Brochure21 nov 2021

De Tenzinger Zorgapp

Houd meer waardevolle tijd over voor cliënten

Als zorgprofessional besteed je natuurlijk zo veel mogelijk tijd aan je cliënten en ben je het liefst zo min bezig met administratie en registratie. Maar als het dan tóch moet, dan natuurlijk zo comfortabel mogelijk. Daarom hebben wij de Tenzinger Zorgapp: hiermee heb je altijd en overal belangrijke informatie over je cliënten letterlijk binnen handbereik.

Snel inzicht in gegevens van jouw cliënt

Met de Tenzinger Zorgapp heb je met één klik alle informatie die je nodig hebt. Zo kun je op elk moment veilig gegevens vanuit het ECD bekijken én nieuwe informatie toevoegen. Je kunt dit direct bij de cliënt doen, zodat registratie achteraf niet meer nodig is. Het maakt niet uit of je op locatie werkt of altijd onderweg bent: onze app helpt je soepel door je dag heen!

In deze brochure lees je hoe de Tenzinger Zorgapp jou als zorgprofessional kan ondersteunen in je dagelijkse werkzaamheden.

Mail mij de brochure

Vul onderstaand formulier in om de brochure te ontvangen.

Ook interessant

Brochure25 sep 2024

De 10 belangrijkste voordelen van het ECD Fierit

Met ons ECD Fierit worden alle zorg- en administratieve processen geoptimaliseerd en kunnen gegevens op een betrouwbare wijze en volgens wet- en regelgeving worden uitgewisseld.
Lees meer +
Brochure06 jun 2024

Fierit voor de ouderenzorg

Download de brochure en ontdek wat Fierit voor jouw organisatie binnen de ouderenzorg kan betekenen.
Lees meer +
Brochure06 jul 2023

Meer tijd voor zorg met functioneel applicatiebeheer

De rol functioneel applicatiebeheer in de zorg is misschien wel de meest onderbelichte rol bij zorgorganisaties. En dat terwijl FAB een grote rol speelt in de uitdagingen waar de zorg voor staat.
Lees meer +
Opname11 nov 2021

Opname

Campus Tenzinger: Data & doen!

Donderdag 21 oktober vond de eerste live uitzending van Campus Tenzinger plaats. Het centrale thema in deze eerste uitzending was Data & doen in de Jeugdzorg en GGZ! We staan voor enorme uitdagingen in de zorg. Levert de inzet van een data-strategie de juiste oplossingen voor deze uitdagingen? Hoe komen we van grote dromen en goed nadenken naar het uiteindelijk doen om te werken met data in de zorg? Onder leiding van Aldith Hunkar praten Nellieke de Koning, Floortje Scheepers, Vivian Hemmelder en David Tom over hun dromen, uitdagingen en oplossingen om tot een slimmere en effectievere Jeugdzorg te komen.

Bekijk de opname

De thema’s voor de eerste Campus Tenzinger ‘Data en Doen!’

Aldith Hunkar gaat in deze uitzending in gesprek met:

  • Nellieke de Koning, bestuurder en kinder- en jeugdpsychiatier bij Levvel;
  • Floortje Scheepers, psychiater en Hoogleraar Innovatie verbonden aan UMC Utrecht;
  • Ervaringsdeskundige Vivian Hemmelder en medeoprichter van Gek van GGZ;
  • David Tom, Data Scientist bij 6Gorilla’s.

Over Dromen: welke dromen hebben we als het gaat om het verbeteren van de Jeugdzorg? Wat is het ideaalbeeld en in hoeverre kunnen we dit waarmaken?

Over Denken: aan de hand van prikkelende stellingen en frisse perspectieven bespreken we welke waarde data voor de zorg kan opleveren. Maar ook welke hobbels dienen we te nemen?

Over Doen: om te veranderen is actie nodig. Wat is er nodig om aan de slag te gaan en wat kunnen we nu al doen? Verandering begint immers bij jezelf.

Bekijk profielBekijk profiel

Kijk hier de live uitzending terug

Na het versturen van het formulier ontvang je een link om de opname terug te kijken

Whitepaper09 nov 2021

Van wachtlijstbeheer naar zorglogistiek

Beter wachtrijmanagement met de Tenzinger wachtrijverslimmers

Meer en beter inzicht in wachttijden en wachtlijsten, dat wil toch iedereen?

Onze wachtrijverslimmers zorgen voor inzicht

De wachtlijsten in de jeugdzorg, geestelijke gezondheidszorg, ouderenzorg en gehandicaptenzorg groeien al jaren. En hoewel iedereen het belang ziet van het goed meten van de werkelijke wachttijden, zijn het verstrekken van inzicht in wachttijden en capaciteit taken die in de meest zorgorganisaties worden overgelaten aan secretariaten of zorgadministraties. Deze (zorg)administratief medewerkers krijgen daarbij geen hulp van een professionele planningstool, maar moeten het doen met e-mail, telefoon en zelfgemaakte Excel-lijstjes. Wat kun je doen om de administratieve druk op dit gebied te verlagen en de juistheid van data te vergroten?

In deze whitepaper lees je:

  • wat de oorzaken zijn van het gebrekkige inzicht in data over wachtlijsten, wachttijden en capaciteit;
  • tot welke problemen decentrale en onjuiste data over wachtlijsten en capaciteit leiden;
  • hoe organisaties in andere sectoren capaciteitsberekeningen maken en daarop hun planningen baseren;
  • hoe jouw organisatie het wachtrijmanagement kan verbeteren met de Tenzinger wachtrijverslimmers;
  • welke rol IT-tools hierbij kunnen spelen.

Bekijk profielBekijk profiel

Mail mij deze whitepaper

Vul onderstaand formulier in om de whitepaper te ontvangen.

Ook interessant

Opname06 jul 2021

Van wachtlijstbeheer naar zorglogistiek

Het ontbreekt in veel zorgorganisaties aan centraal inzicht in wachtlijsten, wachttijden of het aantal beschikbare bedden voor crisisopvang.
Lees meer +
Whitepaper12 apr 2021

Grip op zorg door financiële sturing

In de whitepaper Grip op zorg door financiële sturing lees je hoe je meer grip krijgt op de bedrijfseconomische kant van het zorgproces, hoe je de zorgvraag beter kunt voorspellen en hoe je een realistische begroting maakt.
Lees meer +
Brochure30 jul 2021

Brochure De Ideale Zorgorganisatie

Onze visie op de Ideale Zorgorganisatie gaat ervan uit dat de belangrijke pijlers binnen een zorgorganisatie in balans zijn.
Lees meer +
Opname07 okt 2021

Opname

De optimale cultuur voor jouw zorgorganisatie

 

 

Het belang van een gezonde cultuur

In het tweede deel van de webinarreeks ‘Op weg naar de Ideale Zorgorganisatie’ nemen Derkje Andrée Wiltens en Quintijn Aman je mee in de IZO-pijler cultuur. Waarom is cultuur zo belangrijk in je zorgorganisatie? Is er binnen jullie organisatie sprake van een controle- of van een commitmentcultuur? En wat zijn de bouwstenen voor de ideale cultuur? Ontdek hoe het DNA van jouw organisatie het werkgeluk voor alle medewerkers beïnvloedt, en aan welke knoppen jij kunt draaien om jouw organisatie naar een hoger niveau te tillen.

Dit webinar vond plaats op 5 oktober 2021. Via het formulier kun je de opname opvragen en het webinar terugkijken.

Pjotr Oude Luttikhuis

Zorgverslimmer bij Fierit

Bekijk profielBekijk profiel

Kijk het webinar terug

Na het versturen van het formulier krijg je een link om het webinar terug te kijken

Terug naar alle eventsBeurs2 - 4 Nov09:30

Keep up the change

Zorg & ICT 2021

Dit evenement is geweest

Op 2, 3 en 4 november 2021 stonden we weer op de beurs en hebben we inspirerende theatersessies gegeven tijdens Zorg & ICT. Hieronder lees je meer over de theatersessies.

Samenwerken maakt starten met data toegankelijk

Dinsdag 2 november | 10.45-11.15 uur | Theater 2

Zorgorganisaties zien steeds meer de waarde van data. Ze willen data inzetten om processen te verbeteren en meer zicht op de zorginhoud te krijgen. Toch lijken velen het nog ingewikkeld te vinden om dit in de praktijk te brengen.

Om deze drempel weg te nemen is het goed om samen op te trekken. Want, hoeveel meer kennis krijg je als je deze met elkaar deelt? En hoeveel efficiënter kun je werken als je samen je logica ontwikkelt? Wij vertellen je in deze sessie hoe zorgorganisaties kunnen samenwerken om het werken met data toegankelijker te maken.

Sprekers: David Tom en Ruben Gies

 

De digitale revolutie – betere samenwerking voor de zorg van morgen

Dinsdag 2 november | 11.30-12.00 uur | Theater 1

Door de COVID-19 pandemie is het (nog) duidelijk(er) geworden dat een goede samenwerking met partijen in de zorg belangrijk is. Het uitgangspunt van onze visie op een zorg ecosysteem is de zorg beter maken voor de patiënt, aantrekkelijker voor de zorgprofessional en kostenefficienty voor de maatschappij.

Vaak blijft data tegenwoordig het containerbegrip data, waar verder niet veel mee wordt gedaan. Om de zorg van morgen te verbeteren is het van belang om deze data te koppelen en om te zetten in kennis. In deze sessie nemen wij je mee in onze visie op het zorg ecosysteem en hoe we samen kunnen werken aan de zorg van morgen.

 

Op weg naar de Ideale Zorgorganisatie: voor bestuurders met lef

Woensdag 3 november | 10.45-11.15 uur | Theater 1

De komende 20 jaar staat de zorgsector voor grote maatschappelijke uitdagingen. Zowel de zorgvraag als de zorgkosten nemen toe, met onvoldoende professionals om aan deze zorgvraag te kunnen voldoen. Om jouw zorgorganisatie mee te laten groeien met deze ontwikkelingen is een gezonde zorgorganisatie onmisbaar. Met een Ideale Zorgorganisatie heeft jouw organisatie een voorsprong voor de komende jaren.

Sprekers: Quintijn Aman en Marjolijn Beuker

 

Grip in je jeugdzorgorganisatie? Start met data uit je ECD

Woensdag 3 november | 11.30-12.00 uur | Theater 1

De data uit het ECD is voor een zorginstelling van belang om grip te krijgen op zorginhoudelijke en bedrijfskundige processen. Een goede ontsluiting van data uit het ECD zorgt ervoor dat je ieder moment van de dag inzicht hebt in hoe het ervoor staat met jouw organisatie. Tijdens deze sessie nemen wij je mee in de inzichten die data uit het ECD jouw zorgorganisatie kan bieden. We delen de laatste stand van zaken met betrekking tot de zorginhoudelijke mogelijkheden van kunstmatige intelligentie aan de hand van concrete voorbeelden.

Sprekers: Joep van Gorp en David Tom

 

Mikzo | Het meetinstrument voor een kwalitatief zorgplan

Donderdag 4 november | 10.45-11.15 uur | Theater 1

Meer dan 30.000 cliënten in ruim 250 verpleeghuizen en 15.000 cliënten in de thuiszorg hebben al een Mikzo plan. Het Mikzo is een methodiek waarmee (wijk)-verpleegkundigen en behandelaren samen met de cliënt en zijn of haar verwanten een zorgplan maakt. Dit zorgplan reist met de cliënt mee en maakt persoonsgericht en methodisch werken mogelijk.

Wij hebben het Mikzo volledig geïntegreerd in ons ECD Fierit. Ben je benieuwd naar deze methode? Schrijf je dan in voor onze sessie!

Sprekers: Mareille Hulshof (Tenzinger) en Sven Gutker de Geus (CareNext)

 

Opname03 okt 2021

Opname

AFAS optimalisatie in de zorg

Wij hebben veel ervaring met het optimaliseren van AFAS bij verschillende types zorginstellingen. Op basis van onze ervaring laten onze AFAS-experts zien waar optimalisatiekansen liggen en hoe je daar zelf mee aan de slag kunt.

Benut jij de mogelijkheden van AFAS optimaal?

Voor AFAS geldt wat voor heel veel softwarepakketten geldt: een gemiddelde gebruiker benut maar 20 procent van de mogelijkheden die de software biedt. En dat is ook niet zo gek, want de mogelijkheden in AFAS zijn ontzettend groot. Daarom helpen wij je een handje. In een aantal stappen leggen we uit hoe AFAS software jou helpt je dagelijkse werk makkelijker én leuker te maken.

Wij hebben veel ervaring met het optimaliseren van AFAS bij verschillende types zorginstellingen. Op basis van onze ervaring laten onze AFAS-experts zien waar optimalisatiekansen liggen en hoe je daar zelf mee aan de slag kunt.

Ook laten we zien wat de nieuwe functionaliteiten na de Profit 18 release zijn. Wist je bijvoorbeeld dat het registreren van thuiswerkdagen nu veel makkelijker is? En dat het in- en uitdienstproces van een medewerker nu volledig via vaste taken geautomatiseerd kan worden? Zelfs voor het versturen van een welkomstbos bloemen, kun je automatisch een taak laten genereren. Hetzelfde geldt voor de financiële periodeafsluiting. Het proces van bijvoorbeeld afletteren tussenrekeningen, btw-controles en rekening-courantverhoudingen kun je voortaan volledig borgen in Profit met een draaiboek, auditregels, workflows etc.

Mis al deze handigheden niet en laat je inspireren door AFAS-expert Dennis Hofman en Business Consultant Soleil Filarski tijdens dit webinar. Dit webinar vond plaats op 28 oktober 2021. Via het formulier kun je de opname opvragen en het webinar terugkijken.

Bekijk profielBekijk profiel

Kijk het webinar terug

Na het versturen van het formulier ontvang je een link om het webinar terug te kijken

Terug naar alle eventsLive uitzending21 Oct16:00

Live uitzending

Campus Tenzinger: Data en doen!

Campus Tenzinger

Dé talkshow die experts en bestuurders in de zorg prikkelt door in gesprek te gaan en te inpireren met verhalen. Campus Tenzinger staat voor kennis delen door het vertellen van persoonlijke verhalen. Actualiteiten en ontwikkelingen uit de zorgsector staan centraal.

 

Dit evenement is geweest.

Op 21 oktober 2021 was de eerste editie van Campus Tezninger. Het centrale thema in deze eerste live uitzending was Data & doen in de Jeugdzorg en GGZ! Onder leiding van presentatrice Aldith Hunkar gingen de tafelgasten in gesprek over de enorme uitdagingen in de zorg en hoe data hier oplossingen voor kunnen bieden. In de uitzending schoof Nellieke de Koning, bestuurder en kinder- en jeugdpsychiater bij jeugdzorginstelling Levvel, aan om te vertellen hoe Levvel data ziet als essentieel bij het steeds verbeteren en vernieuwen van zorg. Psychiater en Hoogleraar Innovatie bij het UMC Utrecht, Floortje Scheepers, zat aan tafel om haar visie op het gebruik van data in de GGZ te delen. Ook David Tom, directeur van de data scale-up 6Gorilla’s, en Vivian Hemmelder, medeoprichter van Gek van GGZ, deelden hun dromen, uitdagingen en oplossingen om tot een slimmere en effectievere Jeugdzorg en GGZ te komen.

 

Bekijk de uitzending

Opname27 sep 2021

De optimale structuur van jouw zorgorganisatie

In dit eerste webinar in de reeks ‘Op weg naar de Ideale Zorgorganisatie’ bespraken we de pijler ‘Structuur’. Business Consultants Iris Gielen en Rogier Venhoeven legden uit hoe en waarom structuur de ruggengraat van een organisatie is.

 

Bekijk de opname

In dit eerste webinar in de reeks ‘Op weg naar de Ideale Zorgorganisatie’ bespraken we de pijler ‘Structuur’. Business Consultants Iris Gielen en Rogier Venhoeven legden uit hoe en waarom structuur de ruggengraat van een organisatie is. Aan de hand van 5 ‘ruggenwervels’ deelden ze inzichten en tips hoe je de structuur kunt verbeteren.

Chantal Jannink

Zorgverslimmer bij Fierit

Bekijk profielBekijk profiel

Kijk het webinar terug

Na het versturen van het formulier krijg je een link om het webinar terug te kijken

Blog17 aug 2021

Zorgvraagtypering

Wat is het? En waarom wordt het ingevoerd?

Naast de zorgprestaties wordt per 1 januari 2022 een start gemaakt met het afleiden en vastleggen van de zorgvraagtypering.

Naast de zorgprestaties wordt per 1 januari 2022 een start gemaakt met het afleiden en vastleggen van de zorgvraagtypering.

Wat is het en waarom wordt het ingevoerd?

Zorgvraagtypering is een middel om de (werkelijke) zorgbehoefte transparant te maken. Het helpt een verband te leggen tussen zorgvraag en inzet van zorg. Daarbij kan het gaan over zorgzwaarte, maar bijvoorbeeld ook over de kans op herstel of op stabiliteit, terugval of recidive. Zorgvraagtypering maakt afspraken mogelijk tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders over wat voor specifieke patiëntengroepen een reële vergoeding is, gegeven de voor die groep gepaste zorg. Elke cliënt wordt door de regiebehandelaar via een vragenlijst gescoord. Na het invullen van de vragen wordt via een algoritme een zorgvraagtypering afgeleid. Die typering staat op de factuur.

De zorgvraagtypering wordt in 2022 en 2023 geregistreerd om inzicht te krijgen in de relatie tussen de typering en de hoeveelheid geleverde zorg en om informatie te krijgen over welke verbeteringen er in de typering moeten worden doorgevoerd. Vanaf 2024 zal de zorgzwaartetypering een onderdeel worden van de contractering. Naar verwachting zal het een rol gaan spelen in de afspraken die aanbieders en verzekeraars gaan maken.

Wanneer moet er getypeerd worden?

De zorgvraagtypering wordt bij de start van de behandeling, vaak nadat de diagnostische fase is afgerond, door de regiebehandelaar uitgevoerd. Het is een momentopname. Als er aanleiding voor is, bijvoorbeeld bij verergering, ander inzicht of afname van problematiek kan een nieuwe typering worden uitgevoerd. Vanaf dat moment staat de nieuwe typering op de factuur. De zorgvraagtypering is niet afhankelijk van de behandelsetting. Als een cliënt klinisch wordt dan hoeft de typering niet aangepast te worden, tenzij de behandelaar van mening is dat de oude typering niet langer de lading dekt.

De zorgvraagtypering is niet verplicht om te kunnen factureren, immers op het moment van diagnose stellen is de zorgvraagtypering vaak nog niet bekend. De diagnostische consulten kunnen zonder typering gefactureerd worden.

Zorgtrajectnummer

De zorgvraagtypering geeft inhoudelijke informatie over (een deel van) de behandeling. Samen met de zorgprestaties die de hoeveelheid zorg weergeven ontstaat inzicht in omvang en zwaarte van de zorg. Om de eenheid van de totale behandeling te waarborgen is het zorgtrajectnummer in het leven geroepen. Alle losse zorgprestaties en de zorgvraagtypering(en) en de DSM-diagnose worden aan het zorgtrajectnummer gekoppeld. Door het zorgtrajectnummer ontstaat informatie over het hele traject van de cliënt. Je kunt het beschouwen als een ‘onder water’ DBC met zorgzwaarte informatie.

Het zorgtraject is niet afhankelijk van tijd, diagnosen of zorgvraagtypering. Het wordt geopend bij de start van de behandeling en blijft door lopen totdat de behandeling wordt afgesloten. Dat kan na een paar maanden zijn, maar het kan ook een aantal jaren open blijven staan. Er staat per instelling altijd maar één zorgtrajectnummer per cliënt open. Parallelliteit is niet toegestaan.

Hoe gaat de zorgvraagtypering werken in de praktijk?

Zoals gezegd wordt de zorgvraagtypering door de regiebehandelaar uitgevoerd. Daarvoor moet een vragenlijst worden ingevuld. Er zijn twee soorten vragenlijsten: De volledige HoNOS+-vragenlijst en de dynamische versie van de HoNOS+-vragenlijst. Er kan gekozen worden voor de dynamische vragenlijst. Met 5-6 vragen wordt een typering afgeleid. De dynamische lijst mag gebruikt worden onder de voorwaarde dan minimaal 5% van de cliënten met de volledige lijst wordt getypeerd.
Het is de bedoeling dat de vragenlijst in het ECD kan worden geopend en afgenomen. Hoe het wordt uitgevoerd zal per ICT-leverancier verschillen.

Zorgvraagtypering bestaande cliënten

Wordt bij een declaratie voor een patiënt in 2022 het zorglabel ‘overgang uit oude bekostiging’ gebruikt, dan moeten behandelconsulten van deze patiënt vanaf het eerste logische moment en uiterlijk 1 januari 2023 voorzien zijn van een zorgvraagtype. Partijen hebben met elkaar afgesproken dat de vastlegging van het zorgvraagtype zal plaatsvinden tijdens het eerste logische moment in het behandelproces. Doorgaans is dit het moment waarop de (voortgang van de) behandeling wordt geëvalueerd.

 

Meer weten over hoe wij kunnen helpen bij de implementatie van het zorgprestatiemodel?

Lees hier meer over onze aanpak

Ook interessant

Brochure06 jul 2023

Meer tijd voor zorg met functioneel applicatiebeheer

De rol functioneel applicatiebeheer in de zorg is misschien wel de meest onderbelichte rol bij zorgorganisaties. En dat terwijl FAB een grote rol speelt in de uitdagingen waar de zorg voor staat.
Lees meer +
Whitepaper14 jun 2023

Een heldere API strategie maakt verzamelen, verbinden en verslimmen mogelijk

Elektronische gegevensuitwisseling wordt steeds meer een randvoorwaarde voor het bieden van goede zorg. Daarin spelen API's een grote rol. In dit whitepaper lees je meer over het inzetten van API's.
Lees meer +
Brochure08 jun 2023

Samen verslimmen we de zorg

Wij zijn er om met data de zorg te verbeteren. Vermenselijken. En verslimmen. Want wie slim zorgt, heeft meer tijd + aandacht + geld voor wat écht belangrijk is. Met onze innovaties, producten en voorspellers zetten we menselijke zorg voorop.
Lees meer +
Brochure30 jul 2021

Een gezonde organisatie beweegt mee met veranderingen in de zorg

De Ideale zorgorganisatie

De komende 20 jaar staat de zorgsector voor grote maatschappelijke uitdagingen. Om zorgorganisaties mee te laten groeien met de trends en ontwikkelingen in de zorg is een gezonde zorgorganisatie een must.

Christian Brinks

Zorgverslimmer bij Fierit

Bekijk profielBekijk profiel

De Ideale Zorgorganisatie is in balans

Er wordt volop gesleuteld aan bekostigingssystemen en ICT krijgt een steeds prominentere rol in de zorg en bij ondersteuning van de processen. Vakgebieden specialiseren zich steeds verder en zorgorganisaties veranderen continu. Als primair onderdeel van een ‘maatschappelijk ecosysteem’ moet de zorgorganisatie zich ook voortdurend aanpassen aan demografische veranderingen, een veranderende klantvraag en arbeidsmarkt en financiële kaders. Een zorgorganisatie is kortom een bedrijf in een markt, dat door middel van gezonde bedrijfsvoering rendement moet maken om de benodigde investeringen te kunnen doen en zich voortdurend moet aanpassen om te overleven.

Onze visie op de Ideale Zorgorganisatie gaat ervan uit dat de belangrijke pijlers binnen een zorgorganisatie in balans zijn. Aan de hand van onze IZO Quickscan en Scorecard voor bestuurders, managers en behandelaren bepalen wij hoe een zorgorganisatie ervoor staat.

Christian Brinks

Zorgverslimmer bij Fierit

Bekijk profielBekijk profiel

Mail mij de brochure

Vul onderstaand formulier in om de brochure te ontvangen.

Ook interessant

Whitepaper07 mrt 2021

Succesfactoren voor een positieve ECD-businesscase

Hoe leidt een ECD tot hogere efficiency, lagere kosten en hogere kwaliteit van zorg?
Lees meer +
Whitepaper12 apr 2021

Grip op zorg door financiële sturing

In de whitepaper Grip op zorg door financiële sturing lees je hoe je meer grip krijgt op de bedrijfseconomische kant van het zorgproces, hoe je de zorgvraag beter kunt voorspellen en hoe je een realistische begroting maakt.
Lees meer +
Whitepaper04 nov 2020

De Ideale Zorgorganisatie: van meten naar beter

Lees meer +

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Zo ben jij elke maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de zorg!

Door op de button te klikken ga je akkoord met het Fierit privacy statement