Whitepaper20 apr 2020

Data Science in de zorg

Al jarenlang leggen zorgaanbieders een schat aan data vast over de zorg die zij leveren. Nu is het tijd om al die historische data voor hen te laten werken. Door de snelle technologische ontwikkelingen heeft Data Science enorme potentie: extra inzichten uit data versterken de klinische expertise en bieden oplossingen die de efficiëntie verhogen en de werkdruk verlagen.

Bekijk profielBekijk profiel

Al jarenlang leggen zorgaanbieders een schat aan data vast over de zorg die zij leveren. Nu is het tijd om al die historische data voor hen te laten werken. Door de snelle technologische ontwikkelingen heeft Data Science enorme potentie: extra inzichten uit data versterken de klinische expertise en bieden oplossingen die de efficiëntie verhogen en de werkdruk verlagen.

Samen met 6Gorilla’s schreven we de whitepaper ‘Data Science in de zorg’.
Hierin lees je alles over:

  • De werking van Data Science in de zorg
  • Wat Data Science voor jouw zorgorganisatie kan betekenen
  • Hoe je zelf een start maakt met de verwerking van interessante data
  • Interessante voorbeelden uit de praktijk

Mail mij deze whitepaper

Vul onderstaand formulier in om de whitepaper te ontvangen.

Gerelateerde berichten

Whitepaper14 jun 2023

Een heldere API strategie maakt verzamelen, verbinden en verslimmen mogelijk

Elektronische gegevensuitwisseling wordt steeds meer een randvoorwaarde voor het bieden van goede zorg. Daarin spelen API's een grote rol. In dit whitepaper lees je meer over het inzetten van API's.
Lees meer +
Whitepaper22 mei 2023

Sturen op data: zo ontdek je verbeterkansen

In vrijwel ieder zorgproces kun je wat verbeteren. Waar je die verbeterkansen eerder alleen ontdekte door het proces stap voor stap te analyseren, kun je nu ook veel inzichten halen uit data.
Lees meer +
Whitepaper10 nov 2022

Meer tijd voor zorg met slimme signaleringen

In deze whitepaper gaan we dieper in op hoe je je ECD volautomatisch signalen kunt laten genereren op basis van zorginhoudelijke triggers.
Lees meer +
Blog27 mrt 2020

Familieleden op de hoogte houden tijdens Corona

Onze wereld is als gevolg van het COVID-19 (Corona) virus in een snel tempo veranderd: Zorginstellingen zijn afgesloten van de buitenwereld en familieleden kunnen hun naasten niet meer bezoeken. Maar hoe blijf als familielid dan op de hoogte hoe het gaat met jouw dierbare, zonder de overbelaste zorgverlener steeds te hoeven bellen?

Ivar Grote Punt

Zorgverslimmer bij Fierit

Bekijk profielBekijk profiel

Het leven vraagt van ons allen in deze periode de nodige flexibiliteit en inventiviteit. Met behulp van o.a. digitale hulpmiddelen proberen we toch een gevoel van samen zijn en geborgenheid te creëren. Ons leervermogen en angst voor het onbekende wordt aardig op de proef gesteld door ons aan digitale hulpmiddelen ‘over te dragen’

Skypen met oma

Zelf had ik bijvoorbeeld niet gedacht dat mijn kinderen van 7 en 4 jaar jong ooit zouden Skypen met mijn moeder van 70 jaar. En ik denk (hoop) dat er meerderen zijn die deze vorm van communicatie met hun naasten hebben ontdekt en voor zover mogelijk eigen hebben gemaakt.

Als iemand niet in staat is tot beeldbellen?

Op hetzelfde moment vraag ik me af hoe de medemens communiceert met hun naasten die niet in staat zijn tot het gebruik van Skype of een andere vorm van beeldbellen?
Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen met een (verstandelijke)handicap, Alzheimer of dementie. Het is voor familie momenteel niet mogelijk om hen te bezoeken, dus het contact met de vaste zorgmedewerker is ook verdwenen. De zorgmedewerkers hebben het momenteel drukker en moeilijker dan ooit, dus hen dagelijks bellen om te vragen hoe het met je naaste is voelt niet fijn.

Gelukkig werken de meeste (thuis)zorgorganisaties tegenwoordig met een digitaal dossier waarin de zorgmedewerkers één of meerdere keren per dag rapporteert. Het is veelal mogelijk om deze rapportages via een beveiligd portaal beschikbaar te stellen aan verwanten. Als verwant kun je zo toch lezen hoe het met je naaste gaat, op ieder moment van de dag vanuit je eigen woonkamer.

Het verwantenportaal

Om in deze periode de zorgmedewerkers te ontlasten en onnodige administratie te voorkomen hebben wij een formulier ontwikkeld waarmee bestaande contactpersonen snel en eenvoudig toegang kunnen krijgen tot het Fierit cliënten- en verwantenportaal.

Middels het formulier ‘Toegang verwantenportaal’ kan bijvoorbeeld een telefoniste/receptioniste een reeds bestaand contactpersoon middels een paar muisklikken toegang geven tot het verwantenportaal van zijn/haar naaste.

Meer informatie

Meer weten? Neem gerust contact met ons op!

Gerelateerde berichten

Blog24 apr 2025

Méér dan een ECD: waarom Fierit het zorg-DNA draagt

Een ECD is zoveel meer dan alleen een registratiesysteem. Het is het kloppend hart van de zorgadministratie, de ruggengraat van het dagelijkse werk van zorgprofessionals. Maar waarin onderscheidt Fierit zich nou echt? Daarover meer in deze blog.
Lees meer +
Blog09 apr 2025

Efficiënter werken met Fierit: 5 vragen over schermintegratie beantwoord

Wat is schermintegratie precies en wat levert het op voor zorgorganisaties en hun medewerkers? We stelden vijf vragen over dit onderwerp aan onze consultant Erwin Veneman, dé expert op het gebied van schermintegratie binnen Fierit.
Lees meer +
Blog14 mrt 2025

Fierit in 2025: Innovatie, AI en gebruiksgemak voor betere zorg

Bejamin Veld, productmanager bij Fierit, neemt je graag mee in de roadmap van komend jaar bij Fierit. Een jaar dat in het teken staat van innovaties, AI en gebruiksgemak. Lees de blog om erachter komen wat de plannen van Fierit zijn in 2025.
Lees meer +
Klantverhaal15 jan 2020

Klantcase

Zorgcentra Meerlanden zeer tevreden na livegang Zorg App

Zorgcentra Meerlanden heeft gekozen voor de Fierit Zorg App. Lotte de Block, HRM Medewerker & Applicatiebeheerder bij Zorgcentra Meerlanden: “De app wordt ervaren als gebruiksvriendelijk. Een zorgverlener heeft nu in één overzicht alle cliëntgegevens en wat er gedaan moet worden. Onze medewerkers willen echt graag met de app werken!

Lotte vervolgt: “Met een app verlagen we de werklast voor verzorgenden. Bijvoorbeeld doordat het registeren van uren gemakkelijker wordt. Het leuke is dat collega’s die minder hebben met computers (“dat hele digitale gebeuren”) ook heel positief zijn over de app. De hele uitstraling en look & feel van de app werkt prettig. Waar ze vooral heel enthousiast over zijn is dat je foto’s aan rapportages toe kunt voegen en de route naar je cliënt kunt zien.”

Livegang is vlekkeloos verlopen

Zorgcentra Meerlanden is live gegaan met de app voor het extramurale team. Joëlle Maarsen, medewerker wijkzorg & applicatiebeheerder, vertelt hierover: “De livegang is heel soepel verlopen. Tenzinger heeft dit traject goed begeleid en zij hebben vooraf duidelijk de scope bepaald. We zijn niet van de planning afgeweken en hebben goede nazorg gekregen. Als we ergens tegenaan lopen, wordt er gelijk actie ondernomen en achteraf wordt er geëvalueerd. Al met al kun je zeggen dat het project vlekkeloos is verlopen.”

Dichten kloof tussen zorg en ICT

Zorgcentra Meerlanden besteedt veel aandacht aan het dichten van de kloof tussen zorg en ICT. Dit blijkt ook uit de achtergrond van beide geïnterviewde medewerkers. Zij hebben recent de opleiding Zorginformatica gedaan. Joelle: “Doordat ik ervaring heb in het werkveld, snap ik de uitdagingen waar je als (wijk)verpleegkundige tegenaan loopt. Daarnaast ben ik vanuit mijn rol een laagdrempelig aanspreekpunt voor collega’s, omdat we elkaar vaak tegen komen tijdens het werk.”

Lotte besluit: “We vinden het belangrijk om mee te gaan in de snelle veranderende technologie van tegenwoordig. Het is fijn om dat als klant samen met onze IT-partner te kunnen doen.”

Olav van de Reijken, Director Commercial & Business Innovations van Tenzinger: “Binnen onze organisatie denken we continu na hoe we het leven van verpleegkundigen en verzorgden gemakkelijker kunnen maken. Onze mobiele applicaties zijn hierop gebaseerd. Met de Fierit Zorg App is het mogelijk om per dag een uur tijd te besparen op zorgregistratie. Deze waardevolle tijd kan dan besteed worden aan hetgeen wat een zorgverleners het liefste doet: zorg verlenen aan cliënten!”

Over Zorgcentra Meerlanden

Zorgcentra Meerlanden is een woon-zorgorganisatie en biedt (24-uurs) zorg en ondersteuning aan ouderen met lichamelijke en cognitieve beperkingen. Dit doen zij zowel in de wijk als vanuit drie woonzorgcentra. De organisatie werkt op regionaal en lokaal niveau samen en draagt hiermee bij aan het verbeteren van de leefomgeving van hun cliënten.

Interessante artikelen

Klantverhaal07 mrt 2025

Saxenburgh live met cliëntvolgsysteem: efficiënter werken en betere dataveiligheid

Saxenburgh heeft met succes het nieuwe cliëntvolgsysteem (CVS) in gebruik genomen. Dit systeem zorgt voor minder administratieve lasten, minder dubbelingen en een efficiëntere werkwijze. We spraken een aantal belangrijke betrokkenen over de livegang en hun ervaringen.
Lees meer +
Klantverhaal07 okt 2024

Saba Cares over de succesvolle overgang van papieren dossiers naar digitale zorg met Fierit

Saba Cares, hét zorgcentrum op het eiland Saba in het Caribisch gebied, werkte voorheen met complexe papieren dossiervoering. Met de keuze voor Fierit als elektronisch cliëntendossier (ECD) heeft Saba Cares niet alleen een flinke sprong gemaakt in de digitalisering, maar ook de zorg voor hun cliënten naar een hoger niveau getild.
Lees meer +
Klantverhaal29 mei 2024

Papieren dossiers zijn verleden tijd dankzij Fierit

Na meer dan vijftig jaar werken met papieren cliëntendossiers, was de White Yellow Cross Care Foundation (WYCCF) op Sint Maarten toe aan digitalisering. Het had behoorlijk wat voeten in aarde, maar na een soepel implementatietraject, werken de medewerkers van WYCCF sinds 1 februari met Fierit.
Lees meer +

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Zo ben jij elke maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de zorg!

Door op de button te klikken ga je akkoord met het Fierit privacy statement