Blog18 jun 2020

Het belang van MIC

Als je de term MIC (Melding Incidenten Cliënt) hoort, denk je waarschijnlijk al aan (gevaarlijke) situaties bij de cliënt. Voor velen voelt dit als een ‘moetje’. Je denkt al snel: nog meer registratie en meer onderwerpen die besproken moeten worden in het teamoverleg. Toch is het belangrijk dat de MIC aandacht krijgt. Misschien zijn er situaties die collega’s moeten weten of ook een keer hebben gehad.

Fouten maken is menselijk. Als verpleegkundige heb ik een keer te veel insuline gespoten bij een cliënt. Onoplettendheid van mijn kant en een risico voor de cliënt. Dan moet je direct handelen: overleggen met de diabetesverpleegkundige om een beleid vast te stellen en collega’s op de hoogte brengen van mijn fout en het beleid. Hierover moest ik een MIC vastleggen.

Soms zijn incidenten niet te voorkomen. Bijvoorbeeld een eigenwijze dame van 89 die slecht te been is, maar haar geliefde kleedjes telkens weer midden in de hal terug legt, waardoor haar valrisico wordt verhoogt. Als zij dan valt, zal er ook een MIC in gevuld moeten worden. Veelal merk je dat deze incidenten al besproken worden tussen collega’s. Met name in zelfsturende teams worden incidenten automatisch besproken. Mocht je net startend zijn met zelfsturende teams en nog niet iedereen is gewend aan de open en zelfstandige manier van werken, dan kan de MIC helpen om situaties naar boven te krijgen die normaal niet besproken zouden worden in het teamoverleg.

MIC gaat niet over veroordeling, maar is oplossingsgericht

MIC is er met name voor de collega die zich nog niet vertrouwd voelt om incidenten in het teamoverleg in te brengen. Via MIC kun je incidenten rondom de cliënt anoniem vastleggen. Het gaat namelijk niet om veroordeling, maar oplossingsgericht: hoe is deze situatie tot stand gekomen en hoe kunnen we er met het team voor zorgen dat het niet weer gebeurt. En misschien zijn er wel meerdere collega’s die hetzelfde is overkomen.

Ons ECD heeft in de Best Practice omgeving een MIC staan die hiervoor gebruikt kan worden. Hierin wordt doorgevraagd op de situatie, zodat de situatie in één keer duidelijk is, zonder verdere toelichting van de collega. Hierdoor kan er gezamenlijk nagedacht worden over een manier om deze situatie in de toekomst te kunnen voorkomen.

Leren van incidenten

In mijn geval met het insuline incident bleek ik niet de enige collega te zijn waarbij deze situatie bij deze cliënt is voorgekomen. Wij hebben met het team gekeken hoe beide situaties zijn ontstaan en hebben uiteindelijk een routine vastgelegd die wij bij de cliënt volgen. We hebben gekozen om allemaal bewust na te vragen aan de cliënt hoeveel insuline er gespoten moet worden. Doordat alle collega’s dezelfde routine aanhielden, kon de cliënt meedenken over hoeveel insuline er gespoten moet worden en werd de collega dubbel gecheckt. De zorg voor deze cliënt is hierdoor op 2 vlakken verbeterd: Het risico op een verkeerde hoeveelheid spuiten is verminderd en de eigen regie van de cliënt is vergroot.

Gerelateerde berichten

Blog24 apr 2025

Méér dan een ECD: waarom Fierit het zorg-DNA draagt

Een ECD is zoveel meer dan alleen een registratiesysteem. Het is het kloppend hart van de zorgadministratie, de ruggengraat van het dagelijkse werk van zorgprofessionals. Maar waarin onderscheidt Fierit zich nou echt? Daarover meer in deze blog.
Lees meer +
Blog09 apr 2025

Efficiënter werken met Fierit: 5 vragen over schermintegratie beantwoord

Wat is schermintegratie precies en wat levert het op voor zorgorganisaties en hun medewerkers? We stelden vijf vragen over dit onderwerp aan onze consultant Erwin Veneman, dé expert op het gebied van schermintegratie binnen Fierit.
Lees meer +
Blog14 mrt 2025

Fierit in 2025: Innovatie, AI en gebruiksgemak voor betere zorg

Bejamin Veld, productmanager bij Fierit, neemt je graag mee in de roadmap van komend jaar bij Fierit. Een jaar dat in het teken staat van innovaties, AI en gebruiksgemak. Lees de blog om erachter komen wat de plannen van Fierit zijn in 2025.
Lees meer +
Blog30 apr 2020

Cliëntvolgsysteem: Een goed begin is het halve werk!

Wie kent de uitspraak die de titel van deze blog vormt niet? Iedereen heeft hem wel eens gehoord, bijvoorbeeld bij het oppakken van een klus in huis of bij het schrijven van een opstel. Met andere woorden: een solide basis voor een goed eindresultaat. Uiteraard geldt dit ook in de zorg. Door het aanmeldingsproces van (mogelijke) cliënten goed op orde te hebben zorg je ervoor dat de cliënt vanaf het moment dat hij of zij in aanraking komt met jouw zorginstelling centraal komt te staan. Het cliëntvolgsysteem biedt hierin uitkomst.

Erwin Veneman

Zorgverslimmer bij Fierit

Bekijk profielBekijk profiel

Wat is een cliëntvolgsysteem?

Het cliëntvolgsysteem is binnen het ECD een onderdeel waarin informatie kan worden vastgelegd op het moment dat een cliënt voor het eerst contact opneemt met jouw zorginstelling. Wat je merkt is dat er verschillende middelen worden gebruikt om informatie op te slaan wanneer een cliënt zich voor het eerst meldt bij een organisatie. De één gebruikt Excel, de ander schrijft de informatie op de kladblok die standaard opengeslagen naast de telefoon ligt. Het cliëntvolgsysteem zorgt ervoor dat alle informatie vanaf het begin kan worden vastgelegd in één systeem. Je wordt vanzelf geattendeerd zodra het tijd is om bijvoorbeeld weer contact op te nemen met de cliënt. Wanneer deze persoon besluit om zich aan te melden als cliënt, kan het aanmeldingsproces vervolgd worden tot de cliënt daadwerkelijk in zorg is. De informatiestroom die gedurende dit hele proces ontstaat wordt vastgelegd in het cliëntvolgsysteem. Doordat de data vanaf het begin af aan op één plek is opgeslagen voorkom je dat gegevens tussen wal en schip belanden.

Wat zijn de voordelen voor jouw organisatie?

  1. Alle gegevens van de cliënt zijn centraal opgeslagen vanaf het allereerste begin.
  2. Belangrijke informatie gaat niet verloren.
  3. De informatie rondom de cliënt is ook voor collega’s inzichtelijk. Hierdoor voorkom je dat gegevens mogelijk meerdere malen aan de cliënt worden gevraagd.
  4. De cliënt staat vanaf het begin centraal, wat meteen zorgt voor een goede indruk.
  5. Door vinger aan de pols te houden is de kans kleiner dat de toekomstige cliënt gaat kijken bij de concurrent.
  6. Het ondersteunt de workflow.
  7. Wachtlijstbeheer is mogelijk doordat cliënten goed in beeld blijven.
  8. Doordat het op één plek is opgeslagen kan je hier stuurinformatie uit halen.

Door de toenemende zorgconsumptie en de stijgende kosten merk je dat de behoefte aan slimme en innovatieve ICT-oplossingen steeds groter wordt. Het cliëntvolgsysteem is één van deze oplossingen die eraan bijdraagt dat er nóg meer focus kan komen te liggen op het zorgen voor mensen.

Wil je weten hoe een cliëntvolgsysteem waarde toe kan voegen voor jouw organisatie? Neem gerust contact met mij op!

Gerelateerde berichten

Blog24 apr 2025

Méér dan een ECD: waarom Fierit het zorg-DNA draagt

Een ECD is zoveel meer dan alleen een registratiesysteem. Het is het kloppend hart van de zorgadministratie, de ruggengraat van het dagelijkse werk van zorgprofessionals. Maar waarin onderscheidt Fierit zich nou echt? Daarover meer in deze blog.
Lees meer +
Blog09 apr 2025

Efficiënter werken met Fierit: 5 vragen over schermintegratie beantwoord

Wat is schermintegratie precies en wat levert het op voor zorgorganisaties en hun medewerkers? We stelden vijf vragen over dit onderwerp aan onze consultant Erwin Veneman, dé expert op het gebied van schermintegratie binnen Fierit.
Lees meer +
Blog14 mrt 2025

Fierit in 2025: Innovatie, AI en gebruiksgemak voor betere zorg

Bejamin Veld, productmanager bij Fierit, neemt je graag mee in de roadmap van komend jaar bij Fierit. Een jaar dat in het teken staat van innovaties, AI en gebruiksgemak. Lees de blog om erachter komen wat de plannen van Fierit zijn in 2025.
Lees meer +
Whitepaper20 apr 2020

Data Science in de zorg

Al jarenlang leggen zorgaanbieders een schat aan data vast over de zorg die zij leveren. Nu is het tijd om al die historische data voor hen te laten werken. Door de snelle technologische ontwikkelingen heeft Data Science enorme potentie: extra inzichten uit data versterken de klinische expertise en bieden oplossingen die de efficiëntie verhogen en de werkdruk verlagen.

Bekijk profielBekijk profiel

Al jarenlang leggen zorgaanbieders een schat aan data vast over de zorg die zij leveren. Nu is het tijd om al die historische data voor hen te laten werken. Door de snelle technologische ontwikkelingen heeft Data Science enorme potentie: extra inzichten uit data versterken de klinische expertise en bieden oplossingen die de efficiëntie verhogen en de werkdruk verlagen.

Samen met 6Gorilla’s schreven we de whitepaper ‘Data Science in de zorg’.
Hierin lees je alles over:

  • De werking van Data Science in de zorg
  • Wat Data Science voor jouw zorgorganisatie kan betekenen
  • Hoe je zelf een start maakt met de verwerking van interessante data
  • Interessante voorbeelden uit de praktijk

Mail mij deze whitepaper

Vul onderstaand formulier in om de whitepaper te ontvangen.

Gerelateerde berichten

Whitepaper14 jun 2023

Een heldere API strategie maakt verzamelen, verbinden en verslimmen mogelijk

Elektronische gegevensuitwisseling wordt steeds meer een randvoorwaarde voor het bieden van goede zorg. Daarin spelen API's een grote rol. In dit whitepaper lees je meer over het inzetten van API's.
Lees meer +
Whitepaper22 mei 2023

Sturen op data: zo ontdek je verbeterkansen

In vrijwel ieder zorgproces kun je wat verbeteren. Waar je die verbeterkansen eerder alleen ontdekte door het proces stap voor stap te analyseren, kun je nu ook veel inzichten halen uit data.
Lees meer +
Whitepaper10 nov 2022

Meer tijd voor zorg met slimme signaleringen

In deze whitepaper gaan we dieper in op hoe je je ECD volautomatisch signalen kunt laten genereren op basis van zorginhoudelijke triggers.
Lees meer +
Blog27 mrt 2020

Familieleden op de hoogte houden tijdens Corona

Onze wereld is als gevolg van het COVID-19 (Corona) virus in een snel tempo veranderd: Zorginstellingen zijn afgesloten van de buitenwereld en familieleden kunnen hun naasten niet meer bezoeken. Maar hoe blijf als familielid dan op de hoogte hoe het gaat met jouw dierbare, zonder de overbelaste zorgverlener steeds te hoeven bellen?

Ivar Grote Punt

Zorgverslimmer bij Fierit

Bekijk profielBekijk profiel

Het leven vraagt van ons allen in deze periode de nodige flexibiliteit en inventiviteit. Met behulp van o.a. digitale hulpmiddelen proberen we toch een gevoel van samen zijn en geborgenheid te creëren. Ons leervermogen en angst voor het onbekende wordt aardig op de proef gesteld door ons aan digitale hulpmiddelen ‘over te dragen’

Skypen met oma

Zelf had ik bijvoorbeeld niet gedacht dat mijn kinderen van 7 en 4 jaar jong ooit zouden Skypen met mijn moeder van 70 jaar. En ik denk (hoop) dat er meerderen zijn die deze vorm van communicatie met hun naasten hebben ontdekt en voor zover mogelijk eigen hebben gemaakt.

Als iemand niet in staat is tot beeldbellen?

Op hetzelfde moment vraag ik me af hoe de medemens communiceert met hun naasten die niet in staat zijn tot het gebruik van Skype of een andere vorm van beeldbellen?
Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen met een (verstandelijke)handicap, Alzheimer of dementie. Het is voor familie momenteel niet mogelijk om hen te bezoeken, dus het contact met de vaste zorgmedewerker is ook verdwenen. De zorgmedewerkers hebben het momenteel drukker en moeilijker dan ooit, dus hen dagelijks bellen om te vragen hoe het met je naaste is voelt niet fijn.

Gelukkig werken de meeste (thuis)zorgorganisaties tegenwoordig met een digitaal dossier waarin de zorgmedewerkers één of meerdere keren per dag rapporteert. Het is veelal mogelijk om deze rapportages via een beveiligd portaal beschikbaar te stellen aan verwanten. Als verwant kun je zo toch lezen hoe het met je naaste gaat, op ieder moment van de dag vanuit je eigen woonkamer.

Het verwantenportaal

Om in deze periode de zorgmedewerkers te ontlasten en onnodige administratie te voorkomen hebben wij een formulier ontwikkeld waarmee bestaande contactpersonen snel en eenvoudig toegang kunnen krijgen tot het Fierit cliënten- en verwantenportaal.

Middels het formulier ‘Toegang verwantenportaal’ kan bijvoorbeeld een telefoniste/receptioniste een reeds bestaand contactpersoon middels een paar muisklikken toegang geven tot het verwantenportaal van zijn/haar naaste.

Meer informatie

Meer weten? Neem gerust contact met ons op!

Gerelateerde berichten

Blog24 apr 2025

Méér dan een ECD: waarom Fierit het zorg-DNA draagt

Een ECD is zoveel meer dan alleen een registratiesysteem. Het is het kloppend hart van de zorgadministratie, de ruggengraat van het dagelijkse werk van zorgprofessionals. Maar waarin onderscheidt Fierit zich nou echt? Daarover meer in deze blog.
Lees meer +
Blog09 apr 2025

Efficiënter werken met Fierit: 5 vragen over schermintegratie beantwoord

Wat is schermintegratie precies en wat levert het op voor zorgorganisaties en hun medewerkers? We stelden vijf vragen over dit onderwerp aan onze consultant Erwin Veneman, dé expert op het gebied van schermintegratie binnen Fierit.
Lees meer +
Blog14 mrt 2025

Fierit in 2025: Innovatie, AI en gebruiksgemak voor betere zorg

Bejamin Veld, productmanager bij Fierit, neemt je graag mee in de roadmap van komend jaar bij Fierit. Een jaar dat in het teken staat van innovaties, AI en gebruiksgemak. Lees de blog om erachter komen wat de plannen van Fierit zijn in 2025.
Lees meer +

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Zo ben jij elke maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de zorg!

Door op de button te klikken ga je akkoord met het Fierit privacy statement