Toen SEIN (Stichting Epilepsie Instellingen Nederland) onverwacht zonder interne applicatiebeheerder kwam te zitten, moest er snel een oplossing komen om de continuïteit te waarborgen. Stijn de Geus, manager Services, besloot contact op te nemen met Fierit. Die keuze bleek een schot in de roos. “Op de vraag of Fierit het applicatiebeheer kon overnemen, was het antwoord meteen: ‘Ja, dat kan.’ En dat voelde gelijk goed.”
Klantcase
SEIN boekt grote stappen met applicatiebeheer van Fierit: "We hebben een echte sprint gezet"
Een frisse blik met de Fierit Fit Scan
Voordat Fierit het beheer op zich nam, startte SEIN met een Fierit Fit Scan. “Daaruit bleek dat onze inrichting verouderd was. We waren niet meegegaan in de ontwikkelingen van de laatste jaren. De scan bracht dit helder in kaart en leidde tot een concreet plan van aanpak. Daarmee zijn we aan de slag gegaan.”
Eerst werd het applicatiebeheer belegd bij Fierit. Enkele maanden later volgde ook het functioneel applicatiebeheer. “En dat bevalt uitstekend,” aldus De Geus, die ook waardeert dat het applicatiebeheer van Fierit ook ingezet kan worden voor de meer dagelijkse, praktische zaken. “Denk aan het toevoegen of verwijderen van gebruikers, het aanpassen van rollen of kleine configuratiewijzigingen. Dat soort werkzaamheden pakken ze snel en vakkundig op. Het is prettig dat wij hier geen omkijk naar hebben.”
Een belangrijk moment kwam toen bekend werd dat bepaalde onderdelen van het ECD per 1 januari niet langer ondersteund zouden worden. “Samen met Fierit hebben we de omgeving snel aangepast naar een toekomstbestendige inrichting. Tegelijkertijd zijn extra stappen gezet om onze werkwijze goed te borgen in het ECD. Zo heeft Fierit onder andere het Schalock-systeem bij ons ingericht.
Samenwerking met korte lijnen en veel kennis
De samenwerking met Fierit verloopt soepel en laagdrempelig: “We hebben wekelijks een kort bijpraatmoment met de betrokken functioneel beheerders. Ze draaien mee in het change advisory board, geven proactief verbetervoorstellen en pakken verzoeken van gebruikers snel op. Dat werkt heel prettig.”
Wat voor De Geus echt het verschil maakt, is de domeinkennis van de Fierit-beheerders. “Ze kennen de zorg, snappen de praktijk en kunnen de vertaalslag maken van techniek naar dagelijkse werkprocessen. Daardoor sluiten hun oplossingen perfect aan bij wat onze medewerkers nodig hebben en met zo min mogelijk klikken.”
Ze kennen de zorg, snappen de praktijk en kunnen de vertaalslag maken van techniek naar dagelijkse werkprocessen
Meer dan alleen ‘beheer’
Volgens De Geus is het applicatiebeheer meer dan alleen beheer: “Hun applicatiebeheerders zeggen niet klakkeloos ja en amen. Ze vragen door, kijken kritisch naar wat er echt nodig is en durven ook te adviseren om iets niet te doen als dat beter is. En als we iets echt graag willen, denken ze mee over hoe het gerealiseerd kan worden. Dat doen ze ieder op hun eigen manier, met kennis van zaken en betrokkenheid.”
Altijd op de hoogte
Een ander groot voordeel vindt De Geus dat Fierit zo dicht bij de bron zit. “Ze kennen de applicatie van binnen en van buiten. Ze weten precies welke ontwikkelingen eraan komen en nemen ons daarin goed mee. Dankzij hun ondersteuning hebben we echt een sprint gezet in het benutten van alle mogelijkheden van het ECD.”
De boodschap van De Geus aan andere zorginstellingen is duidelijk: “Ik zou het applicatiebeheer van Fierit zeker aanraden. Je krijgt specialisten die de applicatie uitstekend kennen, snel schakelen en verantwoordelijkheid nemen. Dat geeft ons rust en zo boeken wij vooruitgang.”