zitten nog opgesloten in databases maar bevatten een schat aan informatie. Met moderne technologie kunnen wij de informatie ontsluiten en via bijvoorbeeld de Zorg App aan de zorg terug te geven. Denk bijvoorbeeld aan een sentiment-analyse of slimme signaleringen o.b.v. teksten. Deze technologie is vandaag de dag beschikbaar voor de zorg en we willen dit nu graag naar voren brengen.

 

Kortom: We kunnen nu al heel veel om de dagelijkse zorg en samenwerkingen te ondersteunen en daarnaast kijken we voortdurend naar de mogelijkheden om dit verder te brengen, ‘Mobile Healthcare’ en het gebruik van data zal dus nog veel meer op de voorgrond gaan komen de aankomende jaren. Anywho. Anytime. Anydevice. Anytime.’

Gerben de Ruiter | Hoe Mobile Healthcare ons nú al kan helpen

Gerben de Ruiter heeft 19 jaar ervaring op het snijvlak zorg en IT. De helft van deze tijd heeft Gerben gewerkt bij GGZ instelling, waar hij de verschillende aspecten van een zorgaanbieder heeft leren kennen. Op dit moment is hij Productmanager bij Tenzinger en werkt hij aan de visie en strategie op onze producten.

Door: Gerben de Ruiter

22 februari 2021


Heb je vragen? Neem dan contact op met mij

Bekijk ook onze Lunch & Learn sessies over dit onderwerp:



De mobiele Apple werkplek voor jouw zorgorganisatie

Met trots kunnen wij jullie tijdens deze sessie meer vertellen over de recente samenwerking tussen Centralpoint en Tenzinger. Om goede zorg te kunnen leveren hebben zorgmedewerkers naast goede hardware en infrastructuur baat bij de juiste ondersteunende software. Gezamenlijk werken Centralpoint, Tenzinger en Apple samen om medewerkers zo efficiënt mogelijk te laten werken. Tijdens deze sessie nemen we je graag mee in alle mogelijkheden om zowel je software als hardware naadloos op elkaar te laten aansluiten.

 

Sprekers:

Gerben Boom – Teammanager Apple (Centralpoint) & Gerben de Ruiter – Productmanager (Tenzinger)

 

 

Bekijk de opname van deze sessie terug

 

Hoe kan Mobile Healthcare een bijdrage leveren aan de glimlach van een cliënt?

Op deze vraag gaat Diana Lardinois van Koraal in samenwerking met Fierit antwoord op geven. Een kijkje in de keuken hoe de ontwikkelingen van Tenzinger invulling geven op de vraag: Hoe kunnen we meer tijd en aandacht vrij maken voor de cliënt? Door minder achter de computer te zitten en direct informatie te kunnen verwerken ben je als zorgmedewerker ook echt klaar aan het einde van je dienst. De Teamleider moet de informatie op zijn bureau krijgen op basis waarvan hij goed kan sturen op het team. Dat betekent dat je niet onder registratie uitkomt, maar die moet dan wel zo simpel zijn dat de cliënt er zo weinig mogelijk last van heeft. In deze Lunch & Learn nemen we jullie mee in een verhaal van de praktijk; voor de praktijk.

 

Sprekers:
Diana Lardinois van Koraal

Malou Nellissen – Accountmanager & Peter van Hulzen – Teammanager Solutions VVT en GZ

 

Bekijk de opname van deze sessie terug

 

Dit kan ook interessant voor je zijn