Als zorgprofessional besteed je natuurlijk zo veel mogelijk tijd aan je cliënten en ben je het liefst zo min bezig met administratie en registratie. Maar als het dan tóch moet, dan natuurlijk zo comfortabel mogelijk. Daarom hebben wij de Tenzinger Zorgapp: hiermee heb je altijd en overal belangrijke informatie over je cliënten letterlijk binnen handbereik.
De Tenzinger Zorgapp
Houd meer waardevolle tijd over voor cliënten
Opname
Campus Tenzinger: Data & doen!
Donderdag 21 oktober vond de eerste live uitzending van Campus Tenzinger plaats. Het centrale thema in deze eerste uitzending was Data & doen in de Jeugdzorg en GGZ! We staan voor enorme uitdagingen in de zorg. Levert de inzet van een data-strategie de juiste oplossingen voor deze uitdagingen? Hoe komen we van grote dromen en goed nadenken naar het uiteindelijk doen om te werken met data in de zorg? Onder leiding van Aldith Hunkar praten Nellieke de Koning, Floortje Scheepers, Vivian Hemmelder en David Tom over hun dromen, uitdagingen en oplossingen om tot een slimmere en effectievere Jeugdzorg te komen.
Van wachtlijstbeheer naar zorglogistiek
Beter wachtrijmanagement met de Tenzinger wachtrijverslimmers
Meer en beter inzicht in wachttijden en wachtlijsten, dat wil toch iedereen?
Opname
De optimale cultuur voor jouw zorgorganisatie
Keep up the change
Zorg & ICT 2021
Dit evenement is geweest
Op 2, 3 en 4 november 2021 stonden we weer op de beurs en hebben we inspirerende theatersessies gegeven tijdens Zorg & ICT. Hieronder lees je meer over de theatersessies.
Samenwerken maakt starten met data toegankelijk
Dinsdag 2 november | 10.45-11.15 uur | Theater 2
Zorgorganisaties zien steeds meer de waarde van data. Ze willen data inzetten om processen te verbeteren en meer zicht op de zorginhoud te krijgen. Toch lijken velen het nog ingewikkeld te vinden om dit in de praktijk te brengen.
Om deze drempel weg te nemen is het goed om samen op te trekken. Want, hoeveel meer kennis krijg je als je deze met elkaar deelt? En hoeveel efficiënter kun je werken als je samen je logica ontwikkelt? Wij vertellen je in deze sessie hoe zorgorganisaties kunnen samenwerken om het werken met data toegankelijker te maken.
Sprekers: David Tom en Ruben Gies
De digitale revolutie – betere samenwerking voor de zorg van morgen
Dinsdag 2 november | 11.30-12.00 uur | Theater 1
Door de COVID-19 pandemie is het (nog) duidelijk(er) geworden dat een goede samenwerking met partijen in de zorg belangrijk is. Het uitgangspunt van onze visie op een zorg ecosysteem is de zorg beter maken voor de patiënt, aantrekkelijker voor de zorgprofessional en kostenefficienty voor de maatschappij.
Vaak blijft data tegenwoordig het containerbegrip data, waar verder niet veel mee wordt gedaan. Om de zorg van morgen te verbeteren is het van belang om deze data te koppelen en om te zetten in kennis. In deze sessie nemen wij je mee in onze visie op het zorg ecosysteem en hoe we samen kunnen werken aan de zorg van morgen.
Op weg naar de Ideale Zorgorganisatie: voor bestuurders met lef
Woensdag 3 november | 10.45-11.15 uur | Theater 1
De komende 20 jaar staat de zorgsector voor grote maatschappelijke uitdagingen. Zowel de zorgvraag als de zorgkosten nemen toe, met onvoldoende professionals om aan deze zorgvraag te kunnen voldoen. Om jouw zorgorganisatie mee te laten groeien met deze ontwikkelingen is een gezonde zorgorganisatie onmisbaar. Met een Ideale Zorgorganisatie heeft jouw organisatie een voorsprong voor de komende jaren.
Sprekers: Quintijn Aman en Marjolijn Beuker
Grip in je jeugdzorgorganisatie? Start met data uit je ECD
Woensdag 3 november | 11.30-12.00 uur | Theater 1
De data uit het ECD is voor een zorginstelling van belang om grip te krijgen op zorginhoudelijke en bedrijfskundige processen. Een goede ontsluiting van data uit het ECD zorgt ervoor dat je ieder moment van de dag inzicht hebt in hoe het ervoor staat met jouw organisatie. Tijdens deze sessie nemen wij je mee in de inzichten die data uit het ECD jouw zorgorganisatie kan bieden. We delen de laatste stand van zaken met betrekking tot de zorginhoudelijke mogelijkheden van kunstmatige intelligentie aan de hand van concrete voorbeelden.
Sprekers: Joep van Gorp en David Tom
Mikzo | Het meetinstrument voor een kwalitatief zorgplan
Donderdag 4 november | 10.45-11.15 uur | Theater 1
Meer dan 30.000 cliënten in ruim 250 verpleeghuizen en 15.000 cliënten in de thuiszorg hebben al een Mikzo plan. Het Mikzo is een methodiek waarmee (wijk)-verpleegkundigen en behandelaren samen met de cliënt en zijn of haar verwanten een zorgplan maakt. Dit zorgplan reist met de cliënt mee en maakt persoonsgericht en methodisch werken mogelijk.
Wij hebben het Mikzo volledig geïntegreerd in ons ECD Fierit. Ben je benieuwd naar deze methode? Schrijf je dan in voor onze sessie!
Sprekers: Mareille Hulshof (Tenzinger) en Sven Gutker de Geus (CareNext)
Opname
AFAS optimalisatie in de zorg
Wij hebben veel ervaring met het optimaliseren van AFAS bij verschillende types zorginstellingen. Op basis van onze ervaring laten onze AFAS-experts zien waar optimalisatiekansen liggen en hoe je daar zelf mee aan de slag kunt.
Live uitzending
Campus Tenzinger: Data en doen!
Campus Tenzinger
Dé talkshow die experts en bestuurders in de zorg prikkelt door in gesprek te gaan en te inpireren met verhalen. Campus Tenzinger staat voor kennis delen door het vertellen van persoonlijke verhalen. Actualiteiten en ontwikkelingen uit de zorgsector staan centraal.
Dit evenement is geweest.
Op 21 oktober 2021 was de eerste editie van Campus Tezninger. Het centrale thema in deze eerste live uitzending was Data & doen in de Jeugdzorg en GGZ! Onder leiding van presentatrice Aldith Hunkar gingen de tafelgasten in gesprek over de enorme uitdagingen in de zorg en hoe data hier oplossingen voor kunnen bieden. In de uitzending schoof Nellieke de Koning, bestuurder en kinder- en jeugdpsychiater bij jeugdzorginstelling Levvel, aan om te vertellen hoe Levvel data ziet als essentieel bij het steeds verbeteren en vernieuwen van zorg. Psychiater en Hoogleraar Innovatie bij het UMC Utrecht, Floortje Scheepers, zat aan tafel om haar visie op het gebruik van data in de GGZ te delen. Ook David Tom, directeur van de data scale-up 6Gorilla’s, en Vivian Hemmelder, medeoprichter van Gek van GGZ, deelden hun dromen, uitdagingen en oplossingen om tot een slimmere en effectievere Jeugdzorg en GGZ te komen.
De optimale structuur van jouw zorgorganisatie
In dit eerste webinar in de reeks ‘Op weg naar de Ideale Zorgorganisatie’ bespraken we de pijler ‘Structuur’. Business Consultants Iris Gielen en Rogier Venhoeven legden uit hoe en waarom structuur de ruggengraat van een organisatie is.
Zorgvraagtypering
Wat is het? En waarom wordt het ingevoerd?
Naast de zorgprestaties wordt per 1 januari 2022 een start gemaakt met het afleiden en vastleggen van de zorgvraagtypering.
Naast de zorgprestaties wordt per 1 januari 2022 een start gemaakt met het afleiden en vastleggen van de zorgvraagtypering.
Wat is het en waarom wordt het ingevoerd?
Zorgvraagtypering is een middel om de (werkelijke) zorgbehoefte transparant te maken. Het helpt een verband te leggen tussen zorgvraag en inzet van zorg. Daarbij kan het gaan over zorgzwaarte, maar bijvoorbeeld ook over de kans op herstel of op stabiliteit, terugval of recidive. Zorgvraagtypering maakt afspraken mogelijk tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders over wat voor specifieke patiëntengroepen een reële vergoeding is, gegeven de voor die groep gepaste zorg. Elke cliënt wordt door de regiebehandelaar via een vragenlijst gescoord. Na het invullen van de vragen wordt via een algoritme een zorgvraagtypering afgeleid. Die typering staat op de factuur.
De zorgvraagtypering wordt in 2022 en 2023 geregistreerd om inzicht te krijgen in de relatie tussen de typering en de hoeveelheid geleverde zorg en om informatie te krijgen over welke verbeteringen er in de typering moeten worden doorgevoerd. Vanaf 2024 zal de zorgzwaartetypering een onderdeel worden van de contractering. Naar verwachting zal het een rol gaan spelen in de afspraken die aanbieders en verzekeraars gaan maken.
Wanneer moet er getypeerd worden?
De zorgvraagtypering wordt bij de start van de behandeling, vaak nadat de diagnostische fase is afgerond, door de regiebehandelaar uitgevoerd. Het is een momentopname. Als er aanleiding voor is, bijvoorbeeld bij verergering, ander inzicht of afname van problematiek kan een nieuwe typering worden uitgevoerd. Vanaf dat moment staat de nieuwe typering op de factuur. De zorgvraagtypering is niet afhankelijk van de behandelsetting. Als een cliënt klinisch wordt dan hoeft de typering niet aangepast te worden, tenzij de behandelaar van mening is dat de oude typering niet langer de lading dekt.
De zorgvraagtypering is niet verplicht om te kunnen factureren, immers op het moment van diagnose stellen is de zorgvraagtypering vaak nog niet bekend. De diagnostische consulten kunnen zonder typering gefactureerd worden.
Zorgtrajectnummer
De zorgvraagtypering geeft inhoudelijke informatie over (een deel van) de behandeling. Samen met de zorgprestaties die de hoeveelheid zorg weergeven ontstaat inzicht in omvang en zwaarte van de zorg. Om de eenheid van de totale behandeling te waarborgen is het zorgtrajectnummer in het leven geroepen. Alle losse zorgprestaties en de zorgvraagtypering(en) en de DSM-diagnose worden aan het zorgtrajectnummer gekoppeld. Door het zorgtrajectnummer ontstaat informatie over het hele traject van de cliënt. Je kunt het beschouwen als een ‘onder water’ DBC met zorgzwaarte informatie.
Het zorgtraject is niet afhankelijk van tijd, diagnosen of zorgvraagtypering. Het wordt geopend bij de start van de behandeling en blijft door lopen totdat de behandeling wordt afgesloten. Dat kan na een paar maanden zijn, maar het kan ook een aantal jaren open blijven staan. Er staat per instelling altijd maar één zorgtrajectnummer per cliënt open. Parallelliteit is niet toegestaan.
Hoe gaat de zorgvraagtypering werken in de praktijk?
Zoals gezegd wordt de zorgvraagtypering door de regiebehandelaar uitgevoerd. Daarvoor moet een vragenlijst worden ingevuld. Er zijn twee soorten vragenlijsten: De volledige HoNOS+-vragenlijst en de dynamische versie van de HoNOS+-vragenlijst. Er kan gekozen worden voor de dynamische vragenlijst. Met 5-6 vragen wordt een typering afgeleid. De dynamische lijst mag gebruikt worden onder de voorwaarde dan minimaal 5% van de cliënten met de volledige lijst wordt getypeerd.
Het is de bedoeling dat de vragenlijst in het ECD kan worden geopend en afgenomen. Hoe het wordt uitgevoerd zal per ICT-leverancier verschillen.
Zorgvraagtypering bestaande cliënten
Wordt bij een declaratie voor een patiënt in 2022 het zorglabel ‘overgang uit oude bekostiging’ gebruikt, dan moeten behandelconsulten van deze patiënt vanaf het eerste logische moment en uiterlijk 1 januari 2023 voorzien zijn van een zorgvraagtype. Partijen hebben met elkaar afgesproken dat de vastlegging van het zorgvraagtype zal plaatsvinden tijdens het eerste logische moment in het behandelproces. Doorgaans is dit het moment waarop de (voortgang van de) behandeling wordt geëvalueerd.
Meer weten over hoe wij kunnen helpen bij de implementatie van het zorgprestatiemodel?
Een gezonde organisatie beweegt mee met veranderingen in de zorg
De Ideale zorgorganisatie
De komende 20 jaar staat de zorgsector voor grote maatschappelijke uitdagingen. Om zorgorganisaties mee te laten groeien met de trends en ontwikkelingen in de zorg is een gezonde zorgorganisatie een must.