Whitepaper15 dec 2021

Standaardisatie van contractafspraken

De afsprakenkaart; van chaos naar inzicht en overzicht

Om de financieel-administratieve afspraken tussen gemeenten en zorgaanbieders verder te standaardiseren is Ketenbureau i-Sociaal Domein in 2019 gestart met het project afsprakenkaart. Dit whitepaper is in samenwerking met het Ketenbureau i-Sociaal Domein tot stand gekomen.

Vereenvoudig financieel-administratieve lasten met de Afsprakenkaart

Het doel van dit project is om overzicht en inzicht geven in de contractuele afspraken tussen gemeenten en aanbieders betreffende de financieel-administratieve processen. 

In deze whitepaper lees je:

  • Over het ontstaan van het project;
  • Hoe dit project een rol kan spelen in het terugdringen van de administratieve lasten;
  • Wat de Afpsrakenkaart oplevert voor zowel zorgaanbieders als gemeenten.

Mail mij deze whitepaper

Vul onderstaand formulier in om de whitepaper te ontvangen.

Brochure21 nov 2021

De Tenzinger Zorgapp

Houd meer waardevolle tijd over voor cliënten

Als zorgprofessional besteed je natuurlijk zo veel mogelijk tijd aan je cliënten en ben je het liefst zo min bezig met administratie en registratie. Maar als het dan tóch moet, dan natuurlijk zo comfortabel mogelijk. Daarom hebben wij de Tenzinger Zorgapp: hiermee heb je altijd en overal belangrijke informatie over je cliënten letterlijk binnen handbereik.

Snel inzicht in gegevens van jouw cliënt

Met de Tenzinger Zorgapp heb je met één klik alle informatie die je nodig hebt. Zo kun je op elk moment veilig gegevens vanuit het ECD bekijken én nieuwe informatie toevoegen. Je kunt dit direct bij de cliënt doen, zodat registratie achteraf niet meer nodig is. Het maakt niet uit of je op locatie werkt of altijd onderweg bent: onze app helpt je soepel door je dag heen!

In deze brochure lees je hoe de Tenzinger Zorgapp jou als zorgprofessional kan ondersteunen in je dagelijkse werkzaamheden.

Mail mij de brochure

Vul onderstaand formulier in om de brochure te ontvangen.

Ook interessant

Brochure25 sep 2024

De 10 belangrijkste voordelen van het ECD Fierit

Met ons ECD Fierit worden alle zorg- en administratieve processen geoptimaliseerd en kunnen gegevens op een betrouwbare wijze en volgens wet- en regelgeving worden uitgewisseld.
Lees meer +
Brochure06 jun 2024

Fierit voor de ouderenzorg

Download de brochure en ontdek wat Fierit voor jouw organisatie binnen de ouderenzorg kan betekenen.
Lees meer +
Brochure06 jul 2023

Meer tijd voor zorg met functioneel applicatiebeheer

De rol functioneel applicatiebeheer in de zorg is misschien wel de meest onderbelichte rol bij zorgorganisaties. En dat terwijl FAB een grote rol speelt in de uitdagingen waar de zorg voor staat.
Lees meer +
Blog17 aug 2021

Zorgvraagtypering

Wat is het? En waarom wordt het ingevoerd?

Naast de zorgprestaties wordt per 1 januari 2022 een start gemaakt met het afleiden en vastleggen van de zorgvraagtypering.

Naast de zorgprestaties wordt per 1 januari 2022 een start gemaakt met het afleiden en vastleggen van de zorgvraagtypering.

Wat is het en waarom wordt het ingevoerd?

Zorgvraagtypering is een middel om de (werkelijke) zorgbehoefte transparant te maken. Het helpt een verband te leggen tussen zorgvraag en inzet van zorg. Daarbij kan het gaan over zorgzwaarte, maar bijvoorbeeld ook over de kans op herstel of op stabiliteit, terugval of recidive. Zorgvraagtypering maakt afspraken mogelijk tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders over wat voor specifieke patiëntengroepen een reële vergoeding is, gegeven de voor die groep gepaste zorg. Elke cliënt wordt door de regiebehandelaar via een vragenlijst gescoord. Na het invullen van de vragen wordt via een algoritme een zorgvraagtypering afgeleid. Die typering staat op de factuur.

De zorgvraagtypering wordt in 2022 en 2023 geregistreerd om inzicht te krijgen in de relatie tussen de typering en de hoeveelheid geleverde zorg en om informatie te krijgen over welke verbeteringen er in de typering moeten worden doorgevoerd. Vanaf 2024 zal de zorgzwaartetypering een onderdeel worden van de contractering. Naar verwachting zal het een rol gaan spelen in de afspraken die aanbieders en verzekeraars gaan maken.

Wanneer moet er getypeerd worden?

De zorgvraagtypering wordt bij de start van de behandeling, vaak nadat de diagnostische fase is afgerond, door de regiebehandelaar uitgevoerd. Het is een momentopname. Als er aanleiding voor is, bijvoorbeeld bij verergering, ander inzicht of afname van problematiek kan een nieuwe typering worden uitgevoerd. Vanaf dat moment staat de nieuwe typering op de factuur. De zorgvraagtypering is niet afhankelijk van de behandelsetting. Als een cliënt klinisch wordt dan hoeft de typering niet aangepast te worden, tenzij de behandelaar van mening is dat de oude typering niet langer de lading dekt.

De zorgvraagtypering is niet verplicht om te kunnen factureren, immers op het moment van diagnose stellen is de zorgvraagtypering vaak nog niet bekend. De diagnostische consulten kunnen zonder typering gefactureerd worden.

Zorgtrajectnummer

De zorgvraagtypering geeft inhoudelijke informatie over (een deel van) de behandeling. Samen met de zorgprestaties die de hoeveelheid zorg weergeven ontstaat inzicht in omvang en zwaarte van de zorg. Om de eenheid van de totale behandeling te waarborgen is het zorgtrajectnummer in het leven geroepen. Alle losse zorgprestaties en de zorgvraagtypering(en) en de DSM-diagnose worden aan het zorgtrajectnummer gekoppeld. Door het zorgtrajectnummer ontstaat informatie over het hele traject van de cliënt. Je kunt het beschouwen als een ‘onder water’ DBC met zorgzwaarte informatie.

Het zorgtraject is niet afhankelijk van tijd, diagnosen of zorgvraagtypering. Het wordt geopend bij de start van de behandeling en blijft door lopen totdat de behandeling wordt afgesloten. Dat kan na een paar maanden zijn, maar het kan ook een aantal jaren open blijven staan. Er staat per instelling altijd maar één zorgtrajectnummer per cliënt open. Parallelliteit is niet toegestaan.

Hoe gaat de zorgvraagtypering werken in de praktijk?

Zoals gezegd wordt de zorgvraagtypering door de regiebehandelaar uitgevoerd. Daarvoor moet een vragenlijst worden ingevuld. Er zijn twee soorten vragenlijsten: De volledige HoNOS+-vragenlijst en de dynamische versie van de HoNOS+-vragenlijst. Er kan gekozen worden voor de dynamische vragenlijst. Met 5-6 vragen wordt een typering afgeleid. De dynamische lijst mag gebruikt worden onder de voorwaarde dan minimaal 5% van de cliënten met de volledige lijst wordt getypeerd.
Het is de bedoeling dat de vragenlijst in het ECD kan worden geopend en afgenomen. Hoe het wordt uitgevoerd zal per ICT-leverancier verschillen.

Zorgvraagtypering bestaande cliënten

Wordt bij een declaratie voor een patiënt in 2022 het zorglabel ‘overgang uit oude bekostiging’ gebruikt, dan moeten behandelconsulten van deze patiënt vanaf het eerste logische moment en uiterlijk 1 januari 2023 voorzien zijn van een zorgvraagtype. Partijen hebben met elkaar afgesproken dat de vastlegging van het zorgvraagtype zal plaatsvinden tijdens het eerste logische moment in het behandelproces. Doorgaans is dit het moment waarop de (voortgang van de) behandeling wordt geëvalueerd.

 

Meer weten over hoe wij kunnen helpen bij de implementatie van het zorgprestatiemodel?

Lees hier meer over onze aanpak

Ook interessant

Brochure06 jul 2023

Meer tijd voor zorg met functioneel applicatiebeheer

De rol functioneel applicatiebeheer in de zorg is misschien wel de meest onderbelichte rol bij zorgorganisaties. En dat terwijl FAB een grote rol speelt in de uitdagingen waar de zorg voor staat.
Lees meer +
Whitepaper14 jun 2023

Een heldere API strategie maakt verzamelen, verbinden en verslimmen mogelijk

Elektronische gegevensuitwisseling wordt steeds meer een randvoorwaarde voor het bieden van goede zorg. Daarin spelen API's een grote rol. In dit whitepaper lees je meer over het inzetten van API's.
Lees meer +
Brochure08 jun 2023

Samen verslimmen we de zorg

Wij zijn er om met data de zorg te verbeteren. Vermenselijken. En verslimmen. Want wie slim zorgt, heeft meer tijd + aandacht + geld voor wat écht belangrijk is. Met onze innovaties, producten en voorspellers zetten we menselijke zorg voorop.
Lees meer +
Opname08 jun 2021

Simulaties: uitkomsten en inzichten uitgelegd

Simulatie ZPM

Benieuwd naar de resultaten van de simulaties bij onze opdrachtgevers, tot nu toe? Bekijk de opname terug van ons webinar van 8 juni. Hierin presenteren we een globaal beeld van de uitkomsten. We kijken of er patronen zichtbaar zijn, waardoor die veroorzaakt worden en – misschien wel het belangrijkste – wat kunnen we er aan doen?

In het webinar gaan we in gesprek met zorgorganisaties waarbij we de simulaties uitvoerden: Johan Linssen, bestuurder van Yes We Can Clinics en Jeffrey de Roock, manager bedrijfsvoering van Apanta.

Rens van Vark, accountmanager en Jaap Stam, strategisch adviseur van Tenzinger en 6Gorilla’s duiden de uitkomsten en nemen je mee in de achtergronden. Wat hebben organisaties aan de uitkomsten en wat kunnen ze ermee doen.

Ben je ook nieuwsgierig naar de impact van de simulaties? Bekijk dan de opname terug!

Vraag de opname aan

Opname23 mrt 2021

E-health…dichtbij dankzij de afstand

Bij e-health denken we al snel aan het gebruik van online tools zoals beeldbellen, online dagboeken en allerlei andere mobiele apps die ondersteunen bij de behandeling. Tijdens de coronacrisis zijn deze tools bijna onmisbaar geworden om het werk van een zorgprofessional te kunnen uitvoeren. Maar draait het wel echt om de tools, of komt er meer bij kijken?

Tijdens het webinar ‘E-health…dichtbij dankzij de afstand’ gaat Arriejanne Brouwer, Manager Product Management bij Tenzinger, in gesprek met Philippe Bocklandt. Philippe is docent en onderzoeksmedewerker onlinehulp bij Arteveldehogeschool in Gent. In samenwerking met welzijns- en zorgorganisaties ontwikkelde de Arteveldehogeschool meerdere methodieken voor online hulpmethodieken. Daarnaast zetten ze ondersteunende hulpmiddelen in om e-health op een professionele wijze te implementeren.

Laat je tijdens de opname inspireren door de visie op het implementeren van e-health vanuit Vlaamse zorginstellingen.

Bekijk de opname van het webinar door je gegevens in het formulier in te vullen.

Het webinar is geschikt voor onder andere informatie- en programma managers, ondersteuningsfunctionaris cliëntparticipatie en digicoaches.

Bekijk de opname

Vul onderstaand formulier in en ontvang de opname van het webinar.

Blog28 apr 2020

Dossierinzage: houden zorgverlener en cliënt controle?

Met de wet Cliëntenrechten hebben cliënten vanaf 1 juli het recht om digitale inzage te krijgen in het medisch dossier. Dat lijkt vrij logisch; de zorgverlener schrijft iets over jou en deelt dat mogelijk ook nog met collega’s en andere zorginstellingen die voor jou zorgen, dus jij hebt het recht om te zien wat dat is. Maar er zijn meerdere aspecten die aandacht verdienen.

Bekijk profielBekijk profiel

Zo is het niet altijd wenselijk als de cliënt bepaalde informatie in het dossier al ziet, voordat dit is besproken met de cliënt. Met oog op het welbevinden van de cliënt zal de behandelaar daarom bepaalde informatie liever nog niet delen, voordat er een gesprek heeft plaatsgevonden. Een oplossing die voor de hand ligt, is bijvoorbeeld de cliënt een keuze te geven: wil je een uitslag al in zien, zonder de behandelaar gesproken te hebben? Maar wat als de cliënt dat zelf niet in kan schatten? Dan zou je toch ook willen kiezen voor tijdelijke afscherming.

Wat mag wanneer en met wie gedeeld worden?

Als Product Owner bij Tenzinger houd ik samen met mijn collega’s dagelijks in de gaten wat er verandert in de wereld en welke nieuwe technologische mogelijkheden er ontstaan. Samen zorgen we voor een roadmap op basis waarvan verdere ontwikkelingen in Medicore worden gepland. Met onze opdrachtgevers zoeken we in focussessies naar handige oplossingen voor veranderende vereisten. Zelf heb ik mij de afgelopen tijd beziggehouden met meerdere ontwikkelingen op het gebied van authenticatie en autorisatie. Naast deze onderwerpen heb ik onlangs mijn focus verlegd naar het schrijven van het dossier, ofwel het vastleggen van medisch inhoudelijke gegevens. Daarin zijn standaardisatie en structurering een groot aandachtspunt. Deels omdat de VIPP-regelingen erg actueel zijn natuurlijk, en deels omdat bepaalde onderdelen van de wet cliëntenrechten ingaan per juli 2020. Want voordat je gegevens kunt uitwisselen of digitaal ter beschikking stelt aan de cliënt, moet je naast dezelfde taal spreken, ook duidelijk kunnen maken welk deel van de informatie eigenlijk gedeeld mag worden met wie.

Geen stuk verslag over de schutting gooien

Ik was enige tijd geleden erg onder de indruk van de podcast “Verstrikt”, van Maarten Dallinga. Deze gaat over mensen die suïcidaal zijn en over mensen die naasten hebben verloren aan zelfmoord. Hij maakt heel sprekend duidelijk, hoe belangrijk het is voor hulpverleners om op de juiste manier met de cliënt te praten. In die gevallen wil je als zorgverlener niet zomaar een stuk verslag over de schutting gooien. Ook is het zo dat zorginstellingen complexere stukken dossier met veel jargon liever verbergen, om het dossier voor de cliënt overzichtelijk en begrijpelijk te houden. Fijn voor de dit type cliënt, maar mogelijk weer niet voor cliënten die inmiddels zelf de expert van hun eigen aandoening zijn geworden. Zij zien liever alle informatie in, om zeker te zijn van correcte zorg. Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Dan kan het prettig zijn  als je zelf bij kunt dragen in je zorg, door te controleren of de informatie waarover de zorgverlener beschikt, wel juist is.

Naast het digitaal delen van ‘het dossier’ blijft ook altijd de optie overeind om met een beroep op de AVG alle over de jouw verwerkte informatie op te vragen. Dat kan uitgebreider zijn dan het dossier dat je door de zorgverlener digitaal ter beschikking wordt gesteld en roept ook extra vragen op. Zijn er delen van het dossier die jou eigenlijk helemaal niet aangaan?

Delen van dossiers met ouder(s) of verzorger(s)

Veelal wordt dossiervoering geleid door de financieringsstroom die van toepassing is. Vooral in het Sociaal Domein en bij Jeughup zien we dit. Gaat het om een gezinstherapie in het kader van behandeling van een kind, dan wordt er een dossier vastgelegd op naam van het kind, want alle te declareren zorg moet zo ook worden vastgelegd. Los gezien van de financieringsstroom, zou je de het liefst de inhoudelijke informatie willen koppelen aan de persoon om wie het gaat. Een verslag van een gesprek met het kind hoort bij het kind, een verslag van een gesprek met de vader hoort mogelijk alleen bij de vader, een verslag ven een gesprek met de moeder hoort mogelijk alleen bij de moeder. Het verslag over een jong kind mag meestal door de beide ouders worden ingezien. Dat over de vader niet perse door de moeder, en andersom. Moet dit doorwerken in autorisaties voor het personeel? Stel dat de gezinsleden door verschillende therapeuten gezien worden in het kader van de zorgvraag van het kind, mag dan de therapeut of begeleider van de vader informatie inzien van gesprekken met het kind? Of met de moeder?

En wat als een jong kind in vertrouwen gevoelige informatie vertelt aan een psychiater over zijn moeder, dat is dan informatie van de het kind zelf, want het was onderdeel van diens gesprek en wellicht relevant voor diens problematiek. Maar mag de vader dit dan wel automatisch lezen? Of moet je de informatie in een dossier afkaderen op basis van wie het vertelt èn over wie het gaat? Kan dat wel automatisch? Of kunnen we het dan beter aan de zorgverlener overlaten om per verslag te bepalen voor welke ogen het verslag geschikt is?

Dossierinzage: zorgverlener en de cliënt houden controle

Ik ben helemaal voor verdere automatisering van dossiervoering. Hoe meer de zorgverlener ontlast wordt van administratie, des te beter. Door toenemend gebruik van allerlei apps en tools ben ik zelf ook gewend geraakt aan principes die mijns inziens ook een zorgverlener goed van pas zouden komen. Als ik thuiskom, kan ik bijvoorbeeld zeggen, “Oké Google, zet de lampen aan en de beveiliging uit.” Eigenlijk hoef ik dat niet eens te zeggen, want dit is al gebeurd, omdat ik binnen een straal van 300 meter in de buurt van mijn huis kwam. Dat is niet foutloos. Ik fietste wel eens iets te dicht in de buurt van mijn huis, onderweg van een externe afspraak, naar kantoor. Hup, beveiliging uit, lichten en verwarming aan, wat nog lang niet de bedoeling was. Kortom, we moeten er wel bij blijven nadenken wat we automatiseren en of we zelf nog kunnen ingrijpen als er iets mis gaat.

Zo ben ik er ook van overtuigd dat het verstandig is om de zorgverlener grip te laten houden op wie welk deel van dossiers mogen lezen, omdat ‘het dossier’ nog niet zo eenvoudig geautomatiseerd af te kaderen is. Dan geven we de zorgverlener de controle over de effecten van wat hij schrijft. En houden de cliënt en diens naasten de controle over de informatie die echt van hen hoort te zijn.

Heeft u een vraag?

Neem contact opNeem contact op

Gerelateerde berichten

Blog19 sep 2024

Fierit officieel scholingsbureau voor Omaha

Bij Fierit zijn we trots om te melden dat we nu een erkend scholingsbureau zijn voor het Omaha System. Dit betekent dat we naast onze bestaande certificering als ECD-leverancier van Omaha, nu ook bevoegd zijn om zorgorganisaties te trainen in het gebruik van deze zorgmethodiek.
Lees meer +
Blog10 jun 2024

Blog: tijd teruggeven met het clickable dashboard

Bij Fierit besparen we zorgverleners tijd met ons clickable dashboard, dat essentiële cliëntgegevens centraal integreert. Dit systeem verbetert de efficiëntie, zodat zorgverleners meer tijd hebben voor zorgverlening.
Lees meer +
Blog19 jun 2023

GRIP op probleemgedrag

GRIP op probleemgedrag is een effectieve methode bij ouderen met dementie. Probleemgedrag – of onbegrepen gedrag – komt veel voor bij verpleeghuisbewoners met dementie.
Lees meer +
Whitepaper30 apr 2019

Factsheet Interoperabiliteit: van API’s tot ZIB’s

Het ICT-landschap van een zorginstelling is vaak complex. Een gestandaardiseerd en interoperabel ECD helpt dit te versimpelen.

De zorg ontwikkelt zich tot een netwerk waarin zorginstellingen, zorgverleners, cliënten en verzekeraars samenwerken en informatie delen. We zien overal dat standaardisatie toeneemt. Logisch, want standaardisatie is nodig om goede én betaalbare zorg te kunnen blijven leveren. Eenduidige opslag en uitwisseling van gegevens is noodzakelijk om op een laagdrempelige manier informatie te registreren en uit te wisselen. Met gestandaardiseerde koppelingen maken we het zo makkelijk mogelijk voor zorgverleners, cliënten, managers en de zorgadministratie en andere partners binnen de keten. Van API’s tot ZIB’s, het kan allemaal met de interoperabele en gestandaardiseerde wellbee portalen en het ECD.

Na het lezen van deze factsheet:

  • weet je hoe wij werken aan standaardisering binnen een complex zorg-ICT landschap
  • heb je een compleet overzicht van koppelingen met Medicore  en wellbee
  • lees je met wie wij samenwerken richting ketenzorg

Mail mij deze factsheet

Vul onderstaand formulier in om de factsheet te ontvangen.

Gerelateerde berichten

Whitepaper14 jun 2023

Een heldere API strategie maakt verzamelen, verbinden en verslimmen mogelijk

Elektronische gegevensuitwisseling wordt steeds meer een randvoorwaarde voor het bieden van goede zorg. Daarin spelen API's een grote rol. In dit whitepaper lees je meer over het inzetten van API's.
Lees meer +
Whitepaper22 mei 2023

Sturen op data: zo ontdek je verbeterkansen

In vrijwel ieder zorgproces kun je wat verbeteren. Waar je die verbeterkansen eerder alleen ontdekte door het proces stap voor stap te analyseren, kun je nu ook veel inzichten halen uit data.
Lees meer +
Whitepaper10 nov 2022

Meer tijd voor zorg met slimme signaleringen

In deze whitepaper gaan we dieper in op hoe je je ECD volautomatisch signalen kunt laten genereren op basis van zorginhoudelijke triggers.
Lees meer +

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Zo ben jij elke maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de zorg!

Door op de button te klikken ga je akkoord met het Fierit privacy statement