Een jaar geleden vertelden Bregje Boetekees en Jan Peter Holtland van het White Yellow Cross Care Foundation (WYCCF) op Sint Maarten hoe hun organisatie de overstap maakte van papieren dossiers naar het Elektronisch Cliënten Dossier van Fierit. Inmiddels zijn ze verder in het traject. Hoe staat het er nu voor? En waar liggen de volgende ambities?
Een jaar later: hoe Fierit het White Yellow Cross blijvend heeft veranderd
Tot voor kort waren zorgverleners veel tijd kwijt met het doorzoeken van verschillende mapjes om een compleet beeld van een cliënt te krijgen. “Je moest maar hopen dat alles was vastgelegd”, vertelt Boetekees. “Nu staat alles in Fierit. Met een paar klikken heb je de juiste informatie. Dat is een verademing.” De overstap was een bewuste keuze: digitalisering maakte onderdeel uit van het strategisch vijfjarenplan van de organisatie. En opvallend: waar vaak weerstand ontstaat bij verandering, omarmden de medewerkers de stap vrijwel direct. “Niemand hield nog schriftjes bij. Het is heel natuurlijk gegaan.”
Stap voor stap implementeren
White Yellow Cross koos voor een gefaseerde aanpak. Eerst werden de basisfunctionaliteiten ingevoerd, zoals rapportages, metingen en het cliëntenoverzicht. Daarna volgden zorgplannen en specifieke modules. “Afdelingen die het traject in duidelijke fases hebben opgeknipt, zijn nu het verst”, legt Holtland uit. “Daar zijn de dossiers het meest compleet.”
Het werken met zorgplannen blijft nog wel een uitdaging. Niet iedereen ziet direct de meerwaarde er voor veel medewerkers is het nieuw. “We vragen iets wat ze vaak niet in hun opleiding hebben geleerd. Daarom investeren we veel in trainingen en begeleiding.”
Zichtbare meerwaarde in de zorg
Dat de digitale omslag loont, blijkt in de praktijk. Multidisciplinaire overleggen zijn overzichtelijker, artsen kunnen vanuit huis meekijken en bij ziekenhuisbezoeken is met een tablet altijd actuele informatie beschikbaar. “Dat maakt het werk niet alleen efficiënter, maar ook veiliger”, zegt Holtland. “Voorheen moest je hopen dat je de juiste informatie bij je had, nu weet je zeker dat je de laatste gegevens bij de hand hebt.”
"Voorheen moest je hopen dat je de juiste informatie bij je had, nu weet je zeker dat je de laatste gegevens bij de hand hebt."
Leren samenwerken
Ook buiten Sint Maarten groeit het gebruik van Fierit. Op de BES-eilanden gaan verschillende zorgorganisaties ook aan de slag met het systeem. Dat biedt kansen voor gezamenlijke verbeteringen. Boetekees: “Als meerdere organisaties aangeven dat ze iets in het systeem missen, dan kunnen we die vraag samen sterker neerleggen.” Daarnaast wordt binnen de organisatie gewerkt aan structurele kennisopbouw. Digitale vaardigheden en het maken van zorgplannen krijgen een plek in nieuwe opleidingen. “Zo wordt het werken met een ECD voor toekomstige collega’s vanzelfsprekend.”
"Digitaal werken maakt het werk niet alleen efficiënter, maar ook veiliger"
De volgende stap: data benutten
Nu de basis staat, kijkt White Yellow Cross vooruit. “We willen meer gaan doen met de data die we inmiddels hebben verzameld”, vertelt Holtland. “Hoeveel tijd zijn medewerkers bijvoorbeeld kwijt aan rapporten? Of welke trends zien we in de zorgvraag? Dat soort inzichten kunnen ons helpen om het werk slimmer te
organiseren.”
Wat overheerst is trots. Holtland: “De grootste winst is dat de digitalisering nu vanzelfsprekend is geworden. Iedereen doet mee, jong en oud. Dat geeft ons vertrouwen dat we ook de volgende stappen samen kunnen zetten.”
Lees het Fierit magazine!
Dit artikel stond in het Fierit magazine en is vanaf nu ook online te lezen!