Neem vrijblijvend contact op
Bel +31 88 648 10 10

In 3 stappen naar Cura as a Service

Leestijd: 4 minuten


Veel organisatie worstelen met het vraagstuk of ze hun applicaties zelf moeten blijven beheren of dat ze dit beter kunnen uitbesteden aan de applicatie leverancier. Elke applicatie heeft zijn specifieke kenmerken en door de steeds complexer wordende techniek en samenhang met andere applicaties is het beheer vaak een last voor de eigen ICT afdeling. Waarom het beheer van je ECD dan niet uitbesteden aan de specialist, die hier dagelijks mee bezig is? Wij noemen dit dan ‘Cura As A Service, oftwel: CaaS. In deze Blog beschrijf ik de overwegingen die we tegenkomen bij onze klanten, inclusief de aanpak van Fierit voor een succesvolle migratie van het ECD Cura van on-premise naar Cura As A Service.

 

Waarom de stap zetten naar Cura As A Service?

Elke organisatie die de stap heeft gemaakt naar Cura As A Service heeft daarbij een aantal overwegingen gemaakt. De belangrijkste daarbij zijn;

 

  • Kan ik de kwaliteit van onderhoud en updates verbeteren?

Het technisch onderhouden en updaten van applicaties is voor veel ICT afdelingen een steeds terugkerende en complexer wordende uitdaging die veel tijd kost. Door te kiezen voor een cloud omgeving wordt het beheer uit handen gegeven, waardoor er meer tijd over blijft voor innovatie en ontwikkeling.

 

  • Kan ik kosten besparen?

Bij het maken van een afweging tussen on-premise of cloud is het kostenaspect voor veel organisaties één van de belangrijkste factoren. De kosten van werken in de cloud- of op een on-premise omgeving (hard- en software) verschillen. Elke situatie is specifiek en moet individueel bekeken worden. Een goede businesscase geeft hierin veel inzichten. En doordat je tijd en geld bespaard aan technisch beheer, kun je die focus verleggen naar innovatie.

 

Een migratie naar Cura as a Service, hoe doe je dat?

Dat doen we natuurlijk samen, want: “Waarom moeilijk doen als het samen kan” (met dank aan Loesje voor deze voorzet). Tijdens een migratie doorlopen we op gestructureerde manier de volgende fases.

 

Cura as a service

  • Fase 1

In deze fase inventariseren we de huidige situatie en vertalen dit naar een ontwerp dat past binnen de standaard CaaS architectuur. Daarnaast stellen we het plan en de planning op waar we samen strak op gaan sturen.

 

  • Fase 2

In fase 2 bouwen we de nieuwe omgeving en testen we de CaaS omgeving grondig, zodat je er zeker van bent dat deze overeenkomt met het ontwerp.

 

  • Fase 3

In deze laatste fase migreren we de productiedata en gaan we live met de nieuwe omgeving. Ook helpen we beheerders en medewerkers met het in gebruik nemen van de nieuwe omgeving.

 

En ik hoor je denken: “Gaat dat dan vanzelf?” Nee, het kost tijd en het gaat niet vanzelf, maar met deze gedegen en bewezen aanpak is het project een feestje en is de livegang de kers op de taart!

 

Waarom dan nog wachten met Cura as s Service?

Inmiddels hebben een groot aantal Fierit klanten de stap naar Cura As A Service gezet en zijn we in staat om met ons team van specialisten in korte tijd veilig en gestructureerd deze stap te maken.
Twijfel je nog? Neem dan contact op met mij of je accountmanager zodat we samen de aanpak in details nog eens door kunnen spreken.

 

Wil je in contact komen met een zorgorganisatie die de migratie heeft doorlopen? Stuur me dan een persoonlijk bericht voor de gegevens van een contactpersoon van een recent CaaS project.

Peter van Hulzen | In 3 stappen naar Cura as a Service

Peter is sinds 2013 projectleider bij Fierit en vanuit die rol verantwoordelijk voor diverse uiteenlopende projecten: van ECD- en Zorg App implementaties en PGO proeftuinen, tot migraties van Cura on-premise naar de Fierit Cloud omgeving. Peter: “Werken binnen de zorgsector is dynamisch en zorgt voor veel variatie. Daarbij lever ik een zinvolle bijdrage aan een van de belangrijkste sectoren in onze samenleving.”

Door: Peter van Hulzen

7 juli 2020