Onze wereld is als gevolg van het COVID-19 (Corona) virus in een snel tempo veranderd: Zorginstellingen zijn afgesloten van de buitenwereld en familieleden kunnen hun naasten niet meer bezoeken. Maar hoe blijf als familielid dan op de hoogte hoe het gaat met jouw dierbare, zonder de overbelaste zorgverlener steeds te hoeven bellen?
Familieleden op de hoogte houden tijdens Corona
Het leven vraagt van ons allen in deze periode de nodige flexibiliteit en inventiviteit. Met behulp van o.a. digitale hulpmiddelen proberen we toch een gevoel van samen zijn en geborgenheid te creëren. Ons leervermogen en angst voor het onbekende wordt aardig op de proef gesteld door ons aan digitale hulpmiddelen ‘over te dragen’
Skypen met oma
Zelf had ik bijvoorbeeld niet gedacht dat mijn kinderen van 7 en 4 jaar jong ooit zouden Skypen met mijn moeder van 70 jaar. En ik denk (hoop) dat er meerderen zijn die deze vorm van communicatie met hun naasten hebben ontdekt en voor zover mogelijk eigen hebben gemaakt.
Als iemand niet in staat is tot beeldbellen?
Op hetzelfde moment vraag ik me af hoe de medemens communiceert met hun naasten die niet in staat zijn tot het gebruik van Skype of een andere vorm van beeldbellen?
Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan mensen met een (verstandelijke)handicap, Alzheimer of dementie. Het is voor familie momenteel niet mogelijk om hen te bezoeken, dus het contact met de vaste zorgmedewerker is ook verdwenen. De zorgmedewerkers hebben het momenteel drukker en moeilijker dan ooit, dus hen dagelijks bellen om te vragen hoe het met je naaste is voelt niet fijn.
Gelukkig werken de meeste (thuis)zorgorganisaties tegenwoordig met een digitaal dossier waarin de zorgmedewerkers één of meerdere keren per dag rapporteert. Het is veelal mogelijk om deze rapportages via een beveiligd portaal beschikbaar te stellen aan verwanten. Als verwant kun je zo toch lezen hoe het met je naaste gaat, op ieder moment van de dag vanuit je eigen woonkamer.
Het verwantenportaal
Om in deze periode de zorgmedewerkers te ontlasten en onnodige administratie te voorkomen hebben wij een formulier ontwikkeld waarmee bestaande contactpersonen snel en eenvoudig toegang kunnen krijgen tot het Fierit cliënten- en verwantenportaal.
Middels het formulier ‘Toegang verwantenportaal’ kan bijvoorbeeld een telefoniste/receptioniste een reeds bestaand contactpersoon middels een paar muisklikken toegang geven tot het verwantenportaal van zijn/haar naaste.
Meer informatie
Meer weten? Neem gerust contact met ons op!